Penger og utstyr

Bruker52cb

Attpåklatt
Jeg bare lurer på hvordan dere finansierer alt utstyret? Vi jobber fullt begge to og har helt ok økonomi. Jeg er ikke så opptatt av å handle nytt og i overflod til babyen, men ser jo at mange her gjør det. Hvordan har dere råd til å kjøpe så mye og så mye nytt? Er bare nysgjerrig :)

Vi har vært veldig heldige og fått flere av de store tingene som vogn, seng, stellebord osv. Har også spredd utgiftene ved å kjøpe ting her og der. Det skal vi fortsette med framover :)

Vi har arvet veldig mye og det vi ellers trenger kjøper jeg brukt eller leter etter gode tilbud. Vi har også god økonomi, kunne sikkert ha kjøpt alt nytt, men det synes jeg er veldig unødvendig når vi har muligheten til å arve og på den måten spare både penger og miljø :)

Jeg er en av de som handler nesten alt nytt og dyrt. Forklaringen er følgende; Mannen min tjener godt (Jeg tjener over 400 000 kr selv), vi bruker av "sparepengene" og vi sprer utgiftene. Disse 3 i kombinasjon bidrar til at jeg kjøper det jeg har lyst på og vet at jeg kommer til og trenge. Det er utrolig DEILIG å slippe å spinke og spare og nøye oss med det nest beste (Noe jeg følte at jeg måtte med eldste).

Når det er sagt så har jeg faktisk kjøpt et par ting brukt og det er jo HELT greit det og. Vi lever i et bruk og kast samfunn så mye av de tingene jeg har kjøpt er omtrent som nye (badestol, voksi bilsete, ammepute (fikk da også med vogndyne).

Her har vi mye etter førstefrøkna, hun fikk det meste nytt, da vi ikke hadde så mange å arve av da.. blir det gutt denne gangen har vi søskenbarn å arve klær av, så det blir ikke noe problem;) de store tingene fikk vi av slekta som seng, vogn, stellekommode, dunpose, ulltøy mm;) bilstolene har vi kjøpt selv, og mye tekstiler går det med, spesielt når snella lå med nattsko i over 2 år, som lagde hull i alle laknene:P det vi kjøpte brukt sist, om vi også skal kjøpe brukt nå er en babybjørn vippestol, lånte bort vår egen, og de klarte å ødelegge den :/ men vi er heldige som har besteforeldre/oldeforeldre og reserveoldeforeldre som sponser oss med mye, både klær/leker/utstyr og penger til barnet/ene;) priveligerte føler vi oss ihvertfall:)

Jeg er en av de som handler nesten alt nytt og dyrt. Forklaringen er følgende; Mannen min tjener godt (Jeg tjener over 400 000 kr selv), vi bruker av "sparepengene" og vi sprer utgiftene. Disse 3 i kombinasjon bidrar til at jeg kjøper det jeg har lyst på og vet at jeg kommer til og trenge. Det er utrolig DEILIG å slippe å spinke og spare og nøye oss med det nest beste (Noe jeg følte at jeg måtte med eldste).

Når det er sagt så har jeg faktisk kjøpt et par ting brukt og det er jo HELT greit det og. Vi lever i et bruk og kast samfunn så mye av de tingene jeg har kjøpt er omtrent som nye (badestol, voksi bilsete, ammepute (fikk da også med vogndyne).
åhh ammepute, det skal jeg også ha, ga bort min etter at ammeperioden var over sist :)

Her har vi mye etter førstefrøkna, hun fikk det meste nytt, da vi ikke hadde så mange å arve av da.. blir det gutt denne gangen har vi søskenbarn å arve klær av, så det blir ikke noe problem;) de store tingene fikk vi av slekta som seng, vogn, stellekommode, dunpose, ulltøy mm;) bilstolene har vi kjøpt selv, og mye tekstiler går det med, spesielt når snella lå med nattsko i over 2 år, som lagde hull i alle laknene:p det vi kjøpte brukt sist, om vi også skal kjøpe brukt nå er en babybjørn vippestol, lånte bort vår egen, og de klarte å ødelegge den :/ men vi er heldige som har besteforeldre/oldeforeldre og reserveoldeforeldre som sponser oss med mye, både klær/leker/utstyr og penger til barnet/ene;) priveligerte føler vi oss ihvertfall:)

Så utrolig heldige dere er som har så mange som engasjerer seg. Blir helt rørt jeg. Her har vi ingen som hjelper oss med en dritt. Til og med alt jeg ønsker av strikka plagg må jeg betale noen for å strikke for meg for ikke å snakke om andre store ting. Eller jo, jeg får låne vugge av ei venninne og det setter jeg KJEMPE pris på.

