Permisjon, NAV, trenger litt hjelp...

hb77

Elsker forumet
Må søke permisjon på jobben nå, og er usikker på et par ting. Håper dere snille jentene her kan hjelpe meg... [:)]

Hva er alternativene? Har skjønt det sånn at vi kan velge 80% lønn i 56 uker, hvor faren skal ha 10 av disse ukene, altså 46 uker til meg. Hvis jeg velger 100% lønn, hvor mange uker går jeg hjemme da? Og faren, har han fremdeles 10 uker? Har lurt litt i forhold til penger. Vet at jeg taper litt på å gå hjemme med 80%, så tenkte at hvis jeg velger 100% lønn og færre uker hjemme, så kan jeg heller ta et par måneder permisjon uten lønn etterpå. [:)] Har ikke helt bestemt meg hva jeg skal gjøre ennå, men tror jeg taper ca 10.000kr på den ene løsningen fremfor den andre... Men vil være hjemme lengst mulig også da...

Det ligger kanskje en link til info om dette et sted her? Har lett på NAV, men ikke klart å finne svar på dette...

Tusen takk for svar! [:)]

Ja, vi får dele svarene. [:)] Sikkert flere som lurer på det samme. Håper noen vet hvor mange uker 100% lønn utgjør for meg, og for faren... Er egentlig bare det jeg lurer på. Har ikke begynt på søknaden til NAV ennå, dette er kun i forhold til å søke permisjon på jobben (har eget skjema i kommunen jeg jobber). Skal snakke med sjefen og levere søknaden i morra...

HUff, må vel få ut fingern og sette i gang med dette jeg også...fort gjort å glemme sånt når jeg går hjemme med svangerskapspenger...[8|]

Er 46 uker med 100% lønn, eller 56 uker med 80% lønn. Fedrekvoten er uansett 10 uker.

ORIGINAL: gyrid

Er 46 uker med 100% lønn, eller 56 uker med 80% lønn. Fedrekvoten er uansett 10 uker.

Og husk at av de ukene så er 3 av dem før termin =)

Det er en sånn utregningskalkulator på hva man ca kan få i månedene på NAV sine sider.....

Skal inn å lete litt nå....

Her er den [:D]
http://tjenester.nav.no/foreldrepengeveilederen/fpenger/fpengerWizard.do#innledning

Det stemmer at du taper ca 10 000kr på å ha 80% lønn. Det kan derfor lønne seg, dersom man klarer det, å spare de første månedene slik at man kan ta seg en eller to mnd permisjon uten lønn. Det skal visstnok være det mest lønnsomme.

Litt på siden kanskje, men hvor mange dager fri fra jobb har pappaen krav på etter fødsel? (Og disse dagene går vel ikke inn under de 10 ukene han skal ha i permisjon?)

ORIGINAL: frøken!

Litt på siden kanskje, men hvor mange dager fri fra jobb har pappaen krav på etter fødsel? (Og disse dagene går vel ikke inn under de 10 ukene han skal ha i permisjon?)

Tror han har krav på 2 uker ulønnet fri. men er ikke helt sikker..

ORIGINAL: hb77

Må søke permisjon på jobben nå, og er usikker på et par ting. Håper dere snille jentene her kan hjelpe meg... [:)]

Hva er alternativene? Har skjønt det sånn at vi kan velge 80% lønn i 56 uker, hvor faren skal ha 10 av disse ukene, altså 46 uker til meg. Hvis jeg velger 100% lønn, hvor mange uker går jeg hjemme da? Og faren, har han fremdeles 10 uker? Har lurt litt i forhold til penger. Vet at jeg taper litt på å gå hjemme med 80%, så tenkte at hvis jeg velger 100% lønn og færre uker hjemme, så kan jeg heller ta et par måneder permisjon uten lønn etterpå. [:)] Har ikke helt bestemt meg hva jeg skal gjøre ennå, men tror jeg taper ca 10.000kr på den ene løsningen fremfor den andre... Men vil være hjemme lengst mulig også da...

Det ligger kanskje en link til info om dette et sted her? Har lett på NAV, men ikke klart å finne svar på dette...

Tusen takk for svar! [:)]

hvis du tar 100%:

46 uker: 3 uker før, og 6 uker etter er forbeholdt mor =9 uker
10 uker er forbeholdt far
Det blir 19 uker,sant?

46-19=27 uker som kan deles mellom mor og far. Så hvis du skal ha alle disse fellesuke+de 3 ukene før og såklart de 6 ukene etterpå så får du tilsammen 36 uker permisjon.

80%-56 uker: 3 uker før, og 6 uker etter forbeholdt mor
10 uker til far
=19

56-19=37
37+19=46. 46 uker til mor hvis mor skal ha sine uker + alle fellesukene.

Stemmer ikke dette? (for dere som kanskje har litt peiling på dette?)

Tusen takk for svar alle sammen! [:D] Skal dra og snakke med sjefen min nå, og ble til slutt enig med samboeren min om at vi går for 80% lønn. Vil jo være hjemme lengst mulig, så får vi heller tape litt penger på det. [:)]

Med 80% lønn får begge foreldre tilsammen 56 uker.....
Far må ta 10 - så da er det 46 uker igjen til mor.

