Perm. 80% eller 100% dekning?

FruFrøken1991

Forumet er livet
Februar 2014 - Skjult forum
Januarhula 2014
Februarlykke 2016
Hvordan gjør dere med permisjon? Slik den økonomiske situasjonen er her, har vi ikke råd til å benytte oss av de ekstra ukene med 80% dekning. Noen som vet om noen smutthull? Er det slik at jeg kan ta ut ferien min rett etter permisjonen? Skal høre med arbeidsgiveren min om jeg kan flytte avspaseringsukene mine til neste år, da får jeg 4 uker ekstra + da evt 5 uker ferie :D og da er det jo snart jul igjen :p kan far evt ha 6 uker i strekk og resten oppdelt? Dette er jammen ikke enkelt! ;)

Du kan ta ferie rett etter permisjon. Men hvis du legger ferien din til uker med røde dager feks i påsken, så kan du ta ut ferie i enkeltdager hvis de tilater det på din jobb. Si det er 3 røde dager, da tar du ferie i 2 dager og har da fortsatt 3 ferie dager tilgode.

Min mann skal først ha 5 uker permisjon og så går det en måned før han tar de resterende 9 ukene. Men han kunne også da ha valgt å dele opp de siste ukene feks. At han jobber 3 dager og 2 dager perm el noe sånt. Eneste som er kjedelig er at det er mye papirer å fylle ut.

Siden min man ikke skal ha pappaperm rett etter fellesperioden så må han søke om utsettelse. I en helt annen søknad en foreldreperm søknaden. Så blir mye papirarbeid. Men noen ganger må man vri å vende på ting for å få litt tid:)

Ja, det er jammen mye papirer! Jeg jobber i hotellbransjen, så jeg digger røde dager, det er dobbelt betalt :p

100% lønn + 10 uker ulønnet permisjon. Setter av litt penger hver måned som er til de 10 ukene. Lønner seg totalt sett for oss.

Skal overføre 2 uker ferie fra i år og så er det 5 ferieuker i 2014. Så er det jo ferie i 2015 også men vet ikke helt når jeg tar de ukene...

Sent from my iPhone using BV Forum

Vi skal ha 100%. Rett og slett fordi jeg ikke har no jobb å gå tilbake til når jeg er ferdig med permisjon, og da har vi ikke råd til å leve på 80% av lønnen til mannen min og penger fra nav.. skulle ønske at man hadde mer frihet til å fordele permisjonen! Skulle gjerne vært hjemme lengre!

Sent from my HTC One SV using BV Forum mobile app

Det er veldig vanlig å ta ut ferie i juni, for da får man jo uansett feriepenger og slipper å gå uten penger i f.eks aug om man velger ferie da, skjønner? :)

Jeg skal ha 80% siden jeg vil gå lenger hjemme når lillemann kommer :)
Har igjen 2 uker ferie i år men de overfører jeg til neste år , da hsr jeg 7 uker ferie :)
Far skal ha 14 uker i begynnelsen av 2015 :) men vi sliter litt med tanke på at barnehageopptak er i august, så vet ikke helt hva jeg gjør fra april til han begynner i barnehagen :) det får vi ta når den tid kommer :)

Sendt fra iphone via bv forums app

Vi velger 100% dekning og kortere permisjon. Lønner seg økonomisk. Supplerer med ca. fire ukers ulønnet + fem ukers ferie. Far jobber skift og har dessuten friperioder. Tror jeg vil være klar for å jobbe når frøkna er 10 måneder - jeg var mer enn klar sist, da var jentungen 11 måneder... Da hadde vi 80% dekning.

• Liker
Reactions: H27
Vi velger 100% dekning og kortere permisjon. Lønner seg økonomisk. Supplerer med ca. fire ukers ulønnet + fem ukers ferie. Far jobber skift og har dessuten friperioder. Tror jeg vil være klar for å jobbe når frøkna er 10 måneder - jeg var mer enn klar sist, da var jentungen 11 måneder... Da hadde vi 80% dekning.

Kunne ikke fått sagt det bedre selv!

Signerer :) Skal forlenge med ferie, men 100% dekning!

Tar ferie i dei vekene med raude dagar i april, resten vert permisjon. Forhåpentligvis får me barnehageplass frå årsskiftet, då e ho rundt 11 mnd :) Me taper minst 25.000 kr på å ta 80% vs 100%, so då vart valget enkelt ;)

Hvordan regnar man ut hvor mye man taper/vinner på dekning?? Er helt grønn der...

Nav har ein foreldrepengarkalkulator på nettsidene sine, der du legg inn info om kor mykje du og faren har fått i lønn dei siste 3 mnd, og om du vil ha 80 eller 100% dekning. Då får du oppgitt kor mykje du og han får utbetalt kvar, per veke :) So e det å rekne saman, 49 veker med 100% og 59 veker med 80 %

Tar ferie i dei vekene med raude dagar i april, resten vert permisjon. Forhåpentligvis får me barnehageplass frå årsskiftet, då e ho rundt 11 mnd :) Me taper minst 25.000 kr på å ta 80% vs 100%, so då vart valget enkelt ;)

Husker ikke fra sist hvordan alt ble gjort, og har annen arbeidssituasjon nå .. hvor fører man opp dette, på nav-skjemaet eller til arbeidsgiver? og idiotspørsmål sikkert, men tar man feriedager på de vanlige dagene og så kommer røde dager som automatisk fri gjennom arbeidssituasjon, og blir dermed permisjonsdager en kan ta igjen etterpå..?? vanskelig å forklare hva jeg mener - skjønner egentlig ikke det selv ;-)

Hvordan regnar man ut hvor mye man taper/vinner på dekning?? Er helt grønn der...
Skjønte heller ikke det. Men sjefen min sa at det spiller ingen rolle om jeg tar 100 elle 80% for han har en viss sum han skal gi meg. Blir jo bare forskjell på antall dager å gi dem på. Det eneste er mannen da. For han får jo 14 uker uansett, så han taper jo på at vi tar 80% istedet for 100%. Men men.

Har lyst på så lang permisjon som mulig, men må nok snakke med noen fra NAV for å skjønne hva vi er i stand til. Jeg får verken ferie eller feriepenger, så der har jeg ingenting å gå på. Fellesferien kommer midt i mine pålagte uker, så da kan ikke han bruke sin ferie istedenfor perm. Vi har visst ikke så mange smutthull, vi.

Jeg har endelig sendt inn papirene!!!:) :) er veldig fornøyd nå!!:) så får bare vente og håpe at alt er riktig!:)

Sent from my HTC One SV using BV Forum mobile app

Husker ikke fra sist hvordan alt ble gjort, og har annen arbeidssituasjon nå .. hvor fører man opp dette, på nav-skjemaet eller til arbeidsgiver? og idiotspørsmål sikkert, men tar man feriedager på de vanlige dagene og så kommer røde dager som automatisk fri gjennom arbeidssituasjon, og blir dermed permisjonsdager en kan ta igjen etterpå..?? vanskelig å forklare hva jeg mener - skjønner egentlig ikke det selv ;-)
Under pkt 5 i søknadspapira frå Nav. Det er 3 linjer der man kan føre opp når mødrekvoten skal taes, og 2 linjer for fellesperioden. Eg tar mammakvote fram til veka før påske, deretter ferie i 3 veker, og so mannakvote + felleskvote.
Dei raude dagane vert fri som vanleg, (med mindre du jobber skift/turnus som innebærer jobbing på helligdagar). Tar vanleg feriedagar på dei "svarte" dagane :)
Kordan man gjer det med arbeidsgivar er eg litt usikker på, tenkte å spørre lønnskontoret mitt seinare.

Back
Topp