Merkelig at de som ødela baby bjørnen deres ikke tilbudte dere å kjøpe ny. Det hadde jeg iallefall gjort. Har også lånt bort tilng etter eldste snupp som jeg aldri har sett snurten av igjen. Utrolig irriterende.

Vi fikk også de største tingene. Altså vogn, bilstol brukt og resten fra tantebarna mine:) kjøpte kun stellebord selv som var dyrt.. Nå blir jeg kanskje tenke litt anneledes siden dette er nr, tenker å kjøpe nytt ekstra endel ting, tripptrappstol med babysete, bæresjal, og vippestol ;) men i grunn ingenting vi trenger..

Vi " sliter " litt, men det ordner seg nok. :) Vi har Ok økonomi, men sånn som Mars måned fikk vi regninger på 26 000 å regninger kommer alltid først. Så her må vi rett å slett bare prioritere, de viktigste tingene først.
Vi har ikke fått noe med noen å trodde kanskje ikke det kom til å bli så dyrt som det er. ( vil ihvertfall ha skikkelige ting til lille prinsessen. )
Kjøper mye brukt og kjøper for ca 4000 ,- hver mnd :P for å fordele det litt :P

Vi hadde spart litt. Og mamma skal kjøpe vogn og svigermor betalte for en tur på ikea. Ble mye penger spart der. Også kjøper vi litt og litt. Han jobber fullt og jeg er sykmeldt fra en lørdags stilling. Men den lille prinsessa har bare fått nye ting hittil.

Min samboer jobber og jeg er student + har en helgestilling og ekstravakter. Her går alle pengene mine til babyen for tiden, bruker ikke en kr på meg selv utenom regninger og mat.
Likte godt å dra ut på byen i helgene før jeg ble gravid, så de pengene jeg ikke bruker på det lenger går rett til babyting - så for meg merker jeg ikke så mye endringer :)
Skal sies at samboer kun har betalt for halve vogna (delte 50/50) resten er kjøpt av meg. Seng,stellebord, komoden, en hau med klær, madrass, sengetøy, vaskekluter, håndklær osv.
Men gjør ikke meg noe, liker å handle og da blir det slik :p
Men tenkte jeg skulle inkludere samboer også litt i handlingen. For syns han kan begynne å betale litt han også! :)

Vi har kjøpt nytt bilsete. Også skal vi kjøpe babycall og ny madrass til sprinkelsenga. Resten har vi etter vesla. Det ble derimot MYE nytt når hun kom til verden, men da ble vi sponsa en del. Var faktisk ei venninne som kjøpte sprinkelsenga, vogna betalte svigermor halvparten av osv. Hvis det blir gutt, har jeg et nevø på 1 år vi kan arve av... Får også låne en del denne gangen, som jo søstern nettopp er ferdig med; Badebalje, vogndyne, lekegrind ++...

Her har vi absolutt ikke penger til noe særlig men nytt uststyr. Eneste jeg har kjøpt nytt er maxi cosi carbofix med base til 1999,- og ammepute til 299,-. Resten har vi heldigvis fra forrige mann :D blir kanskje en brukt vogn som jeg kan bruke maxi cosi setet på da, men har ikke helt bestemt meg enda.

Jeg er alene, å har ikke jobbet meg opp rett til noe penger, så satser på atjeg får engangsstønaden..:)

menjeg er enav de som gjerne kjøper alt brukt..:) har 2 fra før av, å har alltidarvet eller kjøpt brukt så og Si aLt..:)

er så kjelt å arve!!:D når barna er så små,så får de jo nesten ikke tid til å slite ut ting:))

Vi fikk litt i gaver sist gang, lånte litt og fordelte utgiftene utover ila svangerskapet/tiden etterpå.
Har gjort det samme denne gangen med ting som vi trengte å kjøpe nytt.

