Perm..?!

Jeg har ikke sjekket veldig opp i dette, så godt mulig det finnes en løsning for oss. Jeg har bare lest på nav sine sider hvor jeg fant dette "Dersom mor ikke har rett til foreldrepenger (ikke har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene) og har mottatt engangsstønad, har ikke far rett på fedrekvote." Og jeg har ikke rett på foreldrepenger siden jeg ikke har jobbet utenom studiene..
Hvis du går tilbake til fulltidsstudier etter 6 uker får far ta de 36(?) ukene. Vi gjorde dette med (foreløpig) minstemann, jeg gikk ut i studier da han var 6/7mnd, og far fikk ta retsen av det som var igjen av de 36 ukene. De begynner å løpe når babyen er 6 uker. Han fikk 9 uker da tror jeg.
Hvis du blir hjemme med fødselspenger fra lånekassen får far ingenting, for da er ukene hans utløpt når du er ferdig med din perm.

Hvis du går tilbake til fulltidsstudier etter 6 uker får far ta de 36(?) ukene. Vi gjorde dette med (foreløpig) minstemann, jeg gikk ut i studier da han var 6/7mnd, og far fikk ta retsen av det som var igjen av de 36 ukene. De begynner å løpe når babyen er 6 uker. Han fikk 9 uker da tror jeg.
Hvis du blir hjemme med fødselspenger fra lånekassen får far ingenting, for da er ukene hans utløpt når du er ferdig med din perm.

Å, så godt å høre at det er en mulighet. Tusen takk for info :) Jeg bør visst ta en tur til nav å snakke med de hører jeg, syns det står veldig komplisert på nettsiden så skjønner lite av det :)

Folk må ha så mye frihet som de vil, men når det offentlige går inn å sponser så mye som de gjør, må de også kunne legge føringer for hvordan det skal gjøres. De har satt krav om at far skal ta sine uker for å føre samfunnsutviklingen fremover og så langt har det god effekt. Pappaer som har vært hjemme i perm tar med ansvar for barna sine og for å dele på ansvaret og deler på sykt barn dager o.l. Hvis det ikke hadde vært krav til at ukene tilhører far ville mange arbeidsgivere nekte fedre å ta ut permisjonen. Man kan ta ut gradert permisjon og ukene må ikke tas rett etter mors permisjon heller. Det kan tas innen barnet er tre år. Dersom man taper penger så må man bare legge til seg litt penger da! Tenkt i andre land må man legge seg til penger for all tiden man har hjemme med barnet da det ikke er offentlige ordninger, eller kun kort permisjon. Blir oppgitt over at det klages over en ordning som i utgangspunktet er av de beste i verden. Ja, det koster å få barn, da må man legge til rette deretter. Å si at far likevel har mye tid med barnet uten at han tar permisjon stemmer nok ikke i de fleste familier. Når far tar ut permisjon binder han seg mer til barnet og får ta hovedansvaret når han er hjemme med barnet, noe mange ikke gjør når de er hjemme med barnet sammen med mor.
AMEN! :)

Vi som føder i november er litt heldige når det gjelder ferie også, for vi har tross alt 5 uker ferie vi kan ta ut etter permisjonen er over, og den ferien kan man ta når pappaen har permisjon om vi vil

Folk må ha så mye frihet som de vil, men når det offentlige går inn å sponser så mye som de gjør, må de også kunne legge føringer for hvordan det skal gjøres. De har satt krav om at far skal ta sine uker for å føre samfunnsutviklingen fremover og så langt har det god effekt. Pappaer som har vært hjemme i perm tar med ansvar for barna sine og for å dele på ansvaret og deler på sykt barn dager o.l. Hvis det ikke hadde vært krav til at ukene tilhører far ville mange arbeidsgivere nekte fedre å ta ut permisjonen. Man kan ta ut gradert permisjon og ukene må ikke tas rett etter mors permisjon heller. Det kan tas innen barnet er tre år. Dersom man taper penger så må man bare legge til seg litt penger da! Tenkt i andre land må man legge seg til penger for all tiden man har hjemme med barnet da det ikke er offentlige ordninger, eller kun kort permisjon. Blir oppgitt over at det klages over en ordning som i utgangspunktet er av de beste i verden. Ja, det koster å få barn, da må man legge til rette deretter. Å si at far likevel har mye tid med barnet uten at han tar permisjon stemmer nok ikke i de fleste familier. Når far tar ut permisjon binder han seg mer til barnet og får ta hovedansvaret når han er hjemme med barnet, noe mange ikke gjør når de er hjemme med barnet sammen med mor.

