Permisjon når pappa er student?

Bruker086jan

Første møte med forumet
Hva skjer med permisjonen til far når han er student? Kan den overføres til mor eller? Noen som vet?

Om han ikke jobber og ikke har opparbeidet rett til foreldrepenger (har jobbet i minst 6 av de 10 siste mnd før HANS permisjon starter) så kan mor få overta fedrekvoten ja, men man får den ikke automatisk i kraft av at pappaen er student..

Jeg ringte Nav Forvaltning om det samme i går, og fikk vite at jeg kunne søke om å få fedrekvoten når det gjensto ca 1 måned av den foreldrepermisjon jeg selkv skal ta.

Grunnen til det er at i far på tiden frem til da faktisk kan opparbeide seg rettigheter til fedrekvote, altså jobbe 6 av de 10 siste månedene.
Så selv om det kanskje ikke er tilfelle (det vil ikke skje hos oss, da han tar en master på fulltid og ikke kan jobbe fast i tillegg), så ønsker ikke Nav å innvilge på kriterier som kan forandre seg.

Slik jeg forsto det så er det sannsynlig at jeg får ta over fedrekvoten, men at det bare ikke kan søkes om det nå.

Jeg fikk beskjed om å sende en tilleggssøknad til min søknad om permisjonspenger. Gjorde det da jeg var ca 30 uker på vei, og fikk svar ganske kjapt etterpå at permisjonen ble overført til meg.
Men dette var i 2009 da.
Lykke til

Back
Topp