Har ikke kjøpt så mye utstyr enda. Jeg prøver også å fordele utgiftene over flere måneder. Jeg har kjøpt stellekommode ny - halvparten av den er sponset av mamma som fødselsgave. Var viktig for meg med kommode denne gangen da jeg ikke er så god i kneledda mine - med mine to andre barn har jeg kun hatt stellematte på gulv. Maxi-cosi sete m base ble kjøpt ved tilbud på barnas hus - samtidig som samboer kjøpte en vippestol til en god pris 199,- Samboer tjener mest her i hus og har god inntekt- så han tar de største utgiftene. Jeg er student, men jobber masse utenom- tar en del ekstra nattevakter. Det gjør jeg bevisst for å ha råd til ting jeg drømmer om til tulla i magen. Og får å sikre meg mest mulig foreldrepenger til høsten. Ellers er vi heldig og har noe utstyr og masse klær etter barna fra før.

Du har helt rett, det er veldig dyrt!!! Spesielt til første mann da vi ikke har noe fra før. Jeg venter førstemann og må anskaffe alle tingene selv. Vi har også god økonomi, ikke mye over gjennomsnittet vil jeg tro, men vi har 100% jobb begge to og klarer oss godt.
Vi får lite hjelp fra andre. Har fått en vognpose av mine foreldre, men hans foreldre har foreløpig ikke tilbudt seg å hjepe med noe. Heller ikke søsken har tilbudt noe arvegods enda de har relativt små barn selv.
For å greie å finansiere alt utstyret har vi først og fremst en sparekonto nettopp til dette formålet som vi legger av penger på hver måned. Har ikke brukt av denne enda, og prøver å klare oss uten lengst mulig for den blir nok brukt opp til slutt uansett.
De tingene vi har kjøpt til nå har vi kjøpt nytt. Vi har benyttet oss av de tilbudene som har komt underveis. Babykveld på barnas hus der vi fikk stor rabatt på bilsete, samtidig fikk vi rabattkuponger som vi har brukt til ulikt utstyr der etterpå. Kid har med jevne mellomtom tilbud på sengetøy og dyner, noe vi har og har tenkt å benytte oss av igjen. Ved kjøp av vogn der fikk vi b.l.a gavekort på 1000kr.
Tenkte å kjøpe en babybjørn bæresele brukt av en veninne. Ellers er det et tips å holde øynene åpne for reklame i posten med gode tilbus osv. Det kan være mye å spare. Ikke stress med å få alt i hus med en gang. Har også sett en del på finn.no etter brukte ting. B.l.a tripp trapp stol, men de jeg kontaktet hadde solgt, var ikke interessert i å sende med posten osv, så da ble det en ny med 20% rabatt på barnas hus. Tenker at det er en investering da barnet kan bruke det fra fødselen av (kjøpte med newborn sete) til det er mange år.

Vi fordeler utgiftene. Begynte å kjøpe litt ting så snart vi visste jeg var gravid. Vogn får vi av mine foreldre, ellers kjøper vi det meste selv. Er heldige og har arvet noe klær, men det er jo koselig å få kjøpe noe selv også. Og er superheldige og får strikket en del ull til babyen <3 Sparkebukser og heldresser i ull er jo svindyrt om man skal kjøpe det.

Kunne sluppet unna mye billigere ved å kjøpe brukt, arve mer etc, men når vi fordeler utgiftene på 7-8 måneder så går det veldig greit, selv om vi ikek har så god økonomi. Blir bare ikke satt noe inn på sparekonto disse månedene :p

Vi fordeler det utover så godt vi kan, i tillegg til at både jeg og samboer setter av 500kr per mnd på en sparekonto sånn at vi har å ta av når det kommer noen tilbud :) Har kjøpt voksipose og maxi cosi cabiofix med base på tilbud og seng har vi fra før. Har fått 5000,- fra mine foreldre også får vi sponset litt i barnevogna fra svigers. Har arvet litt klær fra en kollega på jobb i tillegg til at vi får arva fra søsteren min og i tillegg får lånt vippestol, brystpumpe og babybjørn bæresele fra henne. Så det som står på programmet nå er badebalje, stellekommode og stelleveske :)

Back
Topp