Pelsdyroppdrett...

Jeg har bare falske pelskrager. Men det som gikk meg til å våkne ang pels var når jeg jobbet i en privateid klesbutikk. Der solgte de ei grå jakke av kaninpels. Kunne ikke annet enn å tenke på den grå fantastiske kaninen min.

Syns ikke noe om det og mener det er unødvendig og plage stakkars uskyldige dyr for mote! Vi lever i 2014 og har kommet så langt der det ikke gjelder liv og død om å få laget seg en pelskåpe for og holde varmen om vinteren og det finnes fjuskepels som kan dekorere kragen!

Bare å avvikle pelsdyrnæringen i Norge. Når de ikke kan ta bedre vare på dyra så kan de bare legge det syns jeg.

Jeg må si jeg tenker ikke over det. Kjøper jakker og vesker som jeg vil ha.

Synes det er rart vi ikke har kommer lengre i 2014 :(

Det går aldri an å drive pelsindustri bra - dyrene vil aldri få dekket sine behov i bur.

Jeg dynes det er greit med pels så lenge de behandler dyra ordentlig. Det er jo ikke verre å holde dyr for pels enn for kjøtt.
Ulike dyr har ulike behov fra naturens side. Mange dyr i kjøttindustrien har det heller ikke bra - men det går an at disse dyrene lever et godt liv og det gjør de på noen gårder. Det gjør ingen pelsdyr i små bur.

Jeg er veldig påvirket av bestefaren min, som har drevet bondegård i mange år (melkekyr, litt storfekjøtt og svin).

Skal man drive med levende dyr, så skal man bry seg om dyra, ta vare på de, og sørge for at de har det bra. Da smaker maten bedre, pelsen/skinnet er finere, og man viser respekt for livet som er gitt for oss.

Om dette kan dokumenteres så er jeg helt for pelsdyrdrift på lik linje med "vanlig" dyrehold på gård.

Kan vel også sies at jeg er helt imot måten kyllinger og høner "oppbevares" og ales opp på. Har enda ikke sett gode nok forhold for de..

Jeg er veldig påvirket av bestefaren min, som har drevet bondegård i mange år (melkekyr, litt storfekjøtt og svin).

Skal man drive med levende dyr, så skal man bry seg om dyra, ta vare på de, og sørge for at de har det bra. Da smaker maten bedre, pelsen/skinnet er finere, og man viser respekt for livet som er gitt for oss.

Om dette kan dokumenteres så er jeg helt for pelsdyrdrift på lik linje med "vanlig" dyrehold på gård.

Kan vel også sies at jeg er helt imot måten kyllinger og høner "oppbevares" og ales opp på. Har enda ikke sett gode nok forhold for de..
Jeg tenker at det er ikke mye bedre å spise kylling enn å gå med pels ;) faktisk! Tror flere burde ta seg en tur ut på bondegårder med fjærkre og pelsdyr..

Jeg bryr meg ikke! Har ikke pels på noe jeg eier av "smak og behag tilfeldigheter", men engasjerer meg heller ikke i debatten.. Tror alikevell ikke det ville stoppet meg i å kjøpe noe jeg virkelig hadde hatt lyst på..

Jeg dynes det er greit med pels så lenge de behandler dyra ordentlig. Det er jo ikke verre å holde dyr for pels enn for kjøtt.

Det syns jeg da pels er mye mer unødvendig enn kjøtt. Dessuten, dyrene (de fleste i hvert fall) som brukes til kjøttproduksjon får i det minste gå ute i løpet av året. En kan jo prøve selv å bo i et bur på 90x90cm fra en er født til en dør bare fordi en kinesisk dame eller mann vil føle litt på "luksus".

Beklager, men jeg syns ikke den samenligningen er et argument i det hele tatt.

Det er mange grunner for å forby pelsoppdrett, men de eneste grunnene til å fortsette med det er penger og forfengelighet. En skulle tro etikk veide mer...

At man er imot pelsdyroppdrett betyr da ikke at man syns det er greit å behandle for eksempel kylling som en gjør. Én plass er man nødt til å begynne! Dyr på generell basis burde få mye bedre levevilkår og ikke lide under menneskers innsparing og profitt!

Alle dere som er helt imot pelsdyrnæringen; har dere noen gang vært på en pelsdyrfarm? Spiser dere kylling? Og hva med egg? Frittgående høner er ikke så frittgående.. Høner blir fort hakket til blods av andre høner. De har generelt et trist liv.

