Penger og utstyr

Vi har ikke handlet så mye denne gangen, men med første tok vi litt etter litt i tillegg til at vi fikk en god del. Hadde ikke hatt sjans til å handle alt nytt uansett, verken denne gangen eller forrige gang.

Forrige gang fikk vi tilsammen 14000 av våre foreldre, så da fikk vi kjøpt vogn, seng og stelleprodukter for det.
Det har ikke blitt så veldig mye utenom til å kunne gjøre ting, de ekstra pengene som har kommet har gått med til gutten vår og kjøpt ny bilstol og vogn. Veldig mye blir kjøpt når feriepenger kommer.

Du har helt rett, det er veldig dyrt!!! Spesielt til første mann da vi ikke har noe fra før. Jeg venter førstemann og må anskaffe alle tingene selv. Vi har også god økonomi, ikke mye over gjennomsnittet vil jeg tro, men vi har 100% jobb begge to og klarer oss godt.
Vi får lite hjelp fra andre. Har fått en vognpose av mine foreldre, men hans foreldre har foreløpig ikke tilbudt seg å hjepe med noe. Heller ikke søsken har tilbudt noe arvegods enda de har relativt små barn selv.
For å greie å finansiere alt utstyret har vi først og fremst en sparekonto nettopp til dette formålet som vi legger av penger på hver måned. Har ikke brukt av denne enda, og prøver å klare oss uten lengst mulig for den blir nok brukt opp til slutt uansett.
De tingene vi har kjøpt til nå har vi kjøpt nytt. Vi har benyttet oss av de tilbudene som har komt underveis. Babykveld på barnas hus der vi fikk stor rabatt på bilsete, samtidig fikk vi rabattkuponger som vi har brukt til ulikt utstyr der etterpå. Kid har med jevne mellomtom tilbud på sengetøy og dyner, noe vi har og har tenkt å benytte oss av igjen. Ved kjøp av vogn der fikk vi b.l.a gavekort på 1000kr.
Tenkte å kjøpe en babybjørn bæresele brukt av en veninne. Ellers er det et tips å holde øynene åpne for reklame i posten med gode tilbus osv. Det kan være mye å spare. Ikke stress med å få alt i hus med en gang. Har også sett en del på finn.no etter brukte ting. B.l.a tripp trapp stol, men de jeg kontaktet hadde solgt, var ikke interessert i å sende med posten osv, så da ble det en ny med 20% rabatt på barnas hus. Tenker at det er en investering da barnet kan bruke det fra fødselen av (kjøpte med newborn sete) til det er mange år.

Nå får vi låne en vippestol faktisk, så sparer en tusenlapp der. Hadde tenkt å kjøpe ny sprinkelseng, men nå viser det seg at den jeg brukte som liten fortsatt er i familien så vi får låne den, trenger bare litt puss og maling. Kjøper ny madrass og tenker at det er litt koselig at den kan brukes fortsatt etter så mange år:) Har heklet litt selv, vognteppe, leke og sko. Det er mest for kosen sin del og ikke pga den store nytteverdien. Får jo kjøpt like billige tepper som det koster av garn å gjøre det selv. Regner med at min mor strikker et hentesett, men hun gjør det på eget initiativ og ikke på bestilling...:)

Her venter vi jo tredjemann og trenger ikke så mye nytt, jeg har kjøpt en leandervugge (brukt) da den vi lånte til andremann nå er solgt, lekegrind avventer vi å ser om vi får låne den vi lånte til andremann, (min svigerinnes kusine skal også ha en liten en og lekegrinda var arv etter hennes søster så hun får førsteretten), hvis den ikke er ledig blir det å kjøpe en, gjerne en brukt hvis jeg finner en jeg liker. Ut over det begynner babycallen å jukse litt etter å ha vært brukt hver dag i over tre år og med noe hard håndtering av våre små :P så det blir nok også en ny. Nye madrasser til seng, kurv og leandervugga, men så er det vel strengt talt ikke mer vi må ha, regner alikevel med å kjøpe noe annet småtteri til lillerusket.