Med 100% lønn får begge foreldre tilsammen 46 uker-
Far må ta 10 - så da er det 36 uker igjen til mor.

En tjener mest penger i antall kroner om man tar ut 46 uker med 100% lønn - men får da kortere perimosjon. En løsning på dette er å ta en sum hver måned en er i lønnet perimsjon og sette av, slik at en dekker inn de 10 ukene (litt i overkant av 2 mnd) som en evt tar med ulønnet permisjon etter at de 46 ukene er tatt. Da vil en allikvel sitte med mer penger hver mnd enn om en tar ut 80% lønn og 56 uker permisjon. Alle har krav på å få ulønnet permisjon. Far trenger heller ikke ta ut fedrekvoten i direkte forlengelse av mors lønnede permisjon - så far kan vente til mor har hatt sine mnd ulønnet permisjon og ta ut permisjonen sin etter dette dersom det er ønskelig (må bare lese nøye hvordan en gjør det i forhold til søknaden til NAV).

Så økonomisk sett vil det alltid svare seg å ta ut 100% lønn - men det som spiller størst rolle er ofte hva faren tjener. Far har ofte bedre lønn enn mor - og når han tar ut sine uker vil han (tror jeg iallfall) få samme lønnsgrad som mor har valgt. Så velger mor 80% lønn, vil far også få det. Dersom far tjener mye penger vil dere da tape desto mer.

Dette er ikke lett - bare husk, at dersom dere ikke har bestemt når far skal ta sin permisjon før dere leverer søknaden, må en huske å gi NAV beskjed om fars tidspunkt senest noen uker før mors permisjon er slutt. Dersom en ikke gjør det faller fars rett til permisjon bort og en mister 10 uker permisjon!!!!!!!!!

Phuh, hadde heldigvis ikke glemt alt fra forrige gang. Nå har jeg snakket med avdelingslederen min. Skal en tur innom jobb for å besøke de på fredag (bare kosebesøk, og jeg skal ta med Marie ig vise fram henne og magen[;)]). Da skal jeg samtidig ta med meg skjema for permisjonssøknad (jobben sitt skjema, ikke NAV). Det skal jeg fylle ut med info om når jeg har termin, og når jeg planleggerå starte permisjonen. Når arbeidsgiver får dette skjemaet, vil de gi beskjed til lønningskontoret, som igjen vil fylle ut skjemaet om inntekts- og skatteopplysninger som NAV skal ha. Da er alt jeg trenger å gjøre å fylle ut søknad om foreldrepenger, samt legge ved kopi av brev fra JM/lege med bekreftelse av termindato.

NB, her kommer et viktig tips, folkens! Aldri send fra dere originaler!!! Ta kopi av alle skjemaer som dere sender, slik at dere har noe å vise til om det skulle bli noe rot senere.

Edit: Bra innlegg, Gussi! Fikk meg til å tenke litt..hadde egentlig bestemt meg for 80% utbetaling, men som du sier (visste jo egentlig dette, men hadde bare ikke tenkt på det denne gangen) vil jo fars lønn også bli utbetalt utfra 80%, og siden samboern har betydelig høyere lønn enn meg, vil han jo tape ganske mye på de ti ukene, og det vil jo merkes enda bedre nå som han skal ta ut 10 uker, mot de 6 ukene han tok ut med førstemann...må nok diskutere dette litt med gubben.

ORIGINAL: MarsMamma

Tror det og kommer an på hvor faren jobber, for noen får vel denne tiden med lønn..[:)]

ORIGINAL: TereseS

ORIGINAL: MarsMamma

Tror det og kommer an på hvor faren jobber, for noen får vel denne tiden med lønn..[:)]

Vet ikke vhordan reglene er for selvstendig næringsdrivende og lignende, men ellers har alle rett til 2 uker uten lønn, og så er det noen som er heldig å får lønn disse to ukene. Heldigvis er samboern en av disse[;)]

hei. pappan har krav på 2 uker fri fra jobben når du føder. dette er UTENOM de 10 ukene han har krav på.
og innvirker heller ikke ferien.

hmm, vi har regnet og regnet på dette. For vi ønsker lengst mulig permisjon. Har også hørt at det vil lønne seg å velge 100% lønn og deretter ta ulønnet permisjon i de 10 siste ukene. Men uansett hvor mye vi regner finner vi ut at vi kommer til å tape flere 1000 på det.
Så skjønner ikke helt det regnestykket som gjør at det vil bli lønnsomt?? Noen som kan sette opp et eksempel?

Aner ikke selv hvordan vi skal gjøre det..er ikke så farlig om vi taper litt penger, bare vi får nok penger hver mnd å leve for/betale regninger osv.. Er fryktelig usikker på om 80% lønn vil bli nok, å har ikke råd til å ta ulønnet permisjon. Har fått time på tirsdag på Nav så da finner vi vell ut av det :)

Takker så mye for svar. Føler meg nesten enda mer forvirret nå, hehe. Tror jeg må snakke med samboeren min om det en gang til... [:)]

Back
Topp