Personlig ser jeg ikke poenget med pels, syns egentlig det er litt ekkelt. Likevel håper jeg ikke at pelsdyrnæringa i Norge blir lagt ned, det vil bare resultere i mer import fra land der dyra har det enda verre. Jeg håper krava for pelsdyroppdrett blir strengere, men må likevel poengtere at pelsdyr i Norge generelt har det ok om man ser i forhold til for eksempel asiatiske land. Jeg stemmer for å forby import og heve kravene i Norge.

Men, jeg syns det er veldig rart at vi ikke har kommet lenger i 2014.

Alle dere som er helt imot pelsdyrnæringen; har dere noen gang vært på en pelsdyrfarm? Spiser dere kylling? Og hva med egg? Frittgående høner er ikke så frittgående.. Høner blir fort hakket til blods av andre høner. De har generelt et trist liv.

Personlig ser jeg ikke poenget med pels, syns egentlig det er litt ekkelt. Likevel håper jeg ikke at pelsdyrnæringa i Norge blir lagt ned, det vil bare resultere i mer import fra land der dyra har det enda verre. Jeg håper krava for pelsdyroppdrett blir strengere, men må likevel poengtere at pelsdyr i Norge generelt har det ok om man ser i forhold til for eksempel asiatiske land. Jeg stemmer for å forby import og heve kravene i Norge.

Men, jeg syns det er veldig rart at vi ikke har kommet lenger i 2014.

Hvorfor blir dette dratt inn i pelsdyrdebatten hver gang? Man klarer vel å ha to tanker i hode samtidig, Om man kjemper for å få bort pelsdyroppdrett i Norge så betyr ikke det at alle andre dyr driter man i!
Her kjøper jeg egg fra en bonde der hønene går ut og inn som de vil, de har det helt perfekt slik alle høner burde ha det. Jeg kjøper ikke kylling fra prior og andre store produsksjoner. Jeg vet hvordan kyllingen har hatt det hele veien. Jeg handler mat etter hvordan det ble produsert og ikke etter lommeboken;) Jeg er i mot mye i dyreindustrien, den mest unødvendige av den er pelsdyroppdrett. Jeg trenger ikke å dra på et slikt sted for å se at dyr lider. Ville dyr i bur er dyremishandling uansett hvordan man ser på det!

Hvorfor blir dette dratt inn i pelsdyrdebatten hver gang? Man klarer vel å ha to tanker i hode samtidig, Om man kjemper for å få bort pelsdyroppdrett i Norge så betyr ikke det at alle andre dyr driter man i!
Her kjøper jeg egg fra en bonde der hønene går ut og inn som de vil, de har det helt perfekt slik alle høner burde ha det. Jeg kjøper ikke kylling fra prior og andre store produsksjoner. Jeg vet hvordan kyllingen har hatt det hele veien. Jeg handler mat etter hvordan det ble produsert og ikke etter lommeboken;) Jeg er i mot mye i dyreindustrien, den mest unødvendige av den er pelsdyroppdrett. Jeg trenger ikke å dra på et slikt sted for å se at dyr lider. Ville dyr i bur er dyremishandling uansett hvordan man ser på det!

Så da vil du kjempe for å få bort pelsdyrindustrien i Norge så vi "må" importere" pels fra land der dyrene har hatt det enda verre. Logisk. Jeg tror aldri vi klarer å legge ned pelsdyrnæringa på verdensbasis, derfor mener jeg vi burde gjøre den best mulig her i landet og la være å bruke andre land sin pels.

En trenger ikke besøke farmer for å se hvordan det er for det finnes det flust av bilder av. Og nei, ikke alle farmer behandler dyrene som dritt og lar dem selvdaue i burene eller gå rundt med avtygde lemmer og ører. Noen gir dem de tilsynene de trenger, veterinærbesøk osv, MEN det endrer ikke det faktum at dette er dyr som lever i nettingbur uten mulighet til å utfolde seg slik de er ment å gjøre.

Dyr i andre land vil fortsatt ha det jævlig om Norge driver med pelsoppdrett eller ikke.

Så da vil du kjempe for å få bort pelsdyrindustrien i Norge så vi "må" importere" pels fra land der dyrene har hatt det enda verre. Logisk. Jeg tror aldri vi klarer å legge ned pelsdyrnæringa på verdensbasis, derfor mener jeg vi burde gjøre den best mulig her i landet og la være å bruke andre land sin pels.

Hvorfor må vi importere? Hva skal man med pels? Og vi sender ut tydelige signaler til verden når vi legger ned en slik grusom bransje.
Vi må nesten kjempe i vårt land før vi tar for oss resten av verden.
Så fordi andre gjør det så må det være lov i Norge også?
Dyremishandling er ikke mer greit fordi det gjøres i Norge enn Kina.
Et sted må man begynne!

Back
Topp