Permisjon i 80 prosent. Flere?

SkogHuldra

Forelsket i forumet
Flere som har valgt 80%? Jeg lurer på om de har klusset til datoene mine jeg..... dersom jeg tar ut 80 prosent fra 23.jan. når begynner jeg da på jobb igjen? Jeg skal ta "alt jeg kan" mannen skal ta minst mulig.. (passer oss best sånn)

Han skal da ha 10 uker (hvis du tar resten)...tror jeg...
Men starter du ikke perm før 23/1? Når har du termin?

Du vet at mannen din kun får 80% av sin faste lønn når du velger 80%. Mor taper ikke på det, men far gjør..........

Permisjonen skal starte 3 uker før termin. Dere får vel 59 uker tilsammen med 80 prosent, så da kan du telle deg frem til det ;-) Altså 3 uker før termindato og så tell 49 uker (da er de resterende til mannen) frem :-)

Vi har ogsp valgt 80%, vi vet at både jeg og han får 80% da, men på grunn av hans meget usikre situasjon (arbeidsledig, dagpenger, og får ikke foreldrepenger av mer enn 6G når han ikke får det av arbeidsgiver, og han tjente langt over det og det ble, ja... vi landet på 80% denne gangen selv om vi har hatt 100% med god grunn før. Her er det ikke utenkelig at han utsetter pappapermen noe, avhengig av når han får jobb, og da greit at jeg er hjemme lengst mulig denne gangen. Slett ikke slik vi har løst det før.

Dobbeltpost?
I alle fall, vi har altså også 80% av div grunner denne gangen, men datoene får du uansett av nav.

Jeg hadde termin i dag og skulle ha perm til en gang i slutten av november, men så fødte jeg 16 dager før tiden så jeg venter på et nytt vedtaksbrev som nok sier at jeg begynner på jobb sånn mer første halvdel av november.

Last edited:
Permisjonen starter tre uker før termin, så om du har termin i januar må den starte tidligere enn 23. Det er bare å telle uker for å finne ut når permisjonen er over:-) Husk at du kan legge til ferie.

Vi har også valgt 80% lønn, men mannen skal ha noen av fellesukene.

Ok! Visste ikke at mannens uker er iregnet de 59. De tre ukene før terminen startet 4.jan. så da teller jeg 49 uker fra da?

Ja, du teller uker fra tre uker før termin. Eller, tre uker før fødsel om baby kommer før termin. Og mannens uker er inkl i de totale ja

Finner ut at jeg starter på jobb fra 19.desember jeg da. Når permisjonen telles 49 uker fra 4.januar.
Har heldigvis ferie også.. ikke så fristende å starte opp til jul.. (sykehjem, utskiftinger, vikarer, ansvar)

Du vet at mannen din kun får 80% av sin faste lønn når du velger 80%. Mor taper ikke på det, men far gjør..........

Vi taper mer på å ta 100%. Han har god inntekt. Det har ikke jeg.. men var så heldig å bli uplanlagt gravid etter å ha jobbet noe helt fatalt med ekstravakter, for så å plutselig bli sykmeldt liggende rett ut med hypermesis gravidarum fra 1.juni til jul...
Så har over det dobbelte utbetalt på 80% enn hva fastlønna mi er

Med tanke på at jeg må fortere tilbake i jobb mener jeg. Ingen garanti for å jobbe mer en fast stillinga mi (30%) med 1 åring og ikke ha barnepass..

Vi taper mer på å ta 100%. Han har god inntekt. Det har ikke jeg.. men var så heldig å bli uplanlagt gravid etter å ha jobbet noe helt fatalt med ekstravakter, for så å plutselig bli sykmeldt liggende rett ut med hypermesis gravidarum fra 1.juni til jul...
Så har over det dobbelte utbetalt på 80% enn hva fastlønna mi er
Ok. Da er det ikke likt for alle:)

Ok. Da er det ikke likt for alle:)

Nei er nok ikke det. Var utrolig heldig med både det ene og det andre ;-)
Fortjener vel litt igjen for å ha gått hjemme med 1.fødte på engangsbeløpet på 33000, da jeg var ung og arbeidsledig.. engangsbeløpet og barnetrygd var det jeg hadde i 1,5 år før jeg fikk jobb.. med nr 2 fikk jeg litt foreldrepenger, og nå får jeg så greit at jeg føler det skal være greit å være til. Regninger dekkes, mat dekkes, og litt til gode. Gleder meg til babytiden nå :-)

Ja, du teller uker fra tre uker før termin. Eller, tre uker før fødsel om baby kommer før termin. Og mannens uker er inkl i de totale ja
Men dersom permisjonen startet 18. Desember og fødselen er f.eks den 23.12 så vil ikke permisjonen starte 3 uker før 23.12.

Men dersom permisjonen startet 18. Desember og fødselen er f.eks den 23.12 så vil ikke permisjonen starte 3 uker før 23.12.
Jo. Nettopp det.

Permisjon er tre uker før fødsel, og skrives da tilbake, om du rakk ta det ut eller ei. Man mister derved dager. Det gjorde jeg med forrige. Og ventet på korrigert vedtak for denne også. Startet nemlig perm 21.12 og fødte 25.12

Jo, dessverre... Nav i et nøtteskall!:( Svigerinna mi fødte 5 uker for tidlig siste svangerskapet (ble satt i gang pga svangerskapsforgiftning), og hun "mista" da mye av permisjonen... J*vla system, men sånn er det dessverre... Så lønner seg egentlig å gå til termin mtp permisjon, hehe!:-P

Med tanke på perm bør man føde på termin. Går man over får man jo alle ukene sine. Men flere dager perm som gravid og derved færre dager sammen med babyen. Å føde før, da får man bare ikke alle dagene o der hele tatt
Jeg mister 16 dager perm fordi min datter ville ut før tiden.

Nav virker å være laget for at de skal kunne tjene på alt. Hadde rett vert rett da, så skulle permisjonen blitt forskyvd ei uke om man går ei uke over terminen.....

Jeg fødte også 5 uker for tidlig første gang, og mistet da noen uker permisjon, slik er systemet rett og slett.

Back
Topp