Permisjon for vikariater

Tre muskuterer

Lykkelig!
Jeg har ett spørsmål for de som er i ett vikariat og blir gravid. Si de har jobbet de siste 6 månedene men vikariatet enten

a) går ut 1 måned før fødsel

b) går ut i løpet av permisjonstiden

Hvordan blir det med permisjonspenger for disse?

For å få permisjonspenger må en ha jobbet 6 av de 10 siste månedene. Er dette kravet oppfylt får man permisjonspenger uavhengig og arbeidet er fast eller vikariat.

1) De fleste går ut i permisjon 3 uker før termin. Ikke noe i veien for å gå ut tidligere såvidt jeg vet. Er kravet ovenfor oppfylt mottar du alikevel permisjonspenger.

2) Mitt vikariat gikk ut midt i permisjonstiden. Arbeidsgiver betalte (og krevde refusjon) frem til vikariatet ble avsluttet. NAV overtar utbetalingene av permisjonspenger for perioden etter til permisjonsslutt. Da permisjonen var ferdig og jeg fortsatt ikke hadde jobb, søkte jeg dagpenger.

Men altså kravet er at du opparbeider deg permisjonspenger ved å jobbe 6 av de 10 siste månedene før fødsel. At arbeidsforholdet er ett vikariat er ikke ett problem.

Håper du fikk svar. Ellers får du god informasjon om dette på NAV sine nettsider eller telefon.

Du kan starte permisjonen opptil 3 mnd (eller om det er tolv uker) før termin, så det er ikke noe problem :)

Jobben min var ferdig før permisjonen min startet og da sa jeg til Nav at siden jeg ikke hadde hatt sommerferie så tok jeg ferien min da (var ca 4 uker ulønnet ferie). Det var ikke noe problem. Hadde ikke hatt ferie på flere år da foreløbig. Jeg fikk betalt for begge jobbene/vikariatene mine i permisjonstiden (selv om at det ble en del krangling med nav om akkurat dette).

Back
Topp