Peanøtter i lungene?

Dramadama

Gift med forumet
Er det noe jeg har gått glipp av her nå?
Vi var hos svigers på søndag, og av en eller annen grunn kom vi inn på peanøtter, og at vi ikke måtte finne på å gi vesla vår det!!
For naboen deres måtte operere ut en peanøtt fra lungene etter at han hadde spist det.

HÆ?!
Er det vanlig å få peanøtter i lungene når man spiser det? :P  Jeg svarte ingenting da de sa det, bare tenkte for meg selv: "Jaha...?  På tide å ringe de med de hvite frakkene kanksje?"  :P

Og jeg vet at små barn ikke skal ha nøtter og sånne ting, men det var et voksent menneske som hadde fått peanøtter i lungene altså ;)

Har nok svelget alvorlig galt da ja..uff..
Jeg har og hørt at små barn ikke skal ha peanøtter.

Det tror jeg ikke er helt dagligdags at forekommer nei.. 

Jeg vet ikke helt med lungene, men min svigermor jobber på øre-nese-hals-avdelingen på Riksen og hun sa at barn ikke skal ha nøtter før de er 4 år, minst. Særlig peanøtter.

Kanskje fordi peanøtter er lettere å få i vrangstrupen? Ble litt usikker.

Det hørtes litt merkelig ut, men folk får til det meste av og til hehe
Eg leste det et sted at det er oljen el som de bruker på peanøttene er skadelig for lungene, kanskje det står bak posen.. Og så er det lett å sette de i halsen og.

man kan få hva som helst i vranga da!
forskjellen er jo at hvis du får et par smuler brødskive i lungene så er det ikke så farlig, får du peanøtter i lungene deriomot er sjansen stor for å få kjemisk influensa og det er rett og slett livsfarlig

Oljen i peanøttene kan lett feste seg i lungene og være dødelig. Jeg har alltid hørt at de ikke skal ha penøtter før 3 år (dette står også på posene) men her forrige uke ble jeg informert om at retningslinjene er at barn ikke skal ha penøtter før de er 6 år.

Jeg fikk beskjed om at det og har noe med at nøtter sveller opp når de får de i vrangstrypen, derfor tetter det helt igjen og er vanskelig å gå opp...

RekeKreke skrev:
Jeg fikk beskjed om at det og har noe med at nøtter sveller opp når de får de i vrangstrypen, derfor tetter det helt igjen og er vanskelig å gå opp...

Gjelder dette alle typer nøtter eller bare peanøtter?

Lykkeliky skrev:

RekeKreke skrev:

Gjelder dette alle typer nøtter eller bare peanøtter?

alle typer nøtter...

Vanlig er det ikke, men det skjer jo. Men jeg syns det er litt drøyt å slutte å spise det fordi det KAN skje. Da må man slutte med mye rart

Men man kan selvfølgelig holde barn unna det til de er gamle nok altså...

Så klart får ikke vesla peanøtter eller noe slags nøtter før hun er gammel nok. Men synes det hørtes veldig dramatisk ut at du kan få de i lungene om du spiser det :P
Nå er svigers veldig overdramatiske med det meste når det kommer til jentungen, men den synes jeg tok kaka. Hehe.
(De sa ingenting med at de kunne sette seg fast i halsen, farlige oljer eller noe annet sånt)

Dramadama skrev:
Så klart får ikke vesla peanøtter eller noe slags nøtter før hun er gammel nok. Men synes det hørtes veldig dramatisk ut at du kan få de i lungene om du spiser det :P
Nå er svigers veldig overdramatiske med det meste når det kommer til jentungen, men den synes jeg tok kaka. Hehe.
(De sa ingenting med at de kunne sette seg fast i halsen, farlige oljer eller noe annet sånt)

De har faktisk helt rett.... 

Labambie skrev:
Oljen i peanøttene kan lett feste seg i lungene og være dødelig. Jeg har alltid hørt at de ikke skal ha penøtter før 3 år (dette står også på posene) men her forrige uke ble jeg informert om at retningslinjene er at barn ikke skal ha penøtter før de er 6 år.

Ja, 6 år har jeg hørt og.

vi fikk som svar ved barneavdelingen, dette gjelder små barn, at det er to grunner til ikke å gi små barn peanøtter. for det første den kraftige allergiske reaksjonen hvis barnet ikke skulle tåle peanøtter. før det andre oljen på peanøttene,..at barn kan svelge feil, evt dra biter av peanøttene ned i lungene feks ved et hosteanfall. Oljen på peanøttene(og andre nøtter) kan gi alvorlige betennelser i lungene.
..vil tro dette gjelder for voksne også!

Bestefaren min hadde en peanøtt i lunga, som måtte opereres ut. Han hadde 6 lungebetennelser på et år. Så, ja, det er veldig mulig å sette peanøtter i lungene :)

Back
Topp