Pelsdyroppdrett...

Men hvordan få til det i det virkelige liv? Jeg syns og selvsagt at alle dyr skulle fått gått fritt, få vokse i sitt naturlige tempo, kalven få gå med mor, osv. Men sånn som det blir lagt opp til nå er det praktisk umulig å få til. Den nye regjeringen går jo inn for å få vekk alle småbruk, fjerne statsstøtten om du er for liten og ikke produserer nok. De vil dagens landbruk skal bli få store i stedet for mange små. Da sier det seg selv at dyrevelferden går ned. Kjenner en som har prøvd å drive gård etter Listhaugs mal,han klarte det ikke, ble psykisk og ikke minst fysisk syk av å jobbe døgnet rundt for å nå over alt.

Men hvordan få til det i det virkelige liv? Jeg syns og selvsagt at alle dyr skulle fått gått fritt, få vokse i sitt naturlige tempo, kalven få gå med mor, osv. Men sånn som det blir lagt opp til nå er det praktisk umulig å få til. Den nye regjeringen går jo inn for å få vekk alle småbruk, fjerne statsstøtten om du er for liten og ikke produserer nok. De vil dagens landbruk skal bli få store i stedet for mange små. Da sier det seg selv at dyrevelferden går ned. Kjenner en som har prøvd å drive gård etter Listhaugs mal,han klarte det ikke, ble psykisk og ikke minst fysisk syk av å jobbe døgnet rundt for å nå over alt.

Mye av dette er jeg enig i! Vår regjering er en fiende mot norsk dyreveldferd! Jeg håper at de går snart av slik at de ikke får ødelagt mye av Norge. De fleste bønder i Norge gjør sitt beste for dyrene sine, problemet er jo at politikere ikke er villig til å satse på at dyrene våre skal ha det bra!
Jeg mener det er fint mulig å få til god dyreveldferd i Norge. Flere småbruk, mer penger fra staten, dyrere kjøtt og melk osv, det er en skam at våre bønder får så lite igjen!
Det var butikkene som skulle hatt minst av kaken ;)
Men det er mange som ikke er villig til å betale for at dyrene skal ha det bra. Så økt bevisthet rundt dyreveldferd og at det faktisk koster, politikere som mener at vi må bedre dyreveldferden og bønder som ønsker å drive med god dyreveldferd!
Som sagt en lang vei å gå!
Jeg googler og undersøker hvor jeg kan kjøpe kjøtt, meieriprodukter og egg. Jeg er opptatt av hvor dyrene kommer fra å støtter med glede opp lokalebønder som driver smått og har god dyreveldferd. Jeg er stikk motsatt enn min kjære som ikke er fullt så opptatt av maten, men han er på vei i riktig retning han også etter enormt mange diskusjoner :)

Jeg er i mot pelsdyroppdrett! Og ja jeg undersøker hvor alle våre dyreprodukter er fra. All ull er heller ikke uskyldig og ikke dun heller!
Så på debatten på NRK i kveld å fikk i det minste opp blodtrykket :D
Signerer! har ikke dun fordi jeg støtter ikke store deler av den industrien!
ull er jeg også utrolig forsiktig med å kjøpe for er generelt imot dyreplageri!

Jeg er ikke imot pelsdyroppdrett. Har selv vokst opp med det, vi driver ikke lenger, men kjenner meg absolutt ikke igjen i forholdene som blir vist i disse dager.

Hvorfor er så mange imot ull? Sauen tar ikke skade av å få klipt ulla en gang i året (om det gjøres skikkelig vel og merke).

Amen! Utrolig godt sagt :)

Jeg er ikke imot pelsdyroppdrett. Har selv vokst opp med det, vi driver ikke lenger, men kjenner meg absolutt ikke igjen i forholdene som blir vist i disse dager.

Hvorfor er så mange imot ull? Sauen tar ikke skade av å få klipt ulla en gang i året (om det gjøres skikkelig vel og merke).

