Permfordeling

Nei ikke usaklig. Å binde opp mor til å skulle ta de første 6 mnd, og ikke kunne dele dem med far, er rett og slett å ta vekk valgmulighetene til mor, og det mener jeg er kvinnediskriminerende. Det er et stort steg tilbake i likestillingskampen!

Jeg mener en hver familie bør velge dette selv, men jeg er for at pappaen har endel uker som er hans, fordi det er endel bedrifter der ute som vil manipulere mannen til å ikke ta ut permisjon, og mor tar alt.
Jeg syns det er en god ordning nå, hvor det er en tredelt ordning, hvor det tilnærmet like mange uker til både mammaen og pappaen (mor har 14 uker og far har 14 uker) og resten er til fordeling etter hvordan familien ønsker det.

Mor kan vel også velge å ta ferie ut i permisjons tiden, å det kan vel også være når far har permisjon. Men må far ta ut alle ukene? Kan han ikke gi di til mor? Her jobber mannen fra 0830 til 1430 å fri i helgene å følger skolens ferie, mens der jeg jobber er det helger å sene kvelder. Å er det bare til barnet et 8mnd at mor kan være hjemme? Trodde det var til di var året jeg.

Nei. Er nok ikke helt sånn desverre. Man får vel 48 uker. Eller noe rundt om der. 14 skal du ha og 14 skal far ha. Resten altså 20 uker, fordeler dere som det passer. 48 uker er 4 uker mindre enn et år. (Sånn ca)

Det er kun mulig om far får legeerklæring om at han er inhabil mtp å ha eneansvar for et barn.

misforstå meg rett, elisabov, jeg mener i aller høyeste grad at pappaen også skal ha permisjon. det beste syns jeg burde være:

-Ukene før fødselen, og gjerne to uker etter, fjernes fra regnestykket da dette er tid mor trenger ro og å stresse ned pga påkjennelsen som følger et avsluttende svangerskap og en fødsel. De første to ukene etter fødsel får både far og mor permisjon.
-De første seks månedene etter dette øremerkes mor, slik at hun uforstyrret og uten stressfaktorer som kan påvirke melkeproduksjonen kan amme barnet
-Far får så seks måneder - altså like lenge.
-har man ikke etter dette, og uttak av ferie, fått barnehageplass innenfor saklige arealer, fortsetter permisjonen med lønn. Mor og far fordeler spenne etter eget ønske.
-mor får permisjonspenger basert på sin lønn, og far får basert på sin. Men med et fastsatt øvre tak felles for begge, slik som i dag.
-Er det skjellig grunn til å benytte annerledes fordeling, som vil være til barnets beste, så bør unntak kunne vurderes basert på skjønn.

Det syns nå jeg.

Det jeg er så sterkt uenig i, er at du vil tidfeste NÅR mor skal være hjemme. At man legger opp til at mor er hjemme de første 6 mnd er en ting, men å tvinge mor til å være hjemme de første 6 mnd er noe helt annet. Ved å tidfeste det på den måten, har heller ikke mor mulighet til å være lengre hjemme. Du umyndigjør foreldrene totalt!

Jeg synes d er noe tull at andre ( les staten) skal fortelle meg hva som er best for meg og min familie. Permisjonen skulle vi fått delt opp sånn som d passer oss selv best. Alle familier forskjellige i forhold til jobbsituasjon. Umyndiggjøring er jeg sterkt imot. Og fars permisjonspenger skulle selvfølgelig blitt reknet ut fra hans lønn, ikke mors..

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Jeg er for at foreldrepermisjonen skal fordeles som man vil selv. Ingenting skal være øremerket untatt de tre ukene før, og de 6 ukene etterpå. Jeg mener det er en dårlig unnskyldning at far skal få øremerket permisjon pga arbeidsgivere som skal sette seg på bakbeina. Far skal ha krav på det han søker om, og far må jo kunne stå opp mot sin arbeidsgiver og kreve permisjon enten i 20 uker eller 3 uker, alt etter som han vil. Og hvis familien vil at mor skal ta hele, ja så ta hele da. Barna tror jeg får et ekstra forhold til mamman sin uansett om hun går hjemme i 6 uker eller 1 år. Babyen har jo tross alt ligget i magen ganske lenge. Og far er som regel hjemme på ettermddagene og knytter bånd. Nei jeg mener dette er en sak man skal kunne velge selv. Jeg er dritt sur på ordningen faktisk. :P

Jeg synes d er noe tull at andre ( les staten) skal fortelle meg hva som er best for meg og min familie. Permisjonen skulle vi fått delt opp sånn som d passer oss selv best. Alle familier forskjellige i forhold til jobbsituasjon. Umyndiggjøring er jeg sterkt imot. Og fars permisjonspenger skulle selvfølgelig blitt reknet ut fra hans lønn, ikke mors..

Permisjonspengene hans blir jo regnet ut fra hans lønn da... Alltid vært sånn her hvertfall.

Eller mente du at mor må ha jobbet litt for at han skal ha rett på det? Kanskje jeg misforsto.

Jeg som ordlegger meg litt klønete her;) mente selvsagt at far bør få rett til å ha permisjon uavhengig av mors arbeidssituasjon... beklager;)

Ja var det jeg begynte å tenke etterpå ;) Men ja, det er helt sant! Men før var det slik at mor måtte ha jobbet minst 50% for at far skulle få noe, det er vel ikke lengre?

Jeg syns hensynet til barnet skal komme LANGT foran hensynet til mor og far og hva som passer best for dem. Enkelt og greit. Og jeg mener oppriktig at det er best for barnet at det kan die de første 6 mnd av sitt liv. Fortrinnsvis fra puppen.

Back
Topp