Pcosere :)

sira100

Betatt av forumet
Hei, ser ut som det er flere av oss som har pcos her. Tenkte det var fint med en tråd der vi kan diskutere div. ting i forbindelse med at vi er gravid med pcos :)

Bra initiativ :)

Jeg lurer på en ting; er det vanlig at man får ekstra tett oppfølging under prøving/svangerskap når man har PCOS?

Jeg ble liksom bare satt på Pergotime-kur, og har egentlig ikke hatt noe oppfølging etter det, aner ikke hvor mange egg som løsnet, om det er en eller to eller ti der inne..

Jeg vet ikke helt, syns det virker så forskjellig praksis på dette. I min første graviditet var jeg på tidlig ul i uke 7-8. Da var det gynekologen som ville. Jeg tok også en ekstra? eller en tidligere glykosebelastningstest.

I morgen skal jeg til legen og diskutere dette, håper jeg kan få en tidlig ul :) Syns det dr dumt at ikke det er like retningslinjer for alle med pcos.

Termin 19 februar <3

Her skal jeg på legetime i dag og få henvisning. Er det som er hensikten med timen, og de visste at pcosere trenger ekstra oppfølging... :) tror man har rett på det..

Hm, rart at det skal være så tilfeldig. I andre tilfeller har jeg mer inntrykket av at leger har en manual som de følger slavisk.

Fikk faktisk henvisning til tidlig ultralyd hos legen nå, med unnskyldningen "jeg tror det kan være to der inne". Sannheten, nemlig "jeg er en småhysterisk kontrollfreak", tror jeg ville gitt dårligere grunnlag for henvisning :P
Hvor tidlig den ultralyden blir, vet jeg ikke, det er det vel gynekologen som avgjør.

Så kjekt med en egen tråd :)

Er spent på om det blir flere kontroller jeg også... skal ha en tidlig ul i slutten av uke7, men det er fordi jeg ble gravid etter et fryseforsøk, det har ingenting med PCOSen å gjøre i den forstand.

Har dere klart å bli gravide på