Perm, tips og triks?! Rådvill

Bkno5118182

Flørter med forumet
Hei dere!
Jeg er litt usikker på alt vedrørende permisjonstiden. Føler jeg har fått med meg det helt "elementære", men lurer på hva dere som har termin i mai velger å gjøre. Er det noe vi bør tenke på i forhold til helligdager, ferie osv?
Barnet skal kanskje starte i barnehage i august, hva skal dere gjøre i forhold til ferie osv, slik at barnet da kan være hjemme til august 2018 ca?
Jeg trenger deres råd, og erfaring på hva dere planlegger å gjøre ☺️

Vi skal mest sannsynlig ha 80% lønn, med lengst mulig permisjonstid, hvorav far tar ca 10 uker, og jeg resten.

Kunne vært morro å høre hva dere tenker og planlegger! ☺️

Planlegger så og si det samme, 80% lønn, 10 uker til far og resten til mor.
Blir å ta ferie etter permisjonstiden er ferdig, delt slik at en tar først og den andre etterpå.
Det er hvertfall planen per idag, men endringer kan skje :-)

Jeg husker ikke regnestykket i hodet nå. Men når jeg fikk barn i okt 2014 valgte vi å ha 100% lønn og deretter ulønnet permisjon, slik jeg startet i jobb i starten av nov 2015. Det ble best for vår økonomi. Gruer meg til å sette meg ned å rekne på det. Det er sykt viktig å spare penger når man skal i permisjon. Både hvis man skal ha ulønnet og med tanke på at man nesten ikke får utbetalt feriepenger året etterpå. Dette gjelder såklart hvis NAV Skal betale permisjonspengene. Dersom du har en jobb som gir deg den goden at de betaler lønn i permisjonstiden er du heldig.
I tillegg misster du rett på sykedager når du er tilbake i jobb etter ulønnet permisjon. Dette må opparbeides ila noen mnd. Alt dette står på NAV sine sider, mener jeg.

Vi må få til en ordning der jeg og mannen min har ferie og permisjon ut sommeren 2018, slik at barnet kan starte i bhg i august.
Heldigvis får mannen min permisjonspengene utbetalt i form av vanlig lønn fra arbeidsgiver. Siden han tjener mer en maxbeløpet til NAV 6 x G (Grunnbeløpet) hadde vi tapt sinnsykt mye penger på at begge fikk utbetalt permisjonspenger av NAV.

Vi er så heldige at min morfar passer baby på dagtid fra permisjonsslutt til barnehagestart. :)

Har i utganspunktet tenkt å ta 100% + 4 uker ferie i 2017, så jeg er tilbake i jobb slutten av februar 2018 og far tar permisjon frem til mai 2018. :)

Fødte i august 2016. Vi satte opp regnestykke for hva vil ville fått dersom vi gikk for dekningsgrad 100 og 80 - samlet. Det ble selvsagt forskjeller, og husker at det stod på NAV sine sider at man tjener på å ha 100 prosent sammenlignet med 80 prosent. Begge var vel enige i at vi ikke kunne prise tiden med babyen og gikk derfor for den lengste (80 prosent). Mannen får 16 uker (6 uker av felleskvoten) og så forlenger han sin permisjon med noe ferie. Jeg tar ut ferien mens han er hjemme med babyen så vi får tid sammen.

Var også inne på tanken om ulønnet permisjon, men det var uaktuelt for vår del. Kan hende jeg tar ulønnet med neste mann, da er eldste litt større og skjønner kanskje litt mer av at mor går hjemme:-)

Planlegger så og si det samme, 80% lønn, 10 uker til far og resten til mor.
Blir å ta ferie etter permisjonstiden er ferdig, delt slik at en tar først og den andre etterpå.
Det er hvertfall planen per idag, men endringer kan skje :)
Takk for svar ☺️
men siden du sier endringer kan skje, mener du at dere må finne ut av disse endringene før dere sender skjema til nav? Er hele tiden LÅST etter man sender skjema til nav? Tenker isåfall på om noe skulle endre seg under permisjonstiden mens man har permisjon ☺️
Skal dere ikke ha ferie samtidig, siden dere tenkte å ta ferie hver for dere?☺️
Kjekt å kunne dele litt erfaringer med hverandre, tusen takk ☺️

Jeg husker ikke regnestykket i hodet nå. Men når jeg fikk barn i okt 2014 valgte vi å ha 100% lønn og deretter ulønnet permisjon, slik jeg startet i jobb i starten av nov 2015. Det ble best for vår økonomi. Gruer meg til å sette meg ned å rekne på det. Det er sykt viktig å spare penger når man skal i permisjon. Både hvis man skal ha ulønnet og med tanke på at man nesten ikke får utbetalt feriepenger året etterpå. Dette gjelder såklart hvis NAV Skal betale permisjonspengene. Dersom du har en jobb som gir deg den goden at de betaler lønn i permisjonstiden er du heldig.
I tillegg misster du rett på sykedager når du er tilbake i jobb etter ulønnet permisjon. Dette må opparbeides ila noen mnd. Alt dette står på NAV sine sider, mener jeg.

