Pennalregler i 1.klasse

Undomiel

Forumet er livet
Smånissene 2022
På skolen til gutten min har de flere regler for pennalet til barna. De må ha rundt pennal, ikke sånn flatt. De får ikke ha fancy viskelær, og blyantspisser skal helst være med boks.

Reglene er til for at pennalet ikke skal ta fokusert fra barna i timene, fordi dem har erfart at pennaler og innholdet i pennalet går veldig mye oppmerksomhet, og at barna ofte elsker å sitte å holde på med pennalet sitt.

Er det bare meg som reagerer litt ? Jeg mener, det er 5 og 6 åringer vi snakker om, som såklart Syns det er stas med eget pennal og skolesaker. Skal dem ikke få lov å bruke litt tid på å få lov å holde på med det da?
Syns det er innmari teite regler, og viser kun hvor mye fokus det er på selve "tavlelæringen" allerede fra første stund i skolen.

Flere skoler som har sånne regler, og hva tenker dere?

Her var det ikke regler om hvilket penal, det skulle bare ikke være med på skolen.

Det var til hjemmebruk, punktum. Både farger og blyanter hadde de på skolen.

I andre klasse har de nå derimot krav om at penalet skal være med på skolen, og de har i oppgave å holde orden der, de skal ha passe spissede blyanter, ikke drive og kvesse dem på skolen utenom dersom en brekker eller noe sånn som de absolutt behøver. I første klasse hadde de ikke sekken i klasserommet, det har de nå i andre.

Vet om mange skoler der pennal ikke er lov, de har sånne korger på pulten. Jeg husker selv hvor stas det var å få min første ransel og pennal til første skoledag :) men jeg var også et år eldre enn hva barna er som begynner på skole nå, vi greide som 7 åringer å følge med i timen selv med pennal.

Jeg syntes det var litt dumt da min begynte i første i fjor, at han ikke fikk ha med penalet, men med den gjengen der hvor de å sitte på stolen i det hele tatt ikke funker, så skjønner jeg hvorfor de ikke har sekken (med penal og sikkert noe leker) inne på rommet.

Han hadde det til leksene, også tok vi en runde på et kvelden før første skoledag i år, fylte opp med fargeblyanter, kvesset blyanten og puttet på plass viskelær og linjal, så han var klar til andre klasse. Det viste seg å være leksen første skoledag, så det hadde vi allerede ordnet.

Jeg synes da det er bedre å si at de ikke får ha med penal, enn å sette masse regler!
Her får de heldigvis ha med penalet på skolen ;)

Oi visste ikke det var regler for sånt. Syns jeg var dumt. Mye jeg må lære siste året før vi begynner skjønner jeg..
Her fikk han penal i sommer, og det er med overalt, og endelig har han begynt å interessere seg for både å tegne og skrive.

Det er null stress, min troppet opp med sekk og penal første dag, vi bare fant ut i løpet av første uke at "vi trenger ikke penalet på skolen mamma, de har alt der" så da la vi det igjen hjemme.

Frøkna går i 3 klasse og se har heller ikke i år lov til å ha med seg penal..

Vet det er blitt veldig vanlig med de reglene der. Syntes selv det høres litt trasig ut, selv om jeg til en viss grad kan forstå det.
Ikke hatt noen slike regler på veslas skole. Der er det stas med pennal, men så vidt jeg vet, har de ikke hatt noe problem med fokuset.

Vet det er blitt veldig vanlig med de reglene der. Syntes selv det høres litt trasig ut, selv om jeg til en viss grad kan forstå det.
Ikke hatt noen slike regler på veslas skole. Der er det stas med pennal, men så vidt jeg vet, har de ikke hatt noe problem med fokuset.
Ja, jeg kan og forstå grunnen til at dem har sagt de reglene. Men så tenker jeg da... Kanskje de skulle hatt mindre klasser og ikke presse 25 barn i en klasse, og så ta fra dem stasen med å ha pennal for å gjøre det lettere å ha kontroll på alle? ;)

Ja, jeg kan og forstå grunnen til at dem har sagt de reglene. Men så tenker jeg da... Kanskje de skulle hatt mindre klasser og ikke presse 25 barn i en klasse, og så ta fra dem stasen med å ha pennal for å gjøre det lettere å ha kontroll på alle? ;)
Er nok noe med det, ja! ;)
Og de barna som sliter med konsentrasjonen, finner alltid noe å distrahere seg med. Noe som skjer ute, skolissene sine, måten lærerens hestehale vipper frem og tilbake... ja. Det har aldri vært noe problem med at de bryr seg mer om penalet enn hva læreren snakker om, her ihvertfall. Og hun går nå i 3.klasse. De bytter viskelær og slikt, men det er i friminuttene. ;)
"Små" klasser da, 17 elever. :) og heller fem paraleller.

Er nok noe med det, ja! ;)
Og de barna som sliter med konsentrasjonen, finner alltid noe å distrahere seg med. Noe som skjer ute, skolissene sine, måten lærerens hestehale vipper frem og tilbake... ja. Det har aldri vært noe problem med at de bryr seg mer om penalet enn hva læreren snakker om, her ihvertfall. Og hun går nå i 3.klasse. De bytter viskelær og slikt, men det er i friminuttene. ;)
"Små" klasser da, 17 elever. :) og heller fem paraleller.
Hos oss vurderte de å dele i tre klasser siden det var et stort kull, i stedet for to. Men så hadde de rett og slett ikke nok plass til å ha tre klasser!

Hos oss vurderte de å dele i tre klasser siden det var et stort kull, i stedet for to. Men så hadde de rett og slett ikke nok plass til å ha tre klasser!
Ja, er jo en forutsetning at de faktisk har plass. :p
Synes 25 elever er for mye. Iallefall når de er så små, og har så mye energi. Veldig glad for at skolen her faktisk har kapasitet til å heller ha flere klasser. :)

Ikke i 3.klasse engang?? Syns det er dumt jeg da.

Nei ikke i 3 klasse engang selv de sa at i 3 klasse kunne de få med seg penal. Så i år også ligger penalet her og venter og jeg som hadde kjøpt nytt innhold i år også :P

Ja, er jo en forutsetning at de faktisk har plass. :p
Synes 25 elever er for mye. Iallefall når de er så små, og har så mye energi. Veldig glad for at skolen her faktisk har kapasitet til å heller ha flere klasser. :)
Ja, jeg synes det er altfor mye! Tenk at alle de 25 elevene har veldig ulike forutsetninger og behov når de kommer i skolen, og kan umulig forestille meg at læreren og assistentene har mulighet til å hjelpe og gi alle det de trenger.

Her er det bare en klasse, noe annet er det ikke plass til. Vår gutt begynte i en klasse på 14, i år er de 16. Med en med diagnose innen asberger-spekteret og en som nesten ikke kunne norsk og hadde tolk de første ukene, var det stor nok klasse... Årets kull er 22 og til neste år er de 24, inkl søstra til han som ikke kunne norsk, men hun har jo to år i bhg så hun kan nok mer enn han, de hadde flyttet hit bare få mnd før skoleferien, så han rakk 2-3 mnd i bhg før skole.

Jeg håper kullet er mindre igjen når lillesøster her i huset skal begynne året etter det igjen, men det er så lenge til at forskuttering av tall ikke er lett, folk flytter jo...

Kanskje de skulle hatt mindre klasser og ikke presse 25 barn i en klasse, og så ta fra dem stasen med å ha pennal for å gjøre det lettere å ha kontroll på alle? ;)

Jatakk!

For en fem-seksåring er det helt riktig å kjøre en runde med viskelærbilen eller la venninnene snuse på sitron-tusjen. I grunnen er det helt riktig for en god lærer å la dem leke også, spesielt når det bygger trivsel og skolelyst. Men med 25 elever har læreren mindre enn tre minuttene til hvert barn den timen, så all respekt til læreren som ser seg nødt til å prioritere fag, skolisseknyting, historien om hva som skjedde i friminuttet og lek som inkludere alle barna samtidig.

Haha det blir jo for dumt, både det å ikke få lov til og ha penal på skolen og 100 regler om hvordan de og innholdet ska være :p la nå ungene få ha de penalene de vil ha og samme med det oppi, noe gleder på skolen må det da være. Om de gjør så mye tregt med tavle undervisning og prat at noe så lite som et penal tar all fokus, så burde de vel heller gjøre om på undervisningen?

Back
Topp