Da vi skulle ha førstemann (og andremann) var jeg student og fikk engangsstønad den gikk rett inn på konto å ble brukt når vi trengte noen større ting, vogn fikk vi av mine foreldre, vognpose av svigers, senga er etter meg og kurv etter min pappa :) Ungene har fått tripp trapp stoler til navnefestene sine av mine foreldre og andremann fikk Newborn sete av svigers da han ble født. Etter ungene kom har vi satt til side barnetrygden og bruker den hvis vi trenger noen større ting til dem nå, brukte f.eks til babysvømming til eldstemann da vi hadde veldig lite penger da han var nyfødt.

Denne gangen er det jo en liten jente, men med tre kusiner på 6, 3 og snart 1 år blir det nok litt jenteklær å arve også, vi har sendt mye klær frem og tilbake mellom oss de senere årene for å si det sånn :)
Utover det har jeg en stor familie så blir nok litt pakker fra gammelonkler og gammeltanter denne gangen også, sendt ut 50 takkekort da eldste ble født, kjøpte nesten bare ull og sommerklær det første året :P

Det er et must her og. Håper jeg blir fornøyd med den jeg har kjøpt :) Gleder meg sånn til å amme igjen. Sååå sykt vondt i begynnelsen, men sååå koselig i lengden :D

ja det blir stas hvis jeg bare får det til igjen :P det var jaggu meg vanskeligere enn jeg trodde, men beit sammen tenna i en mnd sist, så `løsnet`det ;) har lært at smokken må legges unna til amminga er iorden nå ihvertfall :P

Vi har det meste fra de 2 første, så har bare kjøpt ny vogn denne gangen, da jeg syntes den gamle begynte å bli litt dårlig i fjærigene.
Da vi fikk første var vi ganske heldige med at en av de større barneutstyrslevrandørenene, hadde en pakkeløsning som var rimelig.
vi fikk: Vogn m/ regntrekk, myggnett, stelleveske
reisetrille m/paraply til å skjerme fra sol forfra
reiseseng
maxi cosi cabriofix bilstol 0-13kg
og alt dette for bare 5500,-
Så det har blitt brukt til begge jentene vi har.
Til nr 2 kjøpte vi søskenvogn også da eldste bare var 20 mnd når nr2 kom, så denne gangen har jeg spart opp til en ny tfk vogn. ellers har vi mest alt av utstyr fra før.

Ja det er mye som skal kjøpes inn når dette er vår første. Vi får vogn av min mamma og har arvet dyner, tepper og voksipose av min søster. Utenom det har vi kjøpt inn seng, reiseseng og bilsete. Også har vi alt fått masse klær av svigerfamilien min. Greit å arve, få litt og spre utgiftene :)

Jo også holder mamma på å hekle dåpskjole :) Gleder meg til å se den :)

Vi sprer utgiftene ved å kjøpe litt og litt. OG gjerne på salg :)

Det vi har kjøpt nytt til nå er: barnevogn, sprinkelseng, madrass, stellebord og bilstol. Og klær da, siden det er jente denne gangen.

Ellers så har vi en del etter junior...

Byttelåner med venner og familie, kjøper noe brukt, kjøper når det er på tilbud når jeg vet det er noe jeg skal ha :-) et av de nærmeste venneparene våre har 2 barn, og vi har fått barn annethvert år, så vi låner og arver litt av hverandre, og i dag kom verdens beste kollega og lurte på om jeg ville ha 10 kasser med jentetøy hvis det blir jente :-):-):-)

Jeg er student og jobber ved siden av og mannen jobber heltid. Har kjøpt alt nytt hittil og kommer til å gjøre det med alle de store tingene som vogn, bilstol m base, seng, stellekommode osv. Vi har spredd utgiftene og tatt det litt etterhvert :)

Her er vognen eneste tingen vi har betalt for selv og den betalte vi 3200 for :-). Stellebord får vi av en venninne, seng bilstol og vippestol får vi av svigers. Klær har vi massevis av fra de to andre og mange dyner også har vi.

Vi jobber begge to fulltid og har god råd. Vi bruker av penger som vi har spart, har kjøpt og bestilt alt nytt:-)

Back
Topp