Hei

De er med på utarbeidelse av planen hver gang. De kommer med innspill og får alltid spørsmål om det er noe du ønsker å gjøre, noe du er god på og vil bruke i arbeidet. Også påvirke om det er opplegg eller lignende de vil ha ansvar for å forberede og gjennomføre. Etter at utkastet er laget får de lese gjennom og komme med tilbakemelding. Føler derfor alltid at de er involvert i prosessen i veldig stor grad. Det går mer på hva vi mener er god nok grunn for ikke å gjennomføre. Det blir alltid dårlig stemning hvis jeg presser på når de mener noe annet, f eks dårlig vær eller kulde (ikke bitende kaldt men noen minus). Da er de (ikke alle men en eller to) veldig negative og kommer med alle argumenter for hvorfor det vil gå i dass (barna er våte/blir våte, er slitne, du får en gjeng med misfornøyde unger som maser om å trekke inn osv). Alt dette i en belærende tone. Til nå har jeg som regel sagt klart i fra at vi har levert ut en plan som skal følges. Barna har rett på et planlagt organisert pedagogisk tilbud og foreldre betaler for dette. Jeg vektlegger å formidle at vi skal legge listen høyt i forhold til å avlyse planer og alltid tenke muligheter med det utgangspunktet vi har.
Spørsmålet er hvordan man da på en god måte kan få de med på laget og ikke alltid komme med unnskyldninger for å droppe planer og trekke inn. Jeg roser dem mye allerede , særlig får de komplimenter på konkrete ting de har gjort som har vært bra , jeg er raus med lovord både til dem direkte og til styrer som igjen forteller dem at nå er jeg så fornøyd med det vedkommende har gjort i jobben sin. Som pedleder kan man kanskje ikke forvente det samme tilbake, men litt godvilje i forhold til å se sporty på utfordringer hadde gjort godt