penal til 1 klassing

nancy drew

Forumet er livet
Hvilket penal har/ville dere gitt til en 1 klassing. Slik tradisjonelt greie der blyantene sitter fast eller et slik posepenal??
 
De fikk sånt der hvor blyantene satt fast og posepenal senere :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Hvilket penal har/ville dere gitt til en 1 klassing. Slik tradisjonelt greie der blyantene sitter fast eller et slik posepenal??

Aldri verden den der det sitter fast. Elevene bruker mer tid på å åpne og lukke ulike lommer enn på å jobbe, og det blir lett til at de ikke tar seg tid til å sette ting fast, så det flyter rundt likevel, så klarer de ikke å lukke ordentlig, eller ting faller ut når de åpner... De er bare sykt upraktiske! Hadde valgt et posepennal som er litt romslig. :) Finnes også en type som er som en skuff man kan "dra ut", vesla har et hun fikk i gave. Det kan oppleves som litt mer oversiktlig, samtidig som det blir veldig enkelt og praktisk.

Men merk at ikke alle skoler "lar" ungene ha pennal når de er så små. Her fikk vi beskjed om at de helst så at pennalene lå hjemme. På småtrinnet (som er samlet pga liten skole) har alle hver sin kurv på pulten som inneholder blyant, linjal og viskelær. Fargeblyanter er i felles bokser, og der er blyantspissere og alt de trenger ellers. Det ble mindre rot og tull på den måten, færre mistede blyanter, tid som går på å lete i pennal etter det man trenger (eller det man ikke har fått beskjed om å ta opp, distraksjoner liksom). Syns det funker bra, pennalet er hjemme og like pent som nytt. :p

Jeg er lærer, så snakker av mer erfaring enn bare mitt eget barns altså. :)
 
Og der oppsumerer du grunnen til at jeg vurdere posepenal til nr 2... førsteman fikk slikt annet og det er jo bare sorgen akkurat slik du beskriver. De får ha penal men ikke blyantspisser med seg (bruker all tid på å spisse blyantene), men de har også utstyr til de på skolen.
Trengte bare å høre at noen andre hadde samme tanker som meg :)
 
Og der oppsumerer du grunnen til at jeg vurdere posepenal til nr 2... førsteman fikk slikt annet og det er jo bare sorgen akkurat slik du beskriver. De får ha penal men ikke blyantspisser med seg (bruker all tid på å spisse blyantene), men de har også utstyr til de på skolen.
Trengte bare å høre at noen andre hadde samme tanker som meg :)

Husker jeg hadde et sånt tre-etasjes pennal selv, var jo driiitkult da! Den første uka i alle fall :p
 
Min hadde ett hvir man setter fqst alt og det var null problem
Han satte tilbake igjen ting med en gang han brukte de
 
Vår skole "tillater" heller ikke pennal på skolen, kun til leksebruk. Da vet jeg at dattera mi hadde likt best sånn dobbel/trippelpennal :)
 
Her har skolen bedt om både pennal, blyanter, fargeblyanter og blyantspisser. Guttungen har fått en slik hvor dette sitter fast, men det er i grunn helt greit. Han trenger trening på å være tålmodig med ting å gjøre de nøye. :p
Fikk det i dag og slet allerede med glidelåsen, men etter litt plundring så fikk han det til supert. :happy:
 
Her fikk de heller ikke ha penal i 1.klasse. Det ble for mye uro.

Jeg vet ikke om de får lov nå i 2 klasse heller. Men han har et sånt med glidelås som han fikk av bestemor (som er lærer) :p
 
Vi kjøpte sånn med strikker, men bare en etasje, likt motiv som sekken

I første klasse var det bare til lekser, skulle ikke være på slolen.
I andre klasse var det derimot "husk penal med innhold" fra dag 1, og passe på at blyantene var spisset hjemme

Han har vært flink å passe på tingene sine. Fordi alt har en plass er det lett å se om han har alt. Hvilket er greit siden ikke alle i klassen har penal og han stadig låner ut. Bare en mistet fargeblyant (ikke fått igjen) på hele andre klasse.
 
Min erfaring er at disse med "holdere" til blyanter osv fort bare blir rot... De er flinke til å holde orden i 1 klasse, men det varer ca 1-2mnd for de fleste også er det bare rot, da er det praktiske et posepenal :)

Og fra en som har undervist mye i 1klasse vil jeg også si at det er ufattelig slitsomt for læreren med alle de søte små som bruker halve timen på å sette alt på plass i penalet :p
 
Min erfaring er at disse med "holdere" til blyanter osv fort bare blir rot... De er flinke til å holde orden i 1 klasse, men det varer ca 1-2mnd for de fleste også er det bare rot, da er det praktiske et posepenal :)

Og fra en som har undervist mye i 1klasse vil jeg også si at det er ufattelig slitsomt for læreren med alle de søte små som bruker halve timen på å sette alt på plass i penalet :p

En annen ulempe med de pennalene der er jo at hvis barnet plutselig får seg noe nytt, så er det ikke plass i pennalet til det. :p
 
En annen ulempe med de pennalene der er jo at hvis barnet plutselig får seg noe nytt, så er det ikke plass i pennalet til det. :p

Ja, da må noe annet ut :) hehe... Men tro meg, de bytter om og "møblerer" penalet OFTE på en dag altså. Utrolig slitsomt å ha som jobb å lære de noe da :p
 
Ja, da må noe annet ut :) hehe... Men tro meg, de bytter om og "møblerer" penalet OFTE på en dag altså. Utrolig slitsomt å ha som jobb å lære de noe da :p

Prosjekter i timen, viktig det :p
 
Vi fikk forresren meld fra læreren om at kv var en av de få som holdt orden i pennalet sitt og st han var veldig flink på å jolde orden og ta vare på tingenr
 
Fikk alt av skrivesaker på skolen her.. Var ikke lov å ha med seg penal faktisk.. De hadde hver sin korg på pulten sin med alt de trengte av skrivesaker :)
 
Som lærer i 1.klasse,må jeg si at det beste er å kjøpe et lite penal med plass til lite i :p Ting kommer til å forsvinne, samt at penalet ofte er en tidstyv!
 
Som lærer i 1.klasse,må jeg si at det beste er å kjøpe et lite penal med plass til lite i :p Ting kommer til å forsvinne, samt at penalet ofte er en tidstyv!
Men her krevde skolen, i andre klasse, at de hadde blyant og viskelær, linjal, blyantkvesser og fargeblyanter. Litt måtte det jo da være plass til

Og nettopp ved at alt hadde en plass så han om noe manglet så det var altså bare en fargeblyant som ble borte.
 
Gutten min finner ikke ting i verken sekk eller pennal dersom det ligger bak/under noe. Kun en gråblyant bland mange fargeblyanter er en tidkrevende leteaksjon. Så her ble det sånn der de festes med strikk. Han drar aldri igjen glidelåsene på de to lommene før han skal pakke vekk pennalet i sekken.
 
Back
Topp