Pencilin i svangerskap

sofiebrvik

Gift med forumet
Julibarna2014
Augustmødrene 2014
Hei,

trenger bare å få svar på et lite spørsmål..

Har vært hos legen i dag, på grunn av betennelse i kroppen som ikke går bort av seg selv.
Fikk derfor utskrevet Diclocil Kapsel 500mg. Men utlevert fikk jeg Dicillin 500mg, som da tilsvarer Diclocil.

Det jeg lurer på er om det er farlig for meg som gravid å ta denne pencilinen?
Er livredd for at det skal skade fosteret, og har derfor vanskelig for å ta medisinen min.
Hva mener dere? Er dette farlig? Vil jo bli frisk så fort som mulig, men ikke om det går utover fosteret i magen.

Håper på svar. Ganske forvirra her jeg sitter :(
 
Vet legen om svangerskapet ditt?? Omså så vet han/hun hvilke du kan ta og ikke :) jeg har gått på antibiotika alle svangerskapene mine, fikk en tlf fra legen på føden i dag, som sa jeg måtte gå på 3 dagers kur som jeg kunne begynne på nå ( er 11+2 i dag ) :) hvis ikke syntes jeg det er rart om du ikke spurte legen :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Jeg spurte han jo om det når han skrev ut resepten. Han sa det gikk fint å ta selv om jeg var gravid.
Problemet er jo bare at jeg har fått en annen versjon av pencilinen, som visstnok skal være tilsvarende, men stoler ikke helt på det. Derfor spør jeg her. Hadde jo gått fra legen lenge før jeg fant ut av det.
 
*følger*

Ble nysgjerrig. Finner nemlig ikke Dicillin i felleskatalogapp'n, finner Diclocil - den ble det visst salgsstopp på og tilbaketrekking av i juni i følge felleskatalogapp'n...

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Sniker litt,jeg! Den du har fått er det som kalles et synonympreparat og har akkurat de samme virkestoffer som den du skulle fått! Grunnen til at de vi får synonympreparat er at apoteket er lovpålagt å tilby oss det som er billigst! Forskjellige firmaer lager samme medisin.men med de samme virkestoffer! Tablettene er da helt trygge for deg og ta! Håper du skjønte forklaringen min;-)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Hei!

Jeg ser du egentlig har fått svar på spørsmålet ditt, Diclocil/ Dicillin skal være trygt å ta i svangerskapet. Fastlegene har stor erfaring på området med gravide og antibiotika, så det kan du være trygg på er riktig.
I tillegg er altså apotekene pålagt å gi informasjon om billigere preparater, men disse preparatene skal virke på nøyaktig samme måte.

Så du trenger ikke være redd for å ta medisinen din :)

Mvh jordmor Grethe
 
Det skal være trygt å ta det, ja.
 
Back
Topp