Vi må få til en ordning der jeg og mannen min har ferie og permisjon ut sommeren 2018, slik at barnet kan starte i bhg i august.
Heldigvis får mannen min permisjonspengene utbetalt i form av vanlig lønn fra arbeidsgiver. Siden han tjener mer en maxbeløpet til NAV 6 x G (Grunnbeløpet) hadde vi tapt sinnsykt mye penger på at begge fikk utbetalt permisjonspenger av NAV.
Åh hjelp, her var det mye vanskelig info å sette seg inn i! Hehe, synes dette er så komplisert!
Hvordan "regne" på hva som er mest lønnsomt, jeg forstår ikke helt dette. Som sagt, skjønner det "elementære", men når du snakket om at dere hadde tapt penger på om dere begge hadde fått permisjonspenger osv, så blir jeg forvirret.
Vet du hvor mye mannen din tjente, som var over grensa? Sånn ca? For min tjener ganske greit, og derfor ble jeg litt bekymra nå om vi taper på det eller hva..
Tusen takk for svar isåfall ☺️

Åh hjelp, her var det mye vanskelig info å sette seg inn i! Hehe, synes dette er så komplisert!
Hvordan "regne" på hva som er mest lønnsomt, jeg forstår ikke helt dette. Som sagt, skjønner det "elementære", men når du snakket om at dere hadde tapt penger på om dere begge hadde fått permisjonspenger osv, så blir jeg forvirret.
Vet du hvor mye mannen din tjente, som var over grensa? Sånn ca? For min tjener ganske greit, og derfor ble jeg litt bekymra nå om vi taper på det eller hva..
Tusen takk for svar isåfall [emoji5]️

Min mann tjener også over denne grensen, men han er heldig og har en arbeidsgiver som betaler "mellomlegget", altså det han taper på å være i permisjon. Tror ikke det er uvanlig i den private næringen.. Og hvis ikke jobben til din mann har en slik ordning er det ikke så mye å gjøre (hvis dere ikke hadde tenkt at han skal ha mer enn fedrekvoten da), dere taper i hvert fall på at han ikke tar ut sine uker ;)

Grunnbeløpet er 92576 pr mai 2016, blir sikkert noe justert mai i år også.

Last edited:

Du skriver at "Både hvis man skal ha ulønnet og med tanke på at man nesten ikke får utbetalt feriepenger året etterpå. Dette gjelder såklart hvis NAV Skal betale permisjonspengene. Dersom du har en jobb som gir deg den goden at de betaler lønn i permisjonstiden er du heldig."

Dette har ikke jeg vært klar over. :O Men hva er fordelen med at jobben fortsetter å utbetale lønn? Hvorfor er man heldig da, mener jeg?
Jeg trodde at når man får utbetalt direkte fra NAV, så var feriepengene fordelt på alle utbetalingene?

Vi har bestemt oss for å ta ut 100 %. Hvis regnestykket stemmer skal jeg da tilbake på jobb i begynnelsen av februar 2018 også tar far 10 uker permisjon. Så er jeg heldig å få overført ferien jeg ikke får tatt når jeg er i permisjon så da er planen at jeg tar ut de 9 ukene jeg har med ferie i 2018 når han er ferdig med sin permisjon:) Så har far noen ferie uker han kan bruke etter det, men vi har også foreldre som stiller gladelig opp som barnevakt frem til barnehagestart om det er nødvendig;)

Jeg skal ha 100% lønn, og 10 uker ferie. Så jeg får da 100% lønn i like mange uker som 80%.

Jeg jobber kommunalt, så jeg får alt av feriepenger og lønn av arbeidsgiver, og trenger ikke tenke noe på å spare penger eller endring av utbetalinger fordi det er fra nav osv.

Men jeg kommer til å tape veldig mye på 80%, så jeg vil heller gjøre det sånn og evt spare opp til noe ulønnet hvis det skulle vise seg nødvendig.

Takk for svar [emoji5]️
men siden du sier endringer kan skje, mener du at dere må finne ut av disse endringene før dere sender skjema til nav? Er hele tiden LÅST etter man sender skjema til nav? Tenker isåfall på om noe skulle endre seg under permisjonstiden mens man har permisjon [emoji5]️
Skal dere ikke ha ferie samtidig, siden dere tenkte å ta ferie hver for dere?[emoji5]️
Kjekt å kunne dele litt erfaringer med hverandre, tusen takk [emoji5]️
Jeg er kontrollfreak, så når papirene er sendt inn så er det endelig :-P
Vi pleier å dele opp ferien slik, det har vi gjort de fleste årene, så regner med det blir det samme som de andre årene. Sønnen vår har ingenting imot det, kvalitetstid med mor noen uker og så med far noen uker, funker for oss det :-)

Jeg skal ha 100% lønn, og 10 uker ferie. Så jeg får da 100% lønn i like mange uker som 80%.

