Permisjon med 80%/59 uker eller 100%/49 uker???

Beemer

Flørter med forumet
Hva lønner seg?! Har ikke satt meg inn i dette i det hele tatt,så nå lurer jeg på hva som er lurest,i forholdt til lønn... Jeg heller litt mot den 80% og 59 uker!! :)

100% i 49 uker lønner seg jo, for da får jo også mannen din 100% lønn de ukene han er hjemme. Men vi valgte allikevel 80% og 57 uker (som det var da) sist, fordi jeg ikke stolte på at jeg skulle klare å sette av penger til permisjon uten lønn (som vi måtte ha hatt en liten periode etter foreldrepermisjonen.)

100% lønn..
Sist kunne jeg suplere med 5 uker ferie, men det blir litt værre nå. Men sambo kan forlenge sin perm :)

100% lønn og heller spare slik at man får lenger permisjon ("ulønnet")

49 uker på 100% lønner seg, så er det jo mulig å ta 10 uker ulønnet permisjon på toppen. Staten dekker ikke over ca 525k så med mindre du har en snill arbeidsgiver som dekker det over så får du ikke det uansett.

Blir nok 100% og så spare ved siden av.. Syns det er vanskelig å ikke vite om vi får bhgplass før om et år..

Tja man får jo mere penger totalt av å velge 100 %. Og evt spare og ta ulønnet. Men jeg vet noen som har dummet seg ut på det der og blitt sykemeldt etter ulønnet perm. Dermed ikke har krav på sykepenger. 80% uten ulønnet perm vil jo gi deg krav på sykepenger osv med en gang perm er over. Jeg er veldig usikker på hva vi skal velge. Redd vi ikke er flinke på å spare. Det var vi ikke sist selvom vi skulle :-/

Vet om mange som har vært i 80% permisjon og blitt gravide igjen slik at neste permisjon ble 80% av den 80% lønna di fikk i permisjonen. Minker jo betraktelig :p

HR på jobben anbefalte å ta 80%, hvis man f.eks skulle blir raskt gravid igjen, så ville det ha noe å si for neste gangs permisjonspenger. Det blir nok 49 uker og 100% på meg. Samboer er på AAP, og får ikke stort utbetalt, så har ikke råd til å skulle ta ulønnet permisjon. Kommer til å føre over det jeg kan av feriedager til neste år da.

100% lønn blir best for oss, slik at mannen min får full lønn den tiden han skal ha permisjon. Jeg skal ha en del ulønnet permisjon etterpå uansett, så antallet uker er ikke så viktig.

Hvordan regner dere på hva som svarer seg? :) Jeg har en ok lønning, men samboeren er nettopp satt ned i stilling på jobb :/ så vet ikke hva som vil svare seg for oss? :/

Tenke 100% lønn - har eg talt rett då, så skal eg begynne å jobbe igjen i slutten av mai. Jobber då til midt juli og tar 4 veker ferie med sambuaren som då er i permisjon. Har et par veker i august vi må trikse til (satser på besteforeldre :D ) får sambuaren går på 4 veker fri igjen. Kjekt med turnusarbeid 4-4 :)

Hvordan regner dere på hva som svarer seg? :) Jeg har en ok lønning, men samboeren er nettopp satt ned i stilling på jobb :/ så vet ikke hva som vil svare seg for oss? :/
Hvis han er satt ned i stilling og du har en ok lønning så bør dere sikkert kjøre på med 100%? Hvis ikke får både du og han mindre utbetalt i permisjonen

Det er en foreldrepengekalkulator på nav.No man kan bruke til å regne fram og tilbake. Da får man se både hvilken sum man får på uke, og totalsummen for hele perioden.

Sist svangerskap valgte vi 49 uker med 100% lønn og 10 uker ulønnet permisjon (slik at det ble likt antall uker som 80%) sparte ca 14 000kr på å ikke ta 80%. Kommet nok til å gjøre det denne gangen også :-)

Back
Topp