Permisjon 80 eller 100%

Spiredrøm31

Forelsket i forumet
Mailykke 2018
Har prøvd å rekne på det og føler så mange sier at det lønner seg med 100%.

I mitt tilfelle tjener far og jeg det samme, og på 100% må en av oss ha 9uker uten lønn visst jeg får overført alle 5 ferieukene mine.

Andre i lignende situasjon der du og barnefar tjener det samme, og stemmer det i deres tilfelle også at 80% vil lønne seg?

På fredag er det 3mnd til termin og kommunen har 3mnd behandlingstid så blir litt stressa ;)
 
Du får utbetalt litt mer totalt om du velger 100%. Hvis du klarer å sette til siden litt hver mnd til de ukene uten lønn, så vil dere totalt få litt mer. Jeg er håpløs sånn, så vi velger 80%, så får vi strekt permisjonen lengst mulig!!
 
Vi velger 80% fordi vi heller vil unngå ulønnet permisjon. Vi setter av litt nå hver måned sånn at vi har litt ekstra. Siste månedene kan vi uansett søke kontantstøtte i tillegg. Er heldige og har mine foreldre som deler siste uka før barnehage/skolestart (begge har ekstra ferieuke siden de er over 60), så vi slipper unna ulønna. Med begges ferier (og mine uker fra i år) slipper vi unna med et par dager ubetalt ferie. Planen var egentlig at mannen skulle ta ut et par uker ulønna på slutten, fordi det er den travleste tida for meg på jobb med studiestart, men nå ordna det seg. Skulle vi tenkt økonomisk, ville det jo lønna seg med 100%. Men vi klarer fint å skru ned forbruket vårt litt, og så får vi litt lengre tid hjemme med siste babyen.
 
Vi har valgt 100% og tar 12 uker ulønnet på slutten. Har allerede opprettet sparekonto, så skal få spart opp en god del samt søke kontantstøtte to mnd.
Mannen min taper så enormt på og ta 80% lønn..
 
Har prøvd å rekne på det og føler så mange sier at det lønner seg med 100%.

I mitt tilfelle tjener far og jeg det samme, og på 100% må en av oss ha 9uker uten lønn visst jeg får overført alle 5 ferieukene mine.

Andre i lignende situasjon der du og barnefar tjener det samme, og stemmer det i deres tilfelle også at 80% vil lønne seg?

På fredag er det 3mnd til termin og kommunen har 3mnd behandlingstid så blir litt stressa ;)

Fellesperioden (og mødrekvoten) gir omtrent det samme utbetalt enten dere velger 100% lønn i 39 uker eller 80% lønn i 49 uker. Faktisk utgjør 80% lønn i 49 uker bittelitt mer, ca 1500 kr hvis man tjener 500.000,- kr.

Tapet ligger i at fedrekvoten ikke gir flere uker selvom man velger 80% lønn.

Dersom dere tjener det samme vil det ikke spille noen rolle om far tar mer enn fedrekvoten.

Hvis dere velger 80% lønn vil tapet deres være differansen mellom 100% og 80% lønn i de ti ukene som er fedrekvoten.

Det vil derfor lønne seg økonomisk sett å ta 100% lønn og heller ta 10 uker ulønnet permisjon.
Merk at ulønnet, lovfestet foreldrepermisjon gir samme rettigheter som lønnet foreldrepermisjon ift pensjonssparing, trygderettigheter osv. :)
 
Vi burde fått permisjon i 71 uker på 80 %-lønn om vi skulle tjent det samme, så vi velger 100 % og kombinerer med litt ulønnet og en del ferie.

Også har jeg lært av venninner med barn fra før av at permisjon og ferie kan strekkes ved at man kombinerer dem rett - altså ferie alle uker med røde dager. Snodig at NAV ikke hensyntar disse, men det er vel kanskje for å sjekke om vi er mentalt tilstede når vi lager permisjonskabalen? :p
 
Vi burde fått permisjon i 71 uker på 80 %-lønn om vi skulle tjent det samme, så vi velger 100 % og kombinerer med litt ulønnet og en del ferie.

Også har jeg lært av venninner med barn fra før av at permisjon og ferie kan strekkes ved at man kombinerer dem rett - altså ferie alle uker med røde dager. Snodig at NAV ikke hensyntar disse, men det er vel kanskje for å sjekke om vi er mentalt tilstede når vi lager permisjonskabalen? :p

NAV har blitt superstjernene på dette. De godtar ikke lenger at du tar ferie på røde dager. Da vil de legge inn permisjonsdag på de røde dagene. Hvis de ikke gjør det så har saksbehandleren gjort feil. Så det er jo lov å prøve seg.. :)
 
NAV har blitt superstjernene på dette. De godtar ikke lenger at du tar ferie på røde dager. Da vil de legge inn permisjonsdag på de røde dagene. Hvis de ikke gjør det så har saksbehandleren gjort feil. Så det er jo lov å prøve seg.. :)

Seriøst? De vil lissom at kabalen ikke SKAL gå opp for folk ved å kreve at man tar ut permisjon på dager man uansett ikke er velkommen på jobb? Herreminskaper altså..
 
Fellesperioden (og mødrekvoten) gir omtrent det samme utbetalt enten dere velger 100% lønn i 39 uker eller 80% lønn i 49 uker. Faktisk utgjør 80% lønn i 49 uker bittelitt mer, ca 1500 kr hvis man tjener 500.000,- kr.

Tapet ligger i at fedrekvoten ikke gir flere uker selvom man velger 80% lønn.