Jeg jobber kommunalt, så jeg får alt av feriepenger og lønn av arbeidsgiver, og trenger ikke tenke noe på å spare penger eller endring av utbetalinger fordi det er fra nav osv.

Men jeg kommer til å tape veldig mye på 80%, så jeg vil heller gjøre det sånn og evt spare opp til noe ulønnet hvis det skulle vise seg nødvendig.
Jeg sliter litt med å forstå hvordan du finner ut at du kommer til å tape veldig mye på 80%? Skjønner ikke helt hvordan man regner ut forskjellene... Hmm, er jeg helt rar som syns dette er vanskelig? :salut

Vi tenker å ta 100% lønn i 49 uker. Her er far student og har derfor ikke tjent opp rett til foreldrepenger.. vil fedrekvoten da automatisk bli overført til meg?

Jeg sliter litt med å forstå hvordan du finner ut at du kommer til å tape veldig mye på 80%? Skjønner ikke helt hvordan man regner ut forskjellene... Hmm, er jeg helt rar som syns dette er vanskelig? :salut

Hvis du tar 80% av din brutto månedslønn så ser du hva du ender opp med i brutto per måned hvis du velger 80% lønn. Også må du ta hensyn til litt mindre skatt osv. Jeg vil tape over 120 000 kr brutto hvis jeg velger 80%. (Som også tilsier at jeg "taper" ca 14 000 kr i feriepenger det året) Og da jeg sjekker min skattetabell så vil jeg da få mindre skatt, men ikke nok til at jeg synes det er verdt det. Særlig når jeg med ferie får samme tidsperiode.
I tillegg har jeg en jobb med kveld/helg jobbing, så jeg vil aldri ta ulønnet permisjon i hele stillingen min, men kanskje 40-50% av den. Da får jeg i tillegg 6000 kr pga av at barnet ikke kommer til å gå i barnehagen før august. Så for oss vil det lønne seg for oss å ha permisjon med 100% lønn. Dette kommer an på hvor mye du tjener. Forrige svangerskap tjente jeg ikke så mye og tapte heller ikke så veldig mye på 80% lønn, derfor valgte jeg dette da.

Last edited:
Vi tenker å ta 100% lønn i 49 uker. Her er far student og har derfor ikke tjent opp rett til foreldrepenger.. vil fedrekvoten da automatisk bli overført til meg?

Hvis han ikke har opptjent rett til feriepenger, så går det til deg. Det var det hun jeg snakket på nav sa i hvertfall. Min mann er også student men har opptjent rett til noe foreldrepenger så jeg fikk ikke overført noe til meg.

Hiver meg på her! Synes det er vanskelig å tenke så langt fram i tid, spesielt når man ikke vet noe i forhold til barnehageplass...Mener nav har en kalkulator på sidene sine, så du kan regne ut hvor mye 80% og 100% utgjør. Kanskje det kan hjelpe litt å kike der på hva dere skal gjøre :) Jeg er så forvirret selv!! :p

Regn ut forskjellen mellom 100% og 80% lønn. Som oftest får man mest ut av å ha 100% og lønn og ulønnet perm med kontantstøtte. Vi har ikke kommet så langt i perm planlegging enda. Gikk mye lettere sist [emoji23]

Vi tar ut 100%, far tar 10 uker. Så tar jeg ulønnet perm frem til august 2019. Jeg tar ut ferie 5 uker i sommer og så på perm igjen etter det. Har ikke satt meg ned og laget hele regnestykket enda, blir nok et puslespill til slutt.

Min mann tjener også over denne grensen, men han er heldig og har en arbeidsgiver som betaler "mellomlegget", altså det han taper på å være i permisjon. Tror ikke det er uvanlig i den private næringen.. Og hvis ikke jobben til din mann har en slik ordning er det ikke så mye å gjøre (hvis dere ikke hadde tenkt at han skal ha mer enn fedrekvoten da), dere taper i hvert fall på at han ikke tar ut sine uker ;)

Grunnbeløpet er 92576 pr mai 2016, blir sikkert noe justert mai i år også.
Heldigvis har jobben til mannen min en slik ordning at han får vanlig lønn gjennom permisjonen han tar ut. Det er jeg veldig glad for. Jeg jobber selv i privat næring og det er helt uaktuelt at jeg skal få betalt lønn av jobb i permisjonstiden. Så noen er mer heldig enn andre.

Back
Topp