permisjon,hvor mange %

*JanuarSpire2013*

Gift med forumet
hvor mange % skal dere ta i permisjon? je har hørt det lønner seg med 100%, men er enda usikker på hva je skal gjør.. helt ærlig så skjønner ej meg ikke mye på dette.. [&:]

så er derfor nysgjerrig på deres valg og hvorfor[:D][:D]

Vi skal ha 80% lønn i 56 uker. Rett og slett fordi det gir oss mer tid hjemme med lillegutt.

Vi skal ha 80 %. Har hørt at det lønner seg å ta 100 % og 2 mnd ulønna permisjon etterpå, men etter hva jeg også har hørt så er det ikke såå mye man sparer på det, så da orker jeg ikke å styre med det [:)]

men om je velger 100%, når må je ut i jobb igjen da.. om sambo skal ha ti uker.. blir det juli 2010?

100% lønn, så får vi se om det blir nok penger til overs slik at jeg kan ta meg en frimåned og to i tillegg [:)]

Jeg tar 100% lønn, for får visst litt mer penger da. Sambo får også mer penger når han har pappaperm. Tar jeg 80%
vil særlig han tape endel på det siden han tjener så bra.. Så skal jeg heller være flink å legge av penger underveis,
for skal være hjemme lengre med pjokken [:)]

ORIGINAL: Snopsi

100% lønn, så får vi se om det blir nok penger til overs slik at jeg kan ta meg en frimåned og to i tillegg [:)]

Signerer denne[:)]

Jeg har også lest at 100 % + 2 mnd ulønnet lønnet seg bedre. Men  jeg har ikke regnet på det selv. Man kan også engasjere villige besteforeldre en måned eller noe [;)]

ORIGINAL: Tonjeoglillegutt

Jeg tar 100% lønn, for får visst litt mer penger da. Sambo får også mer penger når han har pappaperm. Tar jeg 80%
vil særlig han tape endel på det siden han tjener så bra.. Så skal jeg heller være flink å legge av penger underveis,

Signerer. Dess mer man tjener, dess mer er det å spare på å ta 100% lønn + evt 2 måneder ulønnet perm etterpå om man ønsker å være hjemme like lenge som ved 80% lønn.
Er ikke kjempemange tusenlappene det er snakk om ( ca 5-8000,- eller noe om jeg husker rett, alt etter hvor godt man tjener i utgangspunktet) -men de pengene kommer vel godt med de også!
Bladet "Dine Penger" hadde en veldig fin artikkel om dette i mai.. kan prøve å få scannet den om noen er interessert i å se regnestykket over hvor mye man kan spare på å ta 100% lønn kontra 80%.. [:)]

Grubler litt på om og når jeg må søke om ulønnet permisjon da, kommer jo mye ann på om vi har sjanse for å få barnehageplass fra aug/september, og om vi føler at det er rett å sette gullet i barnehage så tidlig.
Dumt å skulle betale barnehageplassen fra aug/sept (størst sjanse for å få plass ved hovedopptaket) i tillegg til at man går hjemme med gullet med tapt lønnsinntekt?! [8|] 
Kan selvfølgelig søke opptak til barnehage utenom hovedopptaket også, men da er det mindre sjanse for at vi får den barnehagen vi har lyst på. [>:]

ORIGINAL: Shauri

Vi skal ha 80% lønn i 56 uker. Rett og slett fordi det gir oss mer tid hjemme med lillegutt.

Kun derfor vi gjør det også

Ooog, kom på en sak til... [:D] 

På dette skjemaet til NAV hvor man søker om svangerskapspenger og slikt, så spørres det om evt "ferie under permisjonen".... skjønte ikke helt poenget med å ta "ferie" når man likevel går hjemme jeg -før noen smart hjerner tipset meg om at hvis man tar "fri" på dager som er helligdager så regnes ikke disse med i ferien -og man kan altså forlenge permisjonen tilsvarende antall rød-dager i tillegg! [:D] 
Kanskje ikke så kjempegodt forklart, men håper noen skjønner poenget likevel.. [;)]  Så, jeg tenker å ta fri påske-uka og ferie i forbindelse med pinsedagene i mai f.eks.. Har ikke tittet så mye på kalenderen ennå.. Tenker også forskyve noe av ferien ellers til året etter muligens. Tror ikke vi sparer opp feriepenger mer enn for de første 3-4månedene eller noe når vi går i permisjon? Setter pris på om noen som har satt seg mer inn i dette vil komme med en kommentar eller to! [:)]

ORIGINAL: BettyBe

På dette skjemaet til NAV hvor man søker om svangerskapspenger og slikt, så spørres det om evt "ferie under permisjonen".... skjønte ikke helt poenget med å ta "ferie" når man likevel går hjemme jeg -før noen smart hjerner tipset meg om at hvis man tar "fri" på dager som er helligdager så regnes ikke disse med i ferien -og man kan altså forlenge permisjonen tilsvarende antall rød-dager i tillegg! [:D] 
Kanskje ikke så kjempegodt forklart, men håper noen skjønner poenget likevel.. [;)]  Så, jeg tenker å ta fri påske-uka og ferie i forbindelse med pinsedagene i mai f.eks.. Har ikke tittet så mye på kalenderen ennå.. Tenker også forskyve noe av ferien ellers til året etter muligens. Tror ikke vi sparer opp feriepenger mer enn for de første 3-4månedene eller noe når vi går i permisjon? Setter pris på om noen som har satt seg mer inn i dette vil komme med en kommentar eller to! [:)]

hmm.. dette visste ikke je.. må man skrive seg opp på ferie på jobben eller i nav papirene da? [&:][8|] kanskje je må ha det inn med teskje, men er så redd for å gjøre noe feil..

sånn er det her også [:)]

Jeg tar 100% lønn, for får visst litt mer penger da. Sambo får også mer penger når han har pappaperm. Tar jeg 80% vil særlig han tape endel på det siden han tjener så bra.. Så skal jeg heller være flink å legge av penger underveis, for skal være hjemme lengre med pjokken [:)]

Sånn blir det her også..
Tenker kanskje ta ekstravakter på gamlejobben litt noen kvelder av og til etter min perm er utgått, så får vi mer penger i kassen [:)]

Jeg setter opp mine 7 ferieuker (har 2 ekstra fra i år som jeg overfører til neste år) i juni/juli slik at jeg dermed har 7 uker ekstra hjemme. Det vil altså si at jeg skal gå hjemme 46+7 uker, + sambo sine 10 uker. Så vi har 63 uker hjemme med lillegutt! Sambo sine 5 uker ferie kan han altså ta ut når som helst slik at vi kan ha fri i sammen også.

Viktig å huske på at den perioden man setter opp at man skal ha ferie i permisjonstiden vil man ikke få penger fra nav - kun penger man har opptjent seg hos arbeidsgiver som feriepenger fra forrige opptjeningsår. Derfor jeg setter opp min ferie i juni/juli.

Feriepengeutbetalingen i 2011 blir nok ganske liten pga vi ikke får full opptjening når vi har permisjon ja. Men satser på at det går fint uansett.

Leste en artikkel i dine penger (tror jeg det var) som konkluderte med at man får mer utbetalt om man tar 100% permisjon og så ubetalt perm resten av tiden om man ønsker å gå hjemme et helt år, enn om man for eksempel tar 80% permisjon og blir hjemme et helt år. Alle arbeidstakere har krav på ett år permisjon uten lønn rett etter barselpermisjonen tar slutt. Satser på at vi da tar 100%

Hvis du tar ferien din mens du har permisjon så blir permisjonen forlenget med de ukene du har ferie [:)]

Vi skal ha 100 % utbetalt foreldrepenger, men permisjon i 56 uker likevel.
Jeg skal dermed ha 10 uker ulønnet permisjon, dette går opp i opp med 80% utbetalt foreldrepenger.
Vi velger å gjøre det på denne måten grunnet at sambo tjener ganske mye, og vil dermed tape masse om han også blir trukket
20% av lønn under permisjon [:)] Masse som må tenkes på!!!

ORIGINAL: Seadragn

har ikke kommet så langt, tia går for fort[:o][:)]

Back
Topp