Permisjon, hvordan fordeler dere?

asil

Glad i forumet
Høsthjerter 2017
Hvordan fordeler dere permisjonstiden mellom mor og far?

Vi har begge jobber som ikke er helt forenelig med 100% fravær over lengre tid, så vi har blitt enige om følende fordeling:

Første 4 mnd: 100% meg
Resten av perm: 50%-50% deling mellom meg og far.
Samt 4 uker felles ferie midt i 50-50 perioden.

Selvfølgelig forutsatt at flaske og evt grøt aksepteres av snuppa, men vi tror dette vil passe best for oss! :)

Pappaen skal ha 10 uker neste høst, jeg tar resten. Heldigvis har pappaen også spart ferie, så han blir hjemme i 4 uker når vesla blir født [emoji173]

Her skal pappaen ha 2 uker sammen med meg etter fødsel, så har jeg resten av permisjon + 4 uker ferie og starter på jobb igjen i Juli beste år, så tar pappaen 2 uker ferie og 10 uker permisjon slik at hun er 1 år til barnehagestart.
Pappaen har da 2 uker resterende ferie vi kan fordele etter behov og lyst.

Økonomisk sett, så tar jeg alt av min og felles og han tar kun sin pappa perm. Han taper på å ta mye perm og jeg har ikke fast jobb, kun vært vikar her og der.
Og når pemisjonen min går ut 20 juli, så tar jeg meg ferie i 3-4 uker

Jeg har hatt arbeidsavklaringspenger fra NAV så da har ikke far krav på noe av fellesperioden. Veldig synd, da jeg virkelig unner han mere permisjon. Så her skal jeg ha alt frem til hans 10 uker starter i juni. Han får selvfølgelig også de første 14 dagene nå etter fødsel da, men kjipt at han ikke får mere.

Han skal ha sine to uker ved fødsel her også :) Og så blir det totalt 14 uker perm på pappsn (fordelt over 28 uker). Samt 4 uker ferie.

Fordi hans jobb overhode ikke er forenelig med 100% permisjon over tid (selvstendig advokat) så tar jeg all min +felles. Han tar ut noe 50%permisjon slik at vi kan være litt mer sammen i perioder når jeg har perm. Ellers blir nok en del fordelt utover de neste to årene.
Det er ikke så lett å tilfredsstille både stat og klienter;)

Samboer har bortimot akkurat fått ny jobb etter å ha vært arbeidsledig i over et år, så her gjør vi det rett og slett lettest mulig for arbeidsgiver. Jeg tar alt av fellesen, og så tar han sine uker med lovfestet permisjon til neste høst :)

Bor i Sverige så er andre regler her og mer permisjon å ta ut også, så jeg tar ut et år før jeg begynner i jobb og lillebror i barnehage [emoji4] og etter et år hjemme så har vi fortsatt permisjonsdager å ta ut så får vi kanskje se om vi tar ut en dag i uka hver på hver av barna

Bor i Sverige så er andre regler her og mer permisjon å ta ut også, så jeg tar ut et år før jeg begynner i jobb og lillebror i barnehage [emoji4] og etter et år hjemme så har vi fortsatt permisjonsdager å ta ut så får vi kanskje se om vi tar ut en dag i uka hver på hver av barna
Hvor mye perm har dere i Sverige? :)

Mannen tar fedrekvoten, og jeg resten :) utrolig dumt at det er så firkantet system.. alle familier er forskjellige.

Vi tar 100% dekning hvor mannen tar sin kvote og jeg resten. Men får deres menn betalt lønn de 14 dagene ved fødsel? Loven tilsier at det er opp til arbeidsgiver om han vil gi ut lønn eller ikke, og hans arbeidsgiver er så gnien at han får ingen ting. Kun lov til å ta fri [emoji34] Det kjenner jeg irriterer meg grønt! [emoji35]

Vi tar 100% dekning hvor mannen tar sin kvote og jeg resten. Men får deres menn betalt lønn de 14 dagene ved fødsel? Loven tilsier at det er opp til arbeidsgiver om han vil gi ut lønn eller ikke, og hans arbeidsgiver er så gnien at han får ingen ting. Kun lov til å ta fri [emoji34] Det kjenner jeg irriterer meg grønt! [emoji35]
Han får lønn ja. Samtidig dekker de diffen mellom 6G og mannens lønn i permisjonen.

Har dere forresten sjekket at han ikke har krav på betaling gjennom tariffavtale eller evt IA-tilknytning?

Her tar mannen 14 dager etter fødsel og sin fedrekvote litt fordelt utover. Så tar jeg min kvote og fellesperioden :)

Her tar jeg min+fellesperioden og mannen sine 10uker etterpå. Det som er litt mindre sikkert er når jeg tar ut ferien min; vet mannen har veldig lyst til at vi skal ta oss ferie sammen når han er i perm, men blir nok kortere enn med første

Her tar jeg mesteparten slik, at jeg blir hjemme til midten av juni neste år, forutsatt at lillemann kommer omtrent på tiden, så deler vi to uker 50/50 - det er godt for meg med tanke på å komme tilbake til jobb litt uten pangstart, og far får en litt mildere intro til å vøre helt hjemmeværende. Så tar han fem ukers ferie og fedrekvote på 10 uker samtidig, slik at han blir hjemme til barnehagestart.

Her tar vi 100% dekning. Pappaen tar 10 uker og jeg resten. Fra 1.03.18 så skal jeg begynne å jobbe igjen med da gradert ut resten av permisjonstiden

Back
Topp