Perm..?!

Velger du 80% må mannen din ha det samme. han må bare følge det du velger, husker ikke hvor lang perm far skal ha nå, men som det skrives over så står det på nav :)

Det er noe forb... drit at ikke hver familie skal kunne få bestemme sin egen permisjonsfordeling etter hva som passer dem best.
Vi taper MYE penger på at far MÅ ta ut 14 (!) uker!

Slik går det når vi har rødstrømper I regjering...

Her får ikke far permisjon, da jeg er student og blir regnet som hjemmeværende til tross for at jeg skal fortsette å studere 100%..skikkelig frustrerende!

Jeg er veldig for at pappaen skal ha en egen stund hjemme, men dette syns jeg absolutt hver familie på tilpasse selv. Her var det heller ikke bare bare for pappa og få tatt ordentlig permisjon sist, og den som tapte på det var ungen. For jeg kunne jo ikke ta det isteden.

Slik går det når vi har rødstrømper I regjering...
Tror nok ikke vi hadde hatt verdens beste permisjonsordninger hvis det ikke hadde vært for "rødstrømpene" :)
Men kanskje skulle det vært enklere å få overført de ukene fra far til mor i de tilfellene det er veldig vanskelig for far å få gjennomført sin del av permisjonen.

Jeg er også veldig for at far skal være hjemme. Og det skal han, og det vil han. Men vi (vår familie) ville bestemt selv hvordan!

Jeg er FOR likestilling, men dette handler ikke om likestilling. Det er faktisk vesentlig forskjell på mann og kvinne og det er forskjell på familiesituasjoner! Far skal selvfølgelig ta sin del av jobben, men det bør være opp til hver enkelt familie!! Blir provosert over måten myndighetene legger føringer.. Dette handler ikke om rødstrømper, men misforstått likestilling...

Folk må ha så mye frihet som de vil, men når det offentlige går inn å sponser så mye som de gjør, må de også kunne legge føringer for hvordan det skal gjøres. De har satt krav om at far skal ta sine uker for å føre samfunnsutviklingen fremover og så langt har det god effekt. Pappaer som har vært hjemme i perm tar med ansvar for barna sine og for å dele på ansvaret og deler på sykt barn dager o.l. Hvis det ikke hadde vært krav til at ukene tilhører far ville mange arbeidsgivere nekte fedre å ta ut permisjonen. Man kan ta ut gradert permisjon og ukene må ikke tas rett etter mors permisjon heller. Det kan tas innen barnet er tre år. Dersom man taper penger så må man bare legge til seg litt penger da! Tenkt i andre land må man legge seg til penger for all tiden man har hjemme med barnet da det ikke er offentlige ordninger, eller kun kort permisjon. Blir oppgitt over at det klages over en ordning som i utgangspunktet er av de beste i verden. Ja, det koster å få barn, da må man legge til rette deretter. Å si at far likevel har mye tid med barnet uten at han tar permisjon stemmer nok ikke i de fleste familier. Når far tar ut permisjon binder han seg mer til barnet og får ta hovedansvaret når han er hjemme med barnet, noe mange ikke gjør når de er hjemme med barnet sammen med mor.

Her får ikke far permisjon, da jeg er student og blir regnet som hjemmeværende til tross for at jeg skal fortsette å studere 100%..skikkelig frustrerende!

Det var snakk om at det kom nye regler og det håper jeg i ditt tilfelle. Far kan ta ut permisjon, hvis du fortsetter å studere, men det er vell bare det som overstiger mors 9 uker, altså 37 om jeg ikke husker feil. Håper de får gjort noe med det, for barn der mor er student har like mye behov og glede av å ha far hjemme, så forstår ikke at de ikke gjør noe med det.

Det var snakk om at det kom nye regler og det håper jeg i ditt tilfelle. Far kan ta ut permisjon, hvis du fortsetter å studere, men det er vell bare det som overstiger mors 9 uker, altså 37 om jeg ikke husker feil. Håper de får gjort noe med det, for barn der mor er student har like mye behov og glede av å ha far hjemme, så forstår ikke at de ikke gjør noe med det.

Dette har jeg ikke hørt noe om, men jeg håper virkelig at det stemmer! Det er en STOR feil dersom studenter skal regnes som hjemmeværende, da hører jeg at flere burde prøve å studere :p Her har far veldig lyst på permisjon, og har en sjef som er helt fantastisk og som var helt enig i at det var teit at han ikke hadde rett på permisjon, så sjefen hans sa at de skulle komme frem til en løsning uansett slik han får litt pappaperm :) Men det letteste hadde jo naturligvis vært dersom de endret reglene litt :)

Hørtes rart ut at mannen din ikke kan ta perm? Mannen til venninna mi hadde hele deres perm da hun studerte, hun tok kun ut de 9 ukene som er forbeholdt mor.

Hørtes rart ut at mannen din ikke kan ta perm? Mannen til venninna mi hadde hele deres perm da hun studerte, hun tok kun ut de 9 ukene som er forbeholdt mor.

Jeg har ikke sjekket veldig opp i dette, så godt mulig det finnes en løsning for oss. Jeg har bare lest på nav sine sider hvor jeg fant dette "Dersom mor ikke har rett til foreldrepenger (ikke har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene) og har mottatt engangsstønad, har ikke far rett på fedrekvote." Og jeg har ikke rett på foreldrepenger siden jeg ikke har jobbet utenom studiene..

Back
Topp