Pergotime

*Høna*

Forumet er livet
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Augustlykke 2015
Er det mange har som har gått på Pergotime før dere gikk videre til assistert befruktning? Evt. hvor mange kurer har dere gått på`? Jeg har selv gått på 6 kurer denne gangen, og 4 før jeg ble gravid forrige gang. Jeg vet jo at det diskuteres hvor mange kurer man kan gå på før det er "nok", så lurer på om det er andre som har gått på mange, evt. flere kurer enn meg :)

Ja, gynekologen min skrev ut to enkle og en dobbel pergokur til meg. Hun sendte derimot henvisning til riksen før jeg hadde kommet til den doble fordi jeg ønsket det og fordi jeg ikke tålte pergotimen så godt.

Jeg har tatt flere kurer, men med laange pauser innimellom. Det står i Felleskatalogen at man ikke bør ha mer enn tre kurer. Pergotime gjør at slimhinnenene livmora blir dårligere, slik at egget har vanskeligere for å feste seg, så man bør bare prøve det hvis man er sikker på at problemet er manglende eggløsning, og ikke noe annet, da kan man bare gjøre vondt verre.

Jeg gikk på 4 dobbel pergo kurer med pause mnd mellom hver kur, ble gravid på siste kuren men det endte i en exu! Etter det begynte jeg på femar, da slimhinna hadde blitt veldig tynn på pergoen! Gikk på 3 kurer uten at det hjalp og da ble det sendt henvisning til ivf :)

Appen <3

Jeg har tatt flere kurer, men med laange pauser innimellom. Det står i Felleskatalogen at man ikke bør ha mer enn tre kurer. Pergotime gjør at slimhinnenene livmora blir dårligere, slik at egget har vanskeligere for å feste seg, så man bør bare prøve det hvis man er sikker på at problemet er manglende eggløsning, og ikke noe annet, da kan man bare gjøre vondt verre.

Vi skal henvises videre til Riksen nå, har ikke eggløsning av meg selv derfor jeg går på Pergotime. I følge gyn har jeg fine slimhinner, så da håper jeg at pergoen ikke har gjort skade :)

Under utredninga blei me enige om å prøve ut 6 kurer med pergotime før me evt skulle henvises videre til Ass.befruktning. Det var vel 4 doble og 2 triple kurer. Dette var nov/des 07, i mai/juni 08 fikk eg gyn til å sende henvisningen. Då hadde eg vel vært gjennom dei doble alt, og var i gong med første triple. Men var "lei" og utslitt av berre negative tester.. Hadde siste kur august 08 uten at det endte i noko graviditet. Var heldig med ventetida da ifbm henvisningen, fikk time okt 08 og oppstart samme mnd på medisiner :) endte i positiv test des 08 :)

Under utredninga blei me enige om å prøve ut 6 kurer med pergotime før me evt skulle henvises videre til Ass.befruktning. Det var vel 4 doble og 2 triple kurer. Dette var nov/des 07, i mai/juni 08 fikk eg gyn til å sende henvisningen. Då hadde eg vel vært gjennom dei doble alt, og var i gong med første triple. Men var "lei" og utslitt av berre negative tester.. Hadde siste kur august 08 uten at det endte i noko graviditet. Var heldig med ventetida da ifbm henvisningen, fikk time okt 08 og oppstart samme mnd på medisiner :) endte i positiv test des 08 :)

Tror kanskje jeg husker deg fra den tiden, jeg ble gravid i feb 09, på Pergotime :)
Ser du er gravid igjen, er det prøverør det også eller lyktes dere naturlig? Uansett, gratulerer så masse :)

Tror kanskje jeg husker deg fra den tiden, jeg ble gravid i feb 09, på Pergotime :)
Ser du er gravid igjen, er det prøverør det også eller lyktes dere naturlig? Uansett, gratulerer så masse :)

Hadde første fryseforsøk med eggene fra des 08 i mai :) endte i positiv test! Så er veldig heldig! :)

Pergoen gjør ikke noen permanent skade på slimhinnene, det er bare at den blir litt dårligere i den ene syklusen og kanskje neste. Derfor sa mine leger på Riksen at det ikke var lurt å ta Pergo helt opptil et IVF forsøk, fordi slimhinnene da ikke var helt optimale. Men det er sikkert helt ok å ta det i ventetiden!

Pergoen gjør ikke noen permanent skade på slimhinnene, det er bare at den blir litt dårligere i den ene syklusen og kanskje neste. Derfor sa mine leger på Riksen at det ikke var lurt å ta Pergo helt opptil et IVF forsøk, fordi slimhinnene da ikke var helt optimale. Men det er sikkert helt ok å ta det i ventetiden!

Ahh, skjønner :)
Men hvorfor er det da ikke bra å ta for mange kurer generelt? Er det pga økt fare for kreft?

Ja, det er vel det, samt man øker risikoen for andre bivirkninger. Selv fikk jeg synsforstyrrelser under de siste par syklusene med Pergo, det skremte meg slik at jeg tør ikke prøve det mer - har lest om sjeldne tilfeller der de kan bli permanente. Men dette er det Felleskatalogen skriver om det:

"Det er ukjent om klomifensitrat øker risikoen for kreft i ovariene. Epidemiologiske data antyder at langvarig bruk kan øke risikoen. Den anbefalte behandlingstiden bør derfor ikke overskrides. Som en forsiktighetsregel skal klomifensitrat normalt ikke brukes i >6 sykluser."

Det er dermed ikke en stor kreftrisiko, men det er jo en grunn til å ikke overdrive det. Noen leger er veldig liberale med å skrive ut Pergo, andre er mer forsiktige - selv er jeg veldig lite glad i å ta legemidler, og holder meg heller til den konservative siden.

Jeg har nettopp snakket med riksen om vårt løp der, som ble avbrutt pga sykdom sist. Jeg har bedt de om å vurdere å la oss prøve inseminering i naturlig syklus, men de vil ikke. Og jeg er så lett stimulert at jeg frykter at vi aldri kommer i mål da, for jeg vil kunne utvikle for mange egg. Men poenget: de gjør inseminasjon KUN ved bruk av pergo/menopur på Riksen i følge dem. Og det ville de kanskje ikke om det var overhengende fare for kreft eller lignende.

Nei, som jeg skrev, risikoen øker kun ved langvarig bruk, det er derfor man ikke anbefaler å ta massevis av kurer.

Hei!

Jeg har gått på 4 kurer med en mnd pause mellom hver kur. Jeg fikk ikke lov av gynekolog å ta flere kurer, men har hørt at mange gjør det. Vet ikke om det er noen STOR risiko å gjøre det eller om mange leger bare prøver å holde seg på trygge siden.

Jeg ble også skikkelig dårlig av kurene (mistet av og til deler av synet ol), men fortsatte i håp om at det skulle lykkes. At jeg fikk store bivirkninger kan kanskje ha hatt noe å si for at jeg ikke fikk flere kurer. Jeg gikk også på doble kurer alle gangene.

Beste hilsen Tullemor

Sent from my HTC Wildfire S A510e using BV Forum mobile app

Huff, jeg fikk ikke vite at man kunn burde gå på det om man har manglende el. Jeg har eggløsning i følge testene som ble tatt og det visste jo selvfølgelig gynekologen! Håper ikke det har fått noen konsekvenser :-(

Det har ikke noen konsekvenser, Tullemor i Lia, ikke bekymre deg! Det er bare det at hvis man har eggløsning av seg selv, så er Pergotime overflødig, og da er det jo ikke nødvendig å stå på legemidler med potensielle bivirkninger. Dette med synet er ekle greier, det var det som skremte meg mest, heldigvis skjer det ikke med så mange.

Åå det er godt å høre at det ikke er stor fare :-) Synes også det var utrolig ekkelt å få problemer med synet! Det må være sterke saker :rolleyes:

Back
Topp