All ull kommer ikke fra den norske sauen. Mye av alpakkaull kommer fra dyr med lidelse. Her kan du lese mer om hva de gjør: http://no.m.wikipedia.org/wiki/Mulesing
Og vi kan fint bedre forholdene til sauen i Norge også :D

Vokst opp med pelsoppdrett og vi hadde det ikke sånn i vår farm! Pappa og de fikk skryt over at de strakk seg lengre enn reglementet tilsa, og dyreaktivister måtte gå slukøret vekk da de ikke kunne finne forhold å klage på. Tøft å være barn og måtte forsvare levebrødet vårt og det som ga oss tak over hodet og mat på bordet. Startet selv med sommerjobb og vinterjobb så snart jeg var gammel nok til å tjene egne penger. Ikke noe å bli rik på, mye jobb og lite penger, og man har aldri fri om man gjør det riktig. Har selvfølgelig sett nabofarmere drive på uforsvarlig måte og det er forkastelig. Disse ble også stengt etterhvert som mattilsynet ble gjort oppmerksom på forholdene. Jeg gidder ikke å hive meg rundt i en diskusjon, bare fortelle om mitt ståsted. Respekterer at folk ikke mener det samme som meg.

All ull kommer ikke fra den norske sauen. Mye av alpakkaull kommer fra dyr med lidelse. Her kan du lese mer om hva de gjør: http://no.m.wikipedia.org/wiki/Mulesing
Og vi kan fint bedre forholdene til sauen i Norge også :D

Jeg har hørt at mye ullklær her i Norge ikke er norsk ull. Hørte også at Kari Traa bruker ull fra New Zealand der det er mye mishandling... Men som sagt, jeg har hørt det, så vet ikke om det er fakta.

Jeg har hørt at mye ullklær her i Norge ikke er norsk ull. Hørte også at Kari Traa bruker ull fra New Zealand der det er mye mishandling... Men som sagt, jeg har hørt det, så vet ikke om det er fakta.

Mye ull her i Norge kommer fra mulesing, heldigvis er det lett å finne ut hvilke. Kari traa har ikke ull som kommer fra sauer som har vært igjennom mulesing :)
Her set du alle de trygge merkene og butikkene :) http://www.dyrevern.no/landbruk/sau_geit/ull_uten_mulesing/

Hadde dere mink i små bur?

Mink skal jo ha tilgang til vann, og de hater annen mink, så de vil helst være alene så lenge de ikke skal pare seg.
Så det å stå side om side med hanner, tisper, valper og hyle og skrike er jo helt unaturlig uansett hvor stort buret er...

Så det vil jo på ingen måte være bra for dyrene dette med pelsdyroppdrett.

Vi MÅ jo ikke ha pels??
De i kina må ikke ha pels, vi kan bare legge ned det, så kan heller de pengene gå til andre dyr da.

Nei så klart det er ikke mulig at alle lever på store områder ute, men hester, sauer, griser og kyr har det ofte veldig veldig godt heldigvis.

Verre er det med pelsdyra, de løper rundt hverandre i bittesmå dyr, i unaturlige miljø, der de blir sinnsforstyrret og apatiske.

Vi MÅ jo ikke ha pels??
De i kina må ikke ha pels, vi kan bare legge ned det, så kan heller de pengene gå til andre dyr da.

Nei så klart det er ikke mulig at alle lever på store områder ute, men hester, sauer, griser og kyr har det ofte veldig veldig godt heldigvis.

Verre er det med pelsdyra, de løper rundt hverandre i bittesmå dyr, i unaturlige miljø, der de blir sinnsforstyrret og apatiske.
Nei vi MÅ ikke ha pels, vi MÅ heller ikke ha kjøtt, melk eller egg for å overleve. Men jeg mener vi trenger det norske landbruket, for maten sin del, for å holde landskap og utmark vedlike, manges arbeidsplass, osv. Vi trenger ikke være enige, jeg respekterer andres meninger, men jeg liker ikke utviklingen. Jeg er for at pelsfarmene skal bestå, mye fordi da blir terskelen til å nedlegge andre næringer lavere. Tror jeg.

