Permfordeling

aGNi

Kvalm, sulten, trøtt, men veldig spent!
Mailykke <3
Hvordan tenker dere å fordele foreldrepermisjonen?

Selv syns jeg det er ganske idiotisk at flere uker er øremerket far enn mor, at de tre ukene før fødselen i det hele tatt er en del av regnestykket, og at det ikke er innlysende for alle og enhver at det beste for barnet er at mor er hjemme så lenge hun ammer. Syns i ALLE fall de første seks månedene etter barnet har kommet til verden burde øremerkes mor.

...og jeg er medlem av AP.

Jeg skjønner at vi trenger øremerket til far for å få de til å ta permisjon. For er fremdeles mange sjefer der ute som fint kunne manipulert fedre til å ikke ta ut sin kvote om det ikke var lovpålagt. Vi har kjempe mange uker vi kan få her i norge med lønn om du ser på andre land. Hvorfor det ikke ble øremerket flere uker til mor før nå er litt rart, men sånn er det nå. Å vi har jo en time vi får fri om vi ammer og jobber samtidlig. Vet ordningen ikke passer for alle. Men det dummeste med dagens ordning er at har ikke mor jobbet nok har ikke far rett på en dritt, selv om han har jobbet lenge og vel! Det er TEIT og litt dårlig gjort.

Regner med at vi kommer til å ha nogenlunde lik permfordeling som sist. Jeg fødte i mai, og når skolen startet (jobber som lærer) i august, var jeg tilbake 40% mens sambo var hjemme de dagene jeg var på jobb. Vi klarte å strekke dette hele skoleåret. Helt suverent å være på jobb 2 dager i uka og hjemme 3 dager. Snupp og pappaen har fått et supergodt forhold, pappaen er kjempeflink med henne! Og for meg var det godt å være blant voksne og kollegaer et par dager i uka.
Og, jeg fullammet henne til hun var 7 måneder!

Jeg er enig i det politiske og feministiske perspektivet, og ser argumentene. Jeg syns likevel at hensynet til barnets ernæringsbehov er viktigere... Det er ikke alle som klarer å pumpe, jeg gjorde ikke det...

Vel... De fleste fullammer jo ikke til ungen er 6-7 mnd... De fleste har begynt å innføre grøt og fast føde innen den tid.., og da går det jo ann å justere måltidene, sånn at babyen får grøtmåltidet sitt når mammaen er på jobb.

Det er anbefalt å fullamme til barnet er 6 mnd. Da burde det jo legges opp til at dette er mulig...

Men det er jo fullt mulig? Selv med 100% dekning, så er ungen nesten 7 mnd før pappaen går ut i perm

Som regel så velger jo mor de første 6 mnd. Men om mor ikke ammer kan det jo passe familien at hun går tilbake til jobb før. Hvorfor føler du at de første 6 mnd må være øremerket mor? Da dette fint kan ordnes i din familie om dere syns det passer deres behov. Før var det jo mer øremerket far enn mor. Likevel var det nok flrrtallet av mødre som var hjemme store deler av permisjonstiden.

Tar man ut 80% har man jo enda flere uker å ta av. Da kan mor bli hjemme til barnet er ca 8 mnd.

Og nå har vel mor flere uker enn far igjen? Begge har 14 uker og mor har 3 uker før termin? Eller har jeg missforstått noe?

Jeg føler at de første 6 månedene burde øremerkes mor fordi det anbefales å fullamme barnet til det er 6 mnd. Dette burde være viktigere enn hva som passer best for foreldre eller arbeidsgiver.

Er det ikke slik at de 3 ukene før fødsel inngår i de 14 ukene øremerket mor? Mulig jeg ikke har satt meg godt nok inn i akkurat det. Uansett gir vel mange arbeidsgivere 2 uker ekstra perm til pappaene rett etter fødsel. I tillegg til sine 14 uker. Har jeg rett i mine antakelser, så betyr det med andre ord at far har 16 uker, mens mor har kun 11 uker etter at barnet er født. Dette ser jeg ingen logikk i.

I tillegg syns jeg man burde kunne ha full permisjon med full lønn frem til man er garantert barnehageplass i så umiddelbar nærhet at man har mulighet til å benytte den og samtidig jobbe fulltid...

Så du mener at jeg ikke skal få lov til å gå tilbake til jobben min før babyen er 6 måneder?? Fordi ikke alle klarer å pumpe?

Det kan være du har rett med eette med 11 og 16. For er ikke sikker selv. Er jo litt på tryne om det er sånn. Men for meg personlig er det ikke noe problem. Men kjipt om det utgjør vanskelighet for andre. Desverre tror jeg aldri en slik ordning vil passe for alle. For veldig mange er de 48 ukene alt for lite og mor eller far tar ut mer perm enn de får lønn for.

Jeg mener oppriktig at en baby har et biologisk og psykologisk behov for å være sammen med og i stor grad tett inntil sin mor de første 6 månedene av sitt liv ja... Er ikke ment personlig. :)

Forøvrig lønner det seg å ta 100%-ordningen fremfor 80%-ordningen. Man kan ta ut de resterende ukene som ubetalt perm, og det vil fremdeles lønne seg med den ordningen.

Jeg skjønner liksom hvordan du tenker. Men jeg forstår ikke hvorfor det er et problem med dagens ordning da dette fint kan ordnes. Det viktigste for deg bør jo være at du får det som du syns er riktig for ditt barn, og det kan du jo. :)

Jeg er sterkt uenig med deg. Min datter fikk det hun trengte av næring i form av morsmelken, og hun fikk kos og nærhet av både mammaen og pappaen - resultat? Hun er like knyttet til begge to. Å si at de første 6 månedene skal øremerkes mammaen, er å sette kvinnen tilbake på kjøkkenet.
Jeg tar det ikke personlig, men blir fryktelig provosert og redd når jeg hører at sånne meninger fremdeles finnes ute blant folk...

Det jeg syns er problematisk er at tendensen er at mor og far skal sidestilles i begynnelsen av et nyfødt spedbarns liv. De er faktisk ikke sidestilt, selv om det er kjipt og mot feministiske idealer (og jeg kaller meg feminist).

Jeg mener at ukene skal fordeles sønn som det passer familien, og at det ikke skal være øremerket den ene eller den andre. Vi mistet 3 mnd permisjon sist, siden mannen min ikke hadde mulighet til å ta det pga av jobben. Å før noen sier at men han kan jo ta ut en gang i uka osv, så gikk ikke det å få til for oss. Så da måtte egentlig barnet vårt i bhg eller dagmamma når han var 7 mnd istedet for 10 mnd. Det synes jeg er kjipt. Voksne folk burde selv få avgjøre hva som er best for sin familie.

Jeg tror forøvrig ikke at barnet ikke i etterkant kan bli like knyttet til far som til mor. Og jeg mener også at far bør få slippe til, men at det bør være etter 6 måneder. Ser ikke hvordan dette sender mor til kjøkkenbenken, litt usaklig?

Burde vært lettere å overføre til mor om det virkelig ikke passer at far tar ut, det ser jeg at er dumt for dere Mary79.

Back
Topp