Dersom dere tjener det samme vil det ikke spille noen rolle om far tar mer enn fedrekvoten.

Hvis dere velger 80% lønn vil tapet deres være differansen mellom 100% og 80% lønn i de ti ukene som er fedrekvoten.

Det vil derfor lønne seg økonomisk sett å ta 100% lønn og heller ta 10 uker ulønnet permisjon.
Merk at ulønnet, lovfestet foreldrepermisjon gir samme rettigheter som lønnet foreldrepermisjon ift pensjonssparing, trygderettigheter osv. :)

Takk for nytttig info! Visste ikke at den ulønnede ga samme rettigheter-det hjelper jo på!
 
Seriøst? De vil lissom at kabalen ikke SKAL gå opp for folk ved å kreve at man tar ut permisjon på dager man uansett ikke er velkommen på jobb? Herreminskaper altså..

Jepp. Sist gang tok jeg ferie fra 1. desember og ut året.
Men NAV godtok ikke at jeg tok ferie på de røde dagene, så de trakk permisjonsdager for 25. og 26.

Begrunnelsen er at Ferieloven sier at man ikke har lov til å ta ferie på røde dager. Og siden du ikke kan ta ferie må du ta permisjon. Hadde du vært i jobb ville du jo fått fri med lønn. I stedet får du altså foreldrepenger for de røde dagene.
 
Har tatt regnestykket så mange ganger, men når jeg satt opp mnd for mnd fra april 2018-august 2019 med de ulike gradene ble det større forskjell enn jeg trodde. Så blir å gå for 100% her.

Takker for alle innspill, utrolig fint med forum [emoji7]
 
Har tatt regnestykket så mange ganger, men når jeg satt opp mnd for mnd fra april 2018-august 2019 med de ulike gradene ble det større forskjell enn jeg trodde. Så blir å gå for 100% her.

Takker for alle innspill, utrolig fint med forum [emoji7]

Du kan også legge inn tallene deres i denne kalkulatoren og se hva forskjellen blir totalt sett:

https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/1679-foreldrepengerkalkulator

Merk bare at dersom dere tjener mer enn 6G og får lønn av arbeidsgiver i permisjonen så blir forskjellen enda større enn det denne kalkulatoren viser. :)
 
Mammalicious, vet du noe om hva som vil lønne seg når man er alene? Jeg får ikke noe godt svar noen plass, og er passe rådvill.. Du kan få lønnsinntekter osv på pm om du orker å se på det..?
 
Fellesperioden (og mødrekvoten) gir omtrent det samme utbetalt enten dere velger 100% lønn i 39 uker eller 80% lønn i 49 uker. Faktisk utgjør 80% lønn i 49 uker bittelitt mer, ca 1500 kr hvis man tjener 500.000,- kr.

Tapet ligger i at fedrekvoten ikke gir flere uker selvom man velger 80% lønn.

Dersom dere tjener det samme vil det ikke spille noen rolle om far tar mer enn fedrekvoten.

Hvis dere velger 80% lønn vil tapet deres være differansen mellom 100% og 80% lønn i de ti ukene som er fedrekvoten.

Det vil derfor lønne seg økonomisk sett å ta 100% lønn og heller ta 10 uker ulønnet permisjon.
Merk at ulønnet, lovfestet foreldrepermisjon gir samme rettigheter som lønnet foreldrepermisjon ift pensjonssparing, trygderettigheter osv. :)

Vet du om den ulønnede permisjonen får konsekvenser for feriepengegrunnlaget for utbetalingen i juni 2019? Isåfall er det en faktor å ta med i regnestykket med plusser og minuser også
 
Vet du om den ulønnede permisjonen får konsekvenser for feriepengegrunnlaget for utbetalingen i juni 2019? Isåfall er det en faktor å ta med i regnestykket med plusser og minuser også

Ja, det har den. Ikke for utbetalingen i 2019, for det er feriepenger opptjent i 2018. Men i 2020 får du ikke feriepenger for den perioden du var i ulønnet permisjon.
MEN, man kommer ikke noe dårligere ut ift feriepenger ved å velge 100% fremfor 80%. Tvert i mot. Hvis den totale utbetalingen blir feks 20.000,- kr høyere ved å velge 100% og så 10 uker ulønnet, så vil også feriepengene i 2019 bli tilsvarende høyere (12% av 20.000,-). Men du vil få mer utbetalt i 2019 og mindre i 2020 da.
 
Vi tar 100 % lønn og ca 10 uker ulønnet. Sparer selv litt selv til ulønnet. Jeg får opparbeidet full feriepenger selv om jeg er i permisjon + at man får kontantstøtte i juni-august. Tar ut 4 uker + 1 dag og får forkjøvet permisjon, pluss resten av ferie 2018 (overfører 4 dager) og 2019 ferien etter endt permisjon. Får tar sine 10 uker + 2019 ferien.
 
Jepp. Sist gang tok jeg ferie fra 1. desember og ut året.
Men NAV godtok ikke at jeg tok ferie på de røde dagene, så de trakk permisjonsdager for 25. og 26.

Begrunnelsen er at Ferieloven sier at man ikke har lov til å ta ferie på røde dager. Og siden du ikke kan ta ferie må du ta permisjon. Hadde du vært i jobb ville du jo fått fri med lønn. I stedet får du altså foreldrepenger for de røde dagene.

Jeg tenkte å prøve å «snike» meg unna her med at en av oss tar ut gradert permisjon kombinert med at den andre tar ut ferie fra 1.desember. Noen som har erfaringer med det?
 
Back
Topp