Hadde dere mink i små bur?

Mink skal jo ha tilgang til vann, og de hater annen mink, så de vil helst være alene så lenge de ikke skal pare seg.
Så det å stå side om side med hanner, tisper, valper og hyle og skrike er jo helt unaturlig uansett hvor stort buret er...

Så det vil jo på ingen måte være bra for dyrene dette med pelsdyroppdrett.
Mink har tilgang til vann i buret. Og de står ikke å hyler og skriker side om side. Du har tydeligvis ikke tilbrakt så mye tid på en minkfarm? Og hva med undulater, papegøyer, mus og marsvin i bur? Som kun blir holdt for menneskers underholdning, er det bedre??

Mink har tilgang til vann i buret. Og de står ikke å hyler og skriker side om side. Du har tydeligvis ikke tilbrakt så mye tid på en minkfarm? Og hva med undulater, papegøyer, mus og marsvin i bur? Som kun blir holdt for menneskers underholdning, er det bedre??

De får i det minste komme ut og slipper å gå på netting 24/7. Jeg sier ikke at disse dyra har det 100% bra, men de får bedre forhold enn pelsdyr.

Har mink tilgang til vann å svømme i? Det har jeg aldri sett.
---
Lurer på hva folk hadde sagt dersom jeg sa jeg ville starte pelsfarm med hunder og katter.

Ved å lese kommentarer i artikler om pelsdyroppdrett, i denne tråden og se på Debatten på TV, så ser jeg jo det, som Anne Holt sa, at folk som støtter pelsdyrnæringen har en veldig svak sak. Da er nok penger årsaken til hvorfor vi ikke er kommet lenger i 2014.

De får i det minste komme ut og slipper å gå på netting 24/7. Jeg sier ikke at disse dyra har det 100% bra, men de får bedre forhold enn pelsdyr.

Har mink tilgang til vann å svømme i? Det har jeg aldri sett.
---
Lurer på hva folk hadde sagt dersom jeg sa jeg ville starte pelsfarm med hunder og katter.
Det hadde nok blitt ramaskrik!! Men jeg syntes ikke det er noe forskjell på rev og katt. Da burde det vært lov også!

Det hadde nok blitt ramaskrik!! Men jeg syntes ikke det er noe forskjell på rev og katt. Da burde det vært lov også!

Jeg hadde aldri fått lov heller siden nå har vel hunder lovbestemt tre lufteturer per dag. :P Men ja, jeg hadde sikkert blitt lynsjet på gata.

Jeg syns heller ikke det er noen forskjell på rev, katt, hund og hva det ellers måtte være. De er da alle dyr med behov.

Pels er ikke nødvendig, bare en forfengelighet for folk som ønsker å vise at de har penger og status (med mindre det er arvegods). Jeg er en person som fryser lett og har brukt kroner 200 på min vinterjakke. Har gått i t-skjorte under den i 20 minusgrader og fremdeles vært varm!

Hvis vi sammenligner pels med skinn, så er skinn et av produktene vi sitter igjen med etter at man har nyttiggjort seg av hele dyret (melk, kjøtt). Til og med knoklene på kua brukes (gelatin).

Pels derimot er ikke et biprodukt. Bare et produkt av dyremishandling og forfengelighet. Resten av dyret blir jo ikke brukt til noe fornuftig. Og ikke drives denne virksomheten på en forsvarlig måte heller. Det kan jo aldri la seg gjøre i og med at det er snakk om ville dyr. Kua har tross alt vært et husdyr i mange mange år. Minkende derimot har en helt annen levemåte.

Har lenge håpet på avvikling av denne industrien. Men hadde aldri trodd det skulle ta så forbanna lang tid.

Back
Topp