Det har overhodet ikke noe med at far ikke ønsker samvær med barnet i de fleste tilfeller.
Man kan si hva man vil, men i de fleste hjem, selv i 2013, er det mannen som gjerne drar inn størsteparten av inntektslasset til hjemmet. Og å sitte på en høy hest og si at da er det bare å spare for de som har det slik, er kanskje lettere sagt enn gjort. Ingen familiesituasjoner er like, og dermed skulle valgmulighetene vært større.

Og for the record har ikke dette noe av betydning for vår del, vi har god inntekt begge to. Så for vår del har det ikke store betydningen, vi taper mye penger men har det helt fint for det om. Men vi hadde ønsket å velge selv.

Det offentlige som går inn og sponser er jo oss selv skattebetalere det, så at ikke vi skal få lov å uttale oss om enn ordning som andre dikterer er uhørt. Dette er storebror Norge dette, vi vet hva som er best for deg.

0
Det har overhodet ikke noe med at far ikke ønsker samvær med barnet i de fleste tilfeller.
Man kan si hva man vil, men i de fleste hjem, selv i 2013, er det mannen som gjerne drar inn størsteparten av inntektslasset til hjemmet. Og å sitte på en høy hest og si at da er det bare å spare for de som har det slik, er kanskje lettere sagt enn gjort. Ingen familiesituasjoner er like, og dermed skulle valgmulighetene vært større.

Og for the record har ikke dette noe av betydning for vår del, vi har god inntekt begge to. Så for vår del har det ikke store betydningen, annet enn at vi hadde ønsket å velge selv.

Det offentlige som går inn og sponser er jo oss selv skattebetalere det, så at ikke vi skal få lov å uttale oss om enn ordning som andre dikterer er uhørt. Dette er storebror Norge dette, vi vet hva som er best for deg.

Joda det er vi som skattebetalere, men det skal mange år til før man kan si man har betalt inn pengene. La oss si 300000 i permpenger, 50000 fødsel og svangerskapsomsorg og 10000 per mnd for barnehageplass eller skole. Tar i allefall langt tid før jeg kan si at det er mine skattepenger det er snakk om.

Man må også tjene over 500 000 før man taper på permisjon og siden det må tas før barnet er tre år så kan det fint deles opp så ikke alt tas samtidig. Både jeg å mannen tjener under gjennomsnittet, og måtte da prioritere bort noe når jeg sist tok ut litt ulønnet perm siden vi ikke fikk barnehageplass. Da må man leve deretter. Ikke alle det er like enkelt for, men tror mange kan klare seg med litt mindre noen uker dersom far i utgangspunktet tjener over 500 000 hvis man går inn for det.

Klart man må det. For det er jo slik det er lagt opp nå! Men som sagt; ønske om frihet til å velge!

Kunne ikke vært mer enig med deg, bonia! I vår familie har begge god lønn, og jeg har best, sånn sett vil i ikke tape på pappaperm. Men det er nærmest for en kommunistisk ordning å regne at hver familie ikke skal få bestemme dette selv! Heldigvis begynner det private næringsliv å innordne seg, noen betaler ut pappapermen;) hilsen en som iallfall ikke skal stemme rød-grønt til høsten..

Det er ikke helt lett dette. Selv om jeg mener man skal få bestemme dette selv, så er det jo helt tydelig at det har virket å ha perm som kun er forbeholdt far. For undersøkelsene viser jo at aldri har det vært så mange pappaer som har tatt perm. Det er bare synd at i de tilfellene hvor pappaen ikke kan ta perm så så er det barnet som er tapern fordi mor ikke kan ta den istede.

Back
Topp