Permisjon, mange spørsmål

Yuni

Forelsket i forumet
Sitter og skal fylle ut permisjonssøknaden, skal ha 59 uker med 80% dekning. Barnefar skal ha sin kvote, som er på 10 uker eller? Står 14 i parantes på Nav sine sider.. Men er vel 10 uker etter nye regler?
Tanken er at jeg tar permisjon til 1. juli i år, da tar han 4 uker, jeg tar ut ferie i de ukene der. Tar og ut en uke i september, hvor jeg og tar ut ferie.
Så skal han ta ut 4 uker til juli neste år, de resterende to har vi ikke bestemt ennå. Har skjønt at juli neste år må søkes om neste år.

Skjønner ikke helt hva fellesperioden er osv. Er det noen som gidder å forklare dette på en enkel måte?

Går vel ut i permisjon den 09. eller 12. mars. Termin er 2. april..

Og nøyaktig hva skriver jeg på punkt 5.2: Skal du ta ut hele mødrekvoten umiddelbart etter fødselen?

Og punkt 5.3: Skal du ta ut hele fellesperioden umiddelbart etter mødrekvoten?

Takknemlig for svar :)

Fellesperioden er iallfall den delen som dere kan velge å enten dele mellom dere, mor ta hele, eller far ta hele. Ved 100% mener jeg at fellesperioden er på 29 uker, da mor og far har 10 uker hver, og 100% tilsvarer totalt 49 uker.

De første 6 ukene etter fødsel må mor ta.
Etter det kan dere selv bestemme om fellesperioden osv.

Punkt 5.2 spør jo om du skal ta hele mødrekvoten rett etter fødsel, altså dine 10 uker sammenhengende.
Om du ikke skal det, blir svaret nei.

Punkt 5.3 spør om du skal ta ut fellesperioden rett etter at mødrekvoten er over. Denne kan jo deles med far, tas gradert, utsettes osv. Siden du skal ha ferie blir det vel nei her også, men dersom far skal bruke fellesperioden mens du har ferie blir det jo ja likevel. Litt usikker på om fellesperioden må tas før selve fedrekvoten kan begynne. Det vet kanskje noen andre?

Det er ikke lett å forstå alt det... Du kan jo også spørre på chatten til Nav. :)

NAV har en side på Facebook NAV foreldrepenger, som man kan stille spørsmål på :)

Jeg fylte ut denne h***** søknaden i går, og måtte ta utallige pauser for å inn på NAV sin chat å spørre :-P På punkt 5.3 krysset jeg nei og skrev i begrunnelsen at jeg kom til å søke om å få utsette fellesperioden pga ferie. Dette må det søkes om på et annet skjema senere.

Jeg fylte ut denne h***** søknaden i går, og måtte ta utallige pauser for å inn på NAV sin chat å spørre :-P På punkt 5.3 krysset jeg nei og skrev i begrunnelsen at jeg kom til å søke om å få utsette fellesperioden pga ferie. Dette må det søkes om på et annet skjema senere.

Det samme gjorde jeg :) Håper alt ble riktig :p

Det gjorde jeg også.. eneste jeg lurer på er om jeg må selv sende inn inntektsskjema, eller om arb.giver kan gjøre det.. usikker på om jeg stoler på de iom de nå i min sykemeldperiode visstnok har krysset av for svangerskapspenger flere ganger, selv om jeg har gitt beskjed om at det er feil

Det gjorde jeg også.. eneste jeg lurer på er om jeg må selv sende inn inntektsskjema, eller om arb.giver kan gjøre det.. usikker på om jeg stoler på de iom de nå i min sykemeldperiode visstnok har krysset av for svangerskapspenger flere ganger, selv om jeg har gitt beskjed om at det er feil

Jeg hadde samme bekymring som deg! Men snakket med NAV og de sa at arbeidsgiver skal sende inn dette. Så jeg ba dama på lønn om å fylle ut skjema jeg hadde sendt henne på link, og sende meg en kopi når det var gjort. Dervhadde hun selvfølgelig krysset av for foreldrepenger OG svangerskapspenger! Når jeg tok det opp med henne mente hun at det ikke hadde noe å si, men hun skulle rette det opp før hun sendte. OMG! Som vedlegg la jeg med terminbekreftelse og en ark der jeg har skrevet at arbeidsgiver har fått beskjed om å sende inn inntektsopplysninger. Puh, blir helt svett av dette :-P

Jeg hadde samme bekymring som deg! Men snakket med NAV og de sa at arbeidsgiver skal sende inn dette. Så jeg ba dama på lønn om å fylle ut skjema jeg hadde sendt henne på link, og sende meg en kopi når det var gjort. Dervhadde hun selvfølgelig krysset av for foreldrepenger OG svangerskapspenger! Når jeg tok det opp med henne mente hun at det ikke hadde noe å si, men hun skulle rette det opp før hun sendte. OMG! Som vedlegg la jeg med terminbekreftelse og en ark der jeg har skrevet at arbeidsgiver har fått beskjed om å sende inn inntektsopplysninger. Puh, blir helt svett av dette :-P
Okei.. får ringe lønnsdama neste uke.. skal til jordmor neste onsdag, så da ber jeg om terminbekreftelse.. ellers er alt klart..

Godt det ikke bare er jeg som er forvirret over det dumme skjemaet :P Føler meg litt lost!

Er de kjappe med å svare på chatten?

Oi, jeg sendte inn nav-skjema idag og skrev ingenting om ferie i det! Sendte inn skjema til arb.giver der jeg må føre inn ferie (arb.giver har eget skjema for det). Kan noen forklare denne utfyllingen av ferie i nav-skjemaet? :) får du vel i retur hvis det er feil da men.. trodde jeg hadde fått med meg alt, men der tok jeg feil gitt :p

Oi, jeg sendte inn nav-skjema idag og skrev ingenting om ferie i det! Sendte inn skjema til arb.giver der jeg må føre inn ferie (arb.giver har eget skjema for det). Kan noen forklare denne utfyllingen av ferie i nav-skjemaet? :) får du vel i retur hvis det er feil da men.. trodde jeg hadde fått med meg alt, men der tok jeg feil gitt :p
Eneste er at du svarer nei på spørsmålet om du skal ta hele fellesperioden sammenhengende og skriver på kommentarfeltet til slutt at permisjonen blir utsatt pga ferie.. så må du søke om utsettelse en gang i løpet av permisjpnen din før du skal ut i ferie

Eneste er at du svarer nei på spørsmålet om du skal ta hele fellesperioden sammenhengende og skriver på kommentarfeltet til slutt at permisjonen blir utsatt pga ferie.. så må du søke om utsettelse en gang i løpet av permisjpnen din før du skal ut i ferie

Ok, og dette må alle gjøre ellers kan det bli feil med ferie osv?

Ok, og dette må alle gjøre ellers kan det bli feil med ferie osv?
Konsekvensene veit jeg ikke.. kan godt hende det går bra uansett.. man søker jo om utsettelse senere.. men det må du nesten spørre nav om..

Jeg fylte ut i går
Og snakket med nav vedr samme punkt. Jeg skal stoppe permisjonen sommeren 2015 for å ta ut tre uker ferie. Men fikk beskjed om å skrive ja på dette punktet og fylle inn informasjon om ferie i punkt 7.

Atbeidsgiver ettersender inntektsopplysninger pluss ferie informasjon.

Jeg fylte ut i går
Og snakket med nav vedr samme punkt. Jeg skal stoppe permisjonen sommeren 2015 for å ta ut tre uker ferie. Men fikk beskjed om å skrive ja på dette punktet og fylle inn informasjon om ferie i punkt 7.

Man får litt forskjellige opplysninger ja

Konsekvensene veit jeg ikke.. kan godt hende det går bra uansett.. man søker jo om utsettelse senere.. men det må du nesten spørre nav om..

Ja jeg ringte nav før jeg så svaret ditt. Kan søke om utsettelse av permisjon i forbindelse med ferie senere:) men det må gjøres ellers blir det noe kluss:)

Jeg fylte ut i går

Ikke alle arbeidsgivere ettersender ferieinformasjon med inntektsopplysninger. Det måtte man spørre arb.giver om, eller vente og se om det var oppført når man fikk vedtaket tilbake fra NAV. Min arb.giver oppgir ikke ferie jeg har lagt inn hos dem i permisjonen, må derfor opplyse om dette selv til NAV:)

Back
Topp