Permisjon..igjen!

Okey.. da er jeg litt klokere! Tusen takk for all hjelp og svar. Jeg bruker nok denne tråden hvis det dukker opp flere spørsmål ;)

Lillebror er på vei ♡ 21. Februar 2014

Men om man får babyen 3 uker før så får man jo 3 uker lenger med baby enn hvis man hadde vært gravid? Eller tar de fra fødsel av istedenfor? Ble litt forvirra nå..:p

Lillebror er på vei ♡ 21. Februar 2014
Nei de tre ukene før termin er kun FØR babyen kommer. Kommer babyen før termin mister du disse ukene (eller dagene som er igjen).

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg ser du har fått mange gode svar på mye her, men:
Foreldrepenger og permisjon er så stort og omfattende (fordi du har så ufattelig mange muligheter i forhold til hvem som tar ut perm når, hvor lenge, over hvor lang tid osv). Det lureste du kan gjøre er å enten gå på NAV sin side mellom 9 og 15, da kan du chatte med en veileder som jobber kun med dette. Eller ringe til NAV og be om å bli satt over til foreldrepenger telefonen. Godt over halvparten av alle de som jobber i NAV aner ingen ting om foreldrepenger bortsett fra hvor de finner skjema, også prøver de så godt de kan å hjelpe til, også blir det ikke helt riktig altid allikavel...

Bare opplyser om at de i Oslo per dags dato har 12 uker behandlingstid nå.

NAV betaler inntil 6G. 1G er fra 1.5.2013 85.245 altså dekker NAV lønnen din så lenge du tjener under 511.470 i året eller mindre. Som del av lønnen din regnes både fastlønn, provisjon og bonus (benytter et gjennomsnitt over tid for å avgjøre hvor mye provisjon/bonus "normalt" innebærer. Overtidsbetaling får du ikke godskrevet som inntekt det regnes permisjonspenger fra.
Jeg har ikke regnet på det på alle inntektsnivåer, men trodde at det var slik at 100 % uttak + ulønnet permisjon i en periode ville gi mer utbetalt totalt enn å ta 80 %, Men at hvor mye man "tjener" på det varierer ut fra hva man tjener. Men vet jo ikke om dette stemmer, så jeg ville uansett kontrollregnet for din inntekt.

noen som vet hvordan man regner ut foreldrepengen? som i ; fastlønn + tillegg osv? jeg har fast mnd lønn, så har jeg tillegg for kveld/helg. Får man "nyte godt" av disse tilleggene under permisjon, eller får man bare utifra den faste mnd's lønna?

Du fører opp det du har fått i lønn før skatt de siste 10 mnd.

Jeg har noen spørsmål!
Blir foreldrepengene basert på bruttolønn siste 10 mnd, ikke netto? Må man da betale skatt av foreldrepengene?
Hvor mye må det i så fall skattes av denne summen?

Ellers har jeg et spørsmål til. Jeg ser noen skriver at NAV har opp til 3 måneders behandlingstid på søknad om foreldrepenger, men på siden til NAV står det at man ikke bør søke før ca 6 uker før fordi man da kan bli bedt om å sende inn oppdatert dokumentasjon på lønn osv på ny? Hva skal man da gjøre? Vil jo veldig gjerne ha foreldrepenger den måneden man går ut i permisjon og ikke risikere at det går opp mot 2 måneder før man får noen penger.

Det er bruttolønn du skal oppgi ja, fra siste mnd. Du må betale skatt, regner med det er samme som før jeg?

Det er bruttolønn du skal oppgi ja, fra siste mnd. Du må betale skatt, regner med det er samme som før jeg?

Ja, samme skatteprosent eller skattetrinn som man betaler av lønnen?

Termin 22/2-14 med første frø <3

Back
Topp