Permisjon og ferie

Viica

Forelsket i forumet
Hvordan gjøre dere andre her det med ferie og permisjon? Tar dere opphold i mammaperm for å ta sommerferie, og så fortsetter perm, eller tar dere ut dette når permisjonen er over?

Jeg tar alle 5 ukene i sommer, når jeg får feriepengene fra jobben. Får uansett utbetalt foreldrepenger fra arbeidsgiver også, så for meg har det ikke så mye å si når jeg tar de ut. Bare enklere å kjøre alt på en gang i sommer, i forhold til søknad og registrering hos arbeidsgiver

Jeg tar alle 5 ukene i sommer, når jeg får feriepengene fra jobben. Får uansett utbetalt foreldrepenger fra arbeidsgiver også, så for meg har det ikke så mye å si når jeg tar de ut. Bare enklere å kjøre alt på en gang i sommer, i forhold til søknad og registrering hos arbeidsgiver
Legger du det da inn i foreldrepengesøknaden hos nav?

Tar ut i juli, som vanlig. Legger det bare inn som opphold i søknaden.

Tenkte å bake det inn i permisjonen, for jeg skal ta noen uker ulønnet - og ferien må tas i år.. mest sannsynlig blir jeg å ta ferie rundt desember, så får jeg forhåpentligvis avskrevet romjulen som avspasering (vi har bare arbeidstid 8 timer totalt i romjulen dette året) :)

Jeg tar det mellom mødrekvote og fellesperiode. Tenkte først å ta det i slutten og da ville det gått ut desember, men fikk beskjed om jeg ikke kunne godskrive rødedager i romjulen, men måtte ta ulønnet permisjon de dagene, så da var det lettere å legge det inni permisjonen.

Jeg tenkte å ta ferien på sommeren som et opphold, og da er permisjonen ferdig rett før jul.. og jeg kan bruke «fleksitid» i romjulen. Er det noen fordeler med å ta ut ferie etter permisjonen i stedet for midt i? Jeg tror det er en fordel å ta ut ulønnet perm før ferie, hvis man kan, for da sparer man seg opp noen rettigheter i ferien? Og disse røde dagene skjønner jeg ikke helt..

Jeg tenkte å ta ferien på sommeren som et opphold, og da er permisjonen ferdig rett før jul.. og jeg kan bruke «fleksitid» i romjulen. Er det noen fordeler med å ta ut ferie etter permisjonen i stedet for midt i? Jeg tror det er en fordel å ta ut ulønnet perm før ferie, hvis man kan, for da sparer man seg opp noen rettigheter i ferien? Og disse røde dagene skjønner jeg ikke helt..
Jeg er ikke 100% sikker her, men jeg tror ikke det er noen fordeler med å ta ferien etter ulønnet permisjon.

Du mister rettigheter om du tar mer enn 13 dager ulønnet i slengen. Om du tar ulønnet midt i permisjonen, har mer enn 13 dager ulønnet sammenhengende, så må du være fysisk tilbake på jobb minst 1 dag etter permisjonen før ferien for å kunne bruke ferien som oppsparing til rettigheter.

Og aldri ta ulønnet direkte etter ferie heller, da gjelder det samme at du minst må være tilbake på jobb i en dag før ferie.

Jeg planlegger å legge ferieukene mine i desember, og sånn sett utsette permisjonen med 2 ekstra dager (de røde dagene i jula). På jobben min får alle disse dagene fri «automatisk». Men leser flere steder at noen mener man ikke kan gjøre det sånn?

Jeg planlegger også å utsette permisjonen en periode fra starten av desember til litt uti januar og fylle den tiden med litt jobb, litt ferie og litt avspasering (og dermed utnytte røde dager og redusert arbeidstid). Jeg kan ikke helt skjønne at NAV kan si nei til det nå som det er fritt fram å utsette permisjonen? Så hvis arbeidsgiver syns det er ok satser jeg på at det løser seg.

Back
Topp