Permisjon..igjen!

¤Mum Loves Her Baby¤

Nr. 2 ventes i Februar <3
Sikkert vært ørten spørsmål på dette men jeg har noen spørsmål!
Sist var jeg alenemor og papirene var helt annerledes og det samme var permisjonslengden.

1. Hvor mange uker tilsvarer 100% lønn?
2. Hvor mange uker tilsvarer 80% lønn?
3. Hvilke papirer på nav.no må printes ut? Gjerne link!
4. Lønner det seg å ta 100% lønn og heller ta ulønnet permisjon i tillegg?
5. Kan vi ha permisjon på likt?
6. Er det noen spesifikke regler på å ta ferien rett etter permisjon? Eller er dette ulikt fra arbeidsgiver til arbeidsgiver?
7. Når bør papirene sendes inn?
8. Skal arbeidsgiver godkjenne permisjon før papirene sendes inn?
9. Er det en grense for hvor mye penger man får utbetalt i forhold til lønnen man får?

Tusen takk til alle de som er snille og kan svare på dette! Man kan jo bli sprø av mindre :p

Lillebror er på vei ♡ 21. Februar 2014

1. Hvor mange uker tilsvarer 100% lønn? 59
2. Hvor mange uker tilsvarer 80% lønn? 49
4. Lønner det seg å ta 100% lønn og heller ta ulønnet permisjon i tillegg? Det må du regne på, individuelt ut i fra hva dere tjener.
5. Kan vi ha permisjon på likt? Nei ikke lønnet perm (bortsett fra de to første ukene som pappaen får).
6. Er det noen spesifikke regler på å ta ferien rett etter permisjon? Eller er dette ulikt fra arbeidsgiver til arbeidsgiver? Du kan ta ferie rett etter eller inni mellom permisjonstiden.
7. Når bør papirene sendes inn? Det står klart lå
NAV sine sider ett sted, men husker ikke. Du må legge med "bekreftelse på termin", den har ikke jeg fått enda...
8. Skal arbeidsgiver godkjenne permisjon før papirene sendes inn? Tror ikke det
9. Er det en grense for hvor mye penger man får utbetalt i forhold til lønnen man får? Du får 100 eller 80 % av lønnen din. Er begrensning om du tjener veldig mye

Sent from my iPhone using BV Forum

1. Hvor mange uker tilsvarer 100% lønn? 59
2. Hvor mange uker tilsvarer 80% lønn? 49
4. Lønner det seg å ta 100% lønn og heller ta ulønnet permisjon i tillegg? Det må du regne på, individuelt ut i fra hva dere tjener.
5. Kan vi ha permisjon på likt? Nei ikke lønnet perm (bortsett fra de to første ukene som pappaen får).
6. Er det noen spesifikke regler på å ta ferien rett etter permisjon? Eller er dette ulikt fra arbeidsgiver til arbeidsgiver? Du kan ta ferie rett etter eller inni mellom permisjonstiden.
7. Når bør papirene sendes inn? Det står klart lå
NAV sine sider ett sted, men husker ikke. Du må legge med "bekreftelse på termin", den har ikke jeg fått enda...
8. Skal arbeidsgiver godkjenne permisjon før papirene sendes inn? Tror ikke det
9. Er det en grense for hvor mye penger man får utbetalt i forhold til lønnen man får? Du får 100 eller 80 % av lønnen din. Er begrensning om du tjener veldig mye

Tusen takk for svar! :)

Dette er søknadpapiret som skal sendes til Nav:
https://www.nav.no/skjema/Skjemaer/...ilederPrivatperson?key=267385&languagecode=53
Tror begge to må sende inn hver sitt, men mannen trenger ikke sende inn før det nærmer seg slutten på din.

Hvis han ikke skal ha permisjonen rett etter din, altså hvis du skal ha permisjon uten lønn, eller feks ferie etter permisjonen må han sende inn dette skjemaet dagen før permisjonen din går ut:
https://www.nav.no/skjema/Skjemaer/...lederPrivatperson?entrance=classic&key=248825
NB! Dette er veldig viktig å sende inn hvis han ikke skal ha sin permisjon rett etter din, hvis dere ikke gjør det mister han sin permisjon!

Angående ferie etter permisjonen din er gått ut: dette er noe du må snakke med arbeidsgiver om, dette angår ikke NAV. Hvis du skal ha ferie midt under permisjonstiden din så må du fylle det ut på papiret til nav.

Termin med første frø 12.februar

Dette er søknadpapiret som skal sendes til Nav:
https://www.nav.no/skjema/Skjemaer/...ilederPrivatperson?key=267385&languagecode=53
Tror begge to må sende inn hver sitt, men mannen trenger ikke sende inn før det nærmer seg slutten på din.

Hvis han ikke skal ha permisjonen rett etter din, altså hvis du skal ha permisjon uten lønn, eller feks ferie etter permisjonen må han sende inn dette skjemaet dagen før permisjonen din går ut:
https://www.nav.no/skjema/Skjemaer/...lederPrivatperson?entrance=classic&key=248825
NB! Dette er veldig viktig å sende inn hvis han ikke skal ha sin permisjon rett etter din, hvis dere ikke gjør det mister han sin permisjon!

Angående ferie etter permisjonen din er gått ut: dette er noe du må snakke med arbeidsgiver om, dette angår ikke NAV. Hvis du skal ha ferie midt under permisjonstiden din så må du fylle det ut på papiret til nav.

Veldig utfyllende og bra svar. Dette hjalp også veldig mye.

Sikkert vært ørten spørsmål på dette men jeg har noen spørsmål!
Sist var jeg alenemor og papirene var helt annerledes og det samme var permisjonslengden.

1. Hvor mange uker tilsvarer 100% lønn? 49 veker (inkludert 14 veker fedrekvote, 14 veker mødrekvote og 3 veker før fødsel)
2. Hvor mange uker tilsvarer 80% lønn? 59 veker (samme som over)
3. Hvilke papirer på nav.no må printes ut? Gjerne link! Søknad om permisjon (ser du har fått link)
4. Lønner det seg å ta 100% lønn og heller ta ulønnet permisjon i tillegg? I mange tilfeller lønner det seg siden mannen din må velge samma % som du velger. dinepenger.no har ein del reknestykke på det.
5. Kan vi ha permisjon på likt? Dåke kan, men då vil ein av dåke bare få utbetalt 50% av lønna. Her tar eg feriedager dei dagene mannen har permisjon.
6. Er det noen spesifikke regler på å ta ferien rett etter permisjon? Eller er dette ulikt fra arbeidsgiver til arbeidsgiver? Nei, det er opp til arbeidsgjevaren om du får ta ferien rett etter permisjon. Pleier ikkje å vera noke problem.
7. Når bør papirene sendes inn? Du må ha med ein terminbekreftelse frå jm eller lege som må vera frå tidligast veke 26. Etter det kan du senda inn når du vil. Kjem litt an på behandlingstida til nav også.
8. Skal arbeidsgiver godkjenne permisjon før papirene sendes inn? Nei, arbeidsgjevar har ikkje noke med når du tar permisjon. Han må bare veta når permisjonen starter og slutter.
9. Er det en grense for hvor mye penger man får utbetalt i forhold til lønnen man får? Nav betaler bare ut opp til 6G. Husker ikkje ka 6G er akkurat no, men 4-500 000 i året trur eg.

Tusen takk til alle de som er snille og kan svare på dette! Man kan jo bli sprø av mindre :p

Lurer litt på... Hva skjer når man skriver ut i fra termin og babyen kommer før/senere?

Nå har ikke jeg kikket så nøye på papirene nå, men husker sist at jeg skrev min permisjon fra og til dato og pappaperm fra og til dato. Disse datoene justeres jo ut i fra når man går ut i permisjon gjør det ikke? Kanskje bare om man får før uke 37?

Lurer litt på... Hva skjer når man skriver ut i fra termin og babyen kommer før/senere?

Nå har ikke jeg kikket så nøye på papirene nå, men husker sist at jeg skrev min permisjon fra og til dato og pappaperm fra og til dato. Disse datoene justeres jo ut i fra når man går ut i permisjon gjør det ikke? Kanskje bare om man får før uke 37?

Litt usikker her selv.. får man etter termin så vil man jo i utgangspunktet miste permisjon med barnet da nav regner ut fra termin. Får man før termin så vil man jo få lenger permisjon sammen med barnet.

Litt usikker her selv.. får man etter termin så vil man jo i utgangspunktet miste permisjon med barnet da nav regner ut fra termin. Får man før termin så vil man jo få lenger permisjon sammen med barnet.

Nei det siste stemmer ikke. Får man før termin mister man de permisjonsdagene som er før termin. Jeg fikk i uke 37+0 sist og mistet de 3 ukene. Men da begynner jo "permisjonsukene med baby" 3 uker tidligere og permisjonen er også 3 uker tidligere over enn om man fikk til termin eller over

Nei det siste stemmer ikke. Får man før termin mister man de permisjonsdagene som er før termin. Jeg fikk i uke 37+0 sist og mistet de 3 ukene. Men da begynner jo "permisjonsukene med baby" 3 uker tidligere og permisjonen er også 3 uker tidligere over enn om man fikk til termin eller over

Men om man får babyen 3 uker før så får man jo 3 uker lenger med baby enn hvis man hadde vært gravid? Eller tar de fra fødsel av istedenfor? Ble litt forvirra nå..:p

Jeg vil bare si at jeg slet med å finne ut hva som svarer seg osv osv. Følte egentlig først at 80 % svarte seg. Nå blir det 100 % lønn, 9 uker 100 % ulønnet permisjon og deretter ca 12 uker med 50 % ulønnet permisjon og 50 % kveldsvakter. Det svarer seg for oss å ta 100 % og deretter ulønnet permisjon i 9 uker (10 uker om du ønsker også).

Og tror det svarer seg for de fleste. For noen svarer det seg med mange tusen, for andre lit mindre, men ofte svarer det seg :-) Greit å regne ut før man bestemmer seg.

Men om man får babyen 3 uker før så får man jo 3 uker lenger med baby enn hvis man hadde vært gravid? Eller tar de fra fødsel av istedenfor? Ble litt forvirra nå..:p

Permisjonen starter fra fødsel av. Så hvis du føder før termin mister du de resterende dagene desverre. Utrolig teit ja..!

Jeg fikk beskjed fra NAV at jeg måtte ta ut permisjonen 3 uker før termin.

Jeg fikk beskjed fra NAV at jeg måtte ta ut permisjonen 3 uker før termin.

Ja det er riktig det:) men hvis du føder før disse tre ukene så starter permisjonen fra fødsel av:p

Slik eg forstår det, får du tre veker med permisjon før termin. Dette er for å kunne slappe av og gjere ting/deg klart til babyen kjem. Dersom babyen kjem 2 veker før termin, mistar du dei to "slapp av" vekene.
Men, du vil ha like menge veker permisjon etter babyen er født som om den kjem på termindato.

Totalt: 49 veker der 3 veker er forbeholdt mor FØR fødsel.
Det vil sei at det egentleg er igjen 46 veker til mor og far, der 14 veker SKAL gå til pappa.

Veit ikkje om detta vart forståleg :P

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Back
Topp