penger.....

BabyBell_06

Betatt av forumet
ser d er så mange som snakker om penger fra trygdekontoret og når de kommer osv.... er d da engangsstønaden dere snakker om...? jeg skal ikke få d tror jeg... har heltidsjobb og da skal jeg vel ha fødselspenger....? men når må man søke om d og fra når får man d??? er d fra tre uker før fødselen og utover....??

ok.... har vært å sett på disse skjemaene nå på nettet.... men der må man jo skrive inn når og hvor fødselen tok sted.... hva skriver man der da? er vel kanskje best å ta me skjemaet til trygdekontoret å få litt hjelp til å fylle d ut....

Kan man laste ned dette skjemaene fra nettet??? Hva heter det i så fall??

Hmmm... Lurer på om det er det jeg allerede har skrevet ut...??? Må sjekke... Må være dette: Du kan krysse av for om det er krav om 0.1 fødselspenger, 0.2 adopsjonspenger eller 0.3 engangsstønad... Stemmer det???

ORIGINAL: Tiden flyr!

Hmmm... Lurer på om det er det jeg allerede har skrevet ut...??? Må sjekke... Må være dette: Du kan krysse av for om det er krav om 0.1 fødselspenger, 0.2 adopsjonspenger eller 0.3 engangsstønad... Stemmer det???

jepp d stemmer.... var hos legen igår, da hadde jeg tilfeldigvis med dette skjemaet og hun sa at d var d rette.... hun sa jeg burde gå til trygdekontoret å få hjelp av en sånn kundebehandler med å fylle ut... sånn at d blir rett liksom... da slipper man så mye kluss...

forresten d med ferieavvikling i permisjonen.... hva er vitsen....? er dette lurt....? må man vite d nå....? både for resterende ferie i år og ferie til neste år....?

uuuppsss.... [:D][:D]
hadde visst mer jeg lurte på.... helt blank når d kommer til dette....
har faren 5 eller 6 uker perm....? og når bør han ta ut disse....? kan han ta ut ukene sine når han vil....? samtidig med meg eller etter om vi vil....?

ORIGINAL: Suki

Skjemaet heter IA 14-04.05 (Krav om fødselspenger). Skjemaet må printes ut og fylles inn.
Driver å fyller ut nå om dagen, men blir nødt til å ringe trygdekontoret. Er usikker på hva vi gjør med ferie og når samboer skal ta sine 6 uker osv. og lurer derfor på om vi kan gi beskjed om dette senere.

Takk!! Da skal jeg sette igang!!! Tror man kan avtale ferie seinere, eller eventuelt endre den! Veldig opp og ned fra trygdekontor til trygdekontor, tror jeg... Men det lønner seg å ta ut ferie i f. eks. påsken og i jula, da bruker du få feriedager. Hvis du har perm i disse ukene bruker du unødvendig mange permdager, fordi permdagene løper selv om det er helligdager! Så ta f.esk. ferie fra palmelørdag tom 2. påskedag, så sparer du fem permisjonsdager! Dette informerer de ikke om på trygdekontorene, for det er utrolig mye merarbeid!!!

Snusket_: Ved 100% permisjon skal pappakvoten være 6 uker!

Snusket: pga at faren og moren ikke kan benytte seg av perm samtidig, så må f.eks mor ta ut ferie hvis far ønsker å ta perm noen uker. Hvis ikke mor tar ut noe ferie i permtiden på 48 uker, så må faren ta sine 6 uker til slutt (totalt 54 uker når man velger 100% perm).

Mor behøver ikke å ta ut ferie, men kan velge å jobbe mens far har pappaperm. Dette gjelder uansett når pappapermen skal tas ut! Bortsett fra de 6 første ukene som er forbeholdt mor, da...

Jeg regner uansett med at det passer best for oss alle om han tar perm etter min permisjon, jeg... Jeg har lyst til at han skal få den tiden alene med barnet og det virker så dumt å jobbe 6 uker midt i... Ferie får vi ta sammen i løpet av sommeren, tenker jeg...

Snusket: pga at faren og moren ikke kan benytte seg av perm samtidig, så må f.eks mor ta ut ferie hvis far ønsker å ta perm noen uker. Hvis ikke mor tar ut noe ferie i permtiden på 48 uker, så må faren ta sine 6 uker til slutt (totalt 54 uker når man velger 100% perm).

ok.... da skjønner jeg litt mer.... men faren trenger ikke ta alle 6 ukene på en gang vel.....? så om jeg tar siste ferien for i år i jula, så kan han ta ett par uker perm da...? og så tar jeg kanskje noe av neste års ferie i forbindelse med påsken, så kan han da ta noe perm da for å forlenge sin opprinnelige ferie fra jobben....?  tro om jeg har forstått dette riktig....?? [:)]
hvis jeg har d, så må jo dette planlegges skikkeli, for å utnytte systemet litt.... [:D]

Jeg regner uansett med at det passer best for oss alle om han tar perm etter min permisjon, jeg... Jeg har lyst til at han skal få den tiden alene med barnet og det virker så dumt å jobbe 6 uker midt i... Ferie får vi ta sammen i løpet av sommeren, tenker jeg...

men hvorfor ta ut ferie når du likevel har perm neste sommer....? hmmm kanskje litt treig jeg men men.... [:)]

ORIGINAL: snusket_

men hvorfor ta ut ferie når du likevel har perm neste sommer....? hmmm kanskje litt treig jeg men men.... [:)]

Klønete skrevet av meg! Jeg har perm, og han ferie... Det jeg mente var at han skulle få ha pappapermen sin i fred og at vi heller fikk ta ferie under min perm...

Tar du noen ferieuker midt i perm-tiden så regner jeg med at perm-tiden blir forlenget med det antallet uker ferie du har tatt.

Tror nok at vi gjør det sånn at jeg tar alle mine 48 uker først og så tar han sine 6 uker til slutt, som Tiden Flyr. Også tar vi ferie sammen i løpet av sommeren 2007.
Tar vi f.eks 5 uker ferie sammen til sommeren, så blir vel perm-tiden også 5 uker lenger, ikke sant?

Jo! Så egentlig er det det samme om du tar ferie på sommeren, eller har perm. Summen blir det samme...

Aha, misforstod jeg også.
Tar du ut ferien din når all permisjon er brukt opp da, på slutten?

Regner med det... Etter pappapermen, kanksje... Vi får se, syns det er vanskelig, jeg!! Eneste jeg vet er at jeg har lyst til å spare en uke til juleferien neste år også... Men det kommer jo litt ann på barnepass etc...

Back
Topp