Permisjon for selvstendig næringsdrivende

Bettyspaghetti

Elsker forumet
Oktoberfruene 2018
Novemberlykke 2020
Julibarna2024☀️
Vi venter barn nr 3 til sommeren og mannen driver sitt eget AS uten andre ansatte. Han har ingen mulighet til å ta permisjon, så vi trenger litt hjelp til hva vi kan gjøre.. Vi har snakket om at jeg (kommunalt ansatt) er hjemme med baby og at han bare tar utbetaling fra nav, og jobber normalt, men tar permisjon i perioder det er lite jobb (det er typ. i og etter ferier). Vurdere også om det kan lønne seg mer at jeg bli ansatt i hans firma og hjelper til med litt papirarbeid o.l. (mens jeg er i ulønna perm) og får lønn av firmaet hans, mens han tar ut penger fra nav. Da får han litt mer tid med baby jevnt over, typ. kortere dager på jobb.
Er det noen som har litt peiling på her? Hva lønner seg økonomisk? Jeg blir gående hjemme i 1,5år uansett..
 
Vi har litt samme dilemma, mannen er selvstendig og har absolutt ikke mulighet til å være hjemme. Da mister han kunder rett som det er. Her blir det nok til at jeg bare blir gående i ulønnet fremt til bhgstart. Men jeg anbefaler deg å ta en telefon til Nav, de er utrolig hjelpsomme på å forklare :joyful:
 
Vi venter barn nr 3 til sommeren og mannen driver sitt eget AS uten andre ansatte. Han har ingen mulighet til å ta permisjon, så vi trenger litt hjelp til hva vi kan gjøre.. Vi har snakket om at jeg (kommunalt ansatt) er hjemme med baby og at han bare tar utbetaling fra nav, og jobber normalt, men tar permisjon i perioder det er lite jobb (det er typ. i og etter ferier). Vurdere også om det kan lønne seg mer at jeg bli ansatt i hans firma og hjelper til med litt papirarbeid o.l. (mens jeg er i ulønna perm) og får lønn av firmaet hans, mens han tar ut penger fra nav. Da får han litt mer tid med baby jevnt over, typ. kortere dager på jobb.
Er det noen som har litt peiling på her? Hva lønner seg økonomisk? Jeg blir gående hjemme i 1,5år uansett..
Hadde snakket med regnskapsfører! De er utrolig flinke til å få ting til - iallefall hvis du har en god en. Det beste er jo selvsagt at han både jobber og får permisjon, men det er ikke tillat. Han kan få gradert permisjon, sånn at han er hjemme/permisjon 50/50, men da får dere bare en inntekt. Hvis derimot han ansetter deg så kan du få inntekten «hans», han være «hjemme i permisjon» - selv om han jobber, og du jobbe litt/være hjemme, og så vips har dere to inntekter. Det hadde jeg gjort :) Lykke til
 
Back
Topp