Permisjon og ferie

Sulemu

Forelsket i forumet
Januarhula 2014
(Har postet dette innlegget i et annet underforum også, men vil gjerne spørre dere som er i samme bår også)

Jeg har så lite peiling, og forstår så lite av dette med permisjon og ferie!
Kan noen svare meg på om planen vår er gjennomførbar, eller hvordan vi helst bør gjøre det?
Evt. andre som har fått januarbaby, hvordan dere har gjort det?

Jeg jobber i kommunen, og får utbetalt foreldrepenger fra arb.giver, som igjen får igjen hos nav. Vil jeg få feriepenger for i år utbetalt til normal tid til neste år?

Det vi tenker er at jeg går ut i permisjon 15. Desember, 3 uker før termin. Da tar jeg ut mødrekvota + en del av felleskvota frem til 1.Juli. Da tenker jeg å avbryte permisjonen og ta ut mine 4 uker + 1 dag lovbestemt ferie samtidig som far tar ut sin fedrekvote på 14 uker. Jeg vil jo da få 4 uker ferie hjemme sammen med far og baby. Far har ikke krav på ferie til neste år, derfor tenker vi å gjøre det sånn.

Etter min ferie har jo far fortsatt 10 uker igjen av sin permisjon, og jeg må jo jobbe da i august og september, før jeg tar ut resterende permisjonsuker. Kan vi gjøre det sånn?

Jeg skal forresten ha 100% dekning.
Håper det ikke ble et for rotete innlegg, og setter veldig stor pris på svar! :)

Hvordan skal dere andre januardamer gjøre dette?

Tenkte akuratt å skrive en tråd om dette selv, så da skal jeg følge med på svarene som kommer inn :) kan jeg spørre, hvordan ble dere enig om hvor mye perm dere begge skulle ha? Samboern vil ha 50/50 (like mange uker), men jeg vil jo være hjemme lengst mulig med lillemann hihi :)

Lillegutt <3

Tenkte akuratt å skrive en tråd om dette selv, så da skal jeg følge med på svarene som kommer inn :) kan jeg spørre, hvordan ble dere enig om hvor mye perm dere begge skulle ha? Samboern vil ha 50/50 (like mange uker), men jeg vil jo være hjemme lengst mulig med lillemann hihi :)

Lillegutt <3

Her ble det bare en selvfølge at jeg tar ut hele felleskvota i tillegg til mødrekvota, det var vi bare enige om. Han tar bare fedrekvoten. :)
Hvorfor vil han ha 50/50? Jeg tenker litt sånn at babyen har mer behov for mors tilstedeværelse det første året mtp amming feks. Det bare er slik i mine øyne, men det er sikkert mange som er uenige med meg der :)

Her ble det bare en selvfølge at jeg tar ut hele felleskvota i tillegg til mødrekvota, det var vi bare enige om. Han tar bare fedrekvoten. :)
Hvorfor vil han ha 50/50? Jeg tenker litt sånn at babyen har mer behov for mors tilstedeværelse det første året mtp amming feks. Det bare er slik i mine øyne, men det er sikkert mange som er uenige med meg der :)

Ja jeg har lyst å ha min kvote pluss fellesukene. Men han sier han vil være hjemme med gutten han å. Så nevner jeg dette med amming osv. Men vi kommer ikke no vei i diskusjonen. Skjønner jo at han vil være hjemme siden vi har mulighet til å være hjemme like mye, men ja. :p

Lillegutt <3

Eg har tenkt til å ta permisjon fra 1.januar - termin 22.januar, eg tek da mødrekvoten + ferie i veke 16-18 og 22-24 som blir seks veker, men sidan det er mange raude dagar dei vekene så brukar eg 24/25 dagar og forskyve derfor permisjonen. Deretter tek eg 13 veker av fellesperioden til midten av september, min mann tek sine 14 veker fram til jul, deretter har vi to veker juleferie som vi brukar avspaseringsdagar + fridagar på, og i januar tek eg resten av fellesperioden på 5 veker, og vil da ha permisjon til februar.
Meiner planen er god, men korleis gjer ein dette med NAV? styr :(

Ganske sikker på at dere kan gjøre det sånn ja :) mener det var sånn en kollega av meg gjorde det i sommer. Det virket veldig oversiktlig og greit det du la frem, så skulle tro NAV skjønner hva du mener også. Hørtes ut som et fint opplegg:)

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Jeg også synes dette med permisjon og nav er noe Driit :p Selve søknaden synes jeg er fæl..

Jeg å vil gå hjemme lengst mulig med lillegutt, og derfor tenker vi 80%lønn å lenger hjemme.
Far tar ut 14 uker etter jeg har tatt ut all fellesukene og mødrekvoten.
Tenkte å bryte av permisjonen å ta ut 5 uker ferie så begynne på permisjonen igjen.. Det er lov det?

Når alle ukene er tatt ut er vi i mars 2015, og da blir det ferie igjen... :)
Nå har jeg en mor som er uføretrygdet å har sagt at hun kan være hjemme med lillemann til barnehageoppstart. men føler at hun ikke kan passe hun 5 dager i uken liksom...
Er det barnehageinntak kun 1 gang i året? Hva gjør dere ?

Ja er lov å bryte av permisjonen med ferie og lurt å legge ferien til da det er rød dager. For hvis det er 2 rød dager i en uke så kan du ta ferie på 3 dager hvis du får lov til å ta ferie i enkeltdager. Drøyer det lenger da.

Bhg inntaket er bar en gang i året men er svært mange bhg som tar inn barn flere ganger i året avhengi av plass og alder på barnet. De minste får sist plassering. MEn det er veldig inviduelt så det beste er å snakke med bhg rundt der du bor og høre om de tar inn barn ellers i året. Man har jo ikke garanti på plass men en mulighet i såfall.

Jeg snakket med de i bhg her jeg bor, og de tar inn barn etter jul hvis de har muligheten til det. Men som hun sa at de prioriterer de største 1åringene først. Så lettere å få inn en på 15mnd enn en på 10. Men den dagen jeg var der fortalte hun at det nettopp var et barn på 10mnd som hadde fått plass fordi de hadde muligheteten til det.

Jeg jobber turnus, så det med rød-dager har nok ikke noe å si for meg... :)

Har snakket med nav, og jeg bare fyller ut at jeg skal ha hele mødrekvoten i ett strekk, også skriver at jeg skal ha hele fellesperioden rett etter mødrekvoten. Da blir min permisjon (fellesukene jeg skal ta) forskjøvet ettersom når far søker om å ta ut sin fedrekvote, og jeg kan ha ferie og jobbe mens han er perm, før jeg tar ut de ukene som blir forskjøvet. :)

Back
Topp