Penger

lykke88

Forelsket i forumet
Jeg lurer på hva som skjer om man går på AAP penger? Mister man det ved fødsel? Og får kun denne startsummen?
Er kroniker!!

litt-anonym skrev:
Jeg forstod det på min manns saksbehandler at de stopper midlertidig aap pengene når han skal ta ut perm for å så starte de igjen når han er ferdig.. Nye regler sier at AAP gir rett til foreldrepenger

Oki! Huff.. synd  alt blir så usikkert rundt min økonimi! :( Men er jo såå god form, att jeg kan jobbe nå! Min fysioterapaut sa jeg ikke var gjenkjennelig, fra første dag jeg var gravid.. Dvs. Utn att noen av oss viste det! Artig! Men gud så deilig! emoticon

Sambo hadde jobb gjennom aap da jentungen var baby, og fikk beskjed om at han ikke hadde rett til permisjon. Så han han ikke hatt noe som helst permisjon med henne, det er velid trist... Heldigvis fikk vi overført perminsjonstiden hans til meg, slik at vi ikke begge måtte i jobb når hun var 6 mnd!

Hvem kan få foreldrepenger?

Du kan få foreldrepenger dersom du har vært yrkesaktiv og har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til. Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av grunnbeløpet i folketrygden. Likestilt med arbeid er perioder du har mottatt
  • sykepenger
  • foreldrepenger ved fødsel og adopsjon
  • svangerskapspenger
  • omsorgspenger ved sykdom hos barnet eller den som passer barnet
  • pleie- og opplæringspenger
  • dagpenger under arbeidsløshet
  • arbeidsavklaringspenger (AAP)

Mazter, hva mener du med tiltak fra NAV? Jeg fikk innvilget TU, og gikk over til AAP Mars 2010 med overgangsregler frem til 31.12.2012. Har hatt dette siden des 2009.
Er det et slags tiltak da? Eller vil det si at jeg og står på vent?
Etter som jeg forstår så får jeg foreldrepenger og mannen kan og ta ut permisjon.

Hvordan på vent er du?? Har du ikke innvilget stønad? Huff er så mye å tenke på når man er kronisk syk....Går helt i surr jeg....

Ringte Nav og spurte jeg.
Og damen sa at AAP med overgangsregler eller ikke har man rett til foreldrepenger av.

Lttt- anonym, jeg mistet det barnetillegget og gikk over til 27 kr dagen da aap ble innført i mars 2010.
Skulle ikke ha noe å si om man hadde overgangsregler på aap, og min går ikke ut før 31.12.2012. Og jeg har rett på foreldrepenger av det. ( ringte og spurte)

Mazter, ah!! skjønner :)
Her blir det nok foreldrepenger fprdi pappan har veldig lyst på perm :) Men de får vel betalt når de har perm de og? Skal søkes på forskjellige skjemaer nå skjønte jeg,.

Hehe, skjønner deg veldig godt..
Skal selv ta studier fra høsten av, men får ikke dekket det av nav. Det er på kveldstid og er medisinsk sekretær studiet, har tatt dette opp med nav i håp om at de ville dekke noe av det...men neida, så derfor blir jeg stående på aap og det blir sett på som selvstudie av nav som jeg tar utenom dem..Blir nok tøft, men spennende og. Håper bare jeg holder meg sånn nogenlunde frisk...sist svangerskap var veldig tøft, var på sykehuset fra uke 6 til han kom ut ved terminen...
Denne gangen håper jeg at jeg kan nyte det!
Kjenner kvalmen litt....men er lov å håpe!

Tusen takk for veldig mye god informasjon! :) Huff, jeg har kun avtale til høsten.. Å da er det vel store sjanser for att jeg mister den retten!! Kjenner jeg blir litt bekymra.. Mannen vil jo selvsagt ha de 12 ukene.. Noe vi var veldig klare på, att han skal få den tiden sammen med babyen!! Huff, men det verste er jo att ved min kroniske diagnose er jeg smerte og plage fri!! Altså kun vanlige svangerskapsting, noe jeg kan jobbe med.. Hva bør jeg gjøre!! Hjelp meg! ;)

Dere er veldig inne på dette, lettere komme på nav når man har litt bakgrunns info! emoticon

da høres det ut som han får det han har krav på når denne perioden går ut :)
Masse lykke til, håper alt går som dere ønsker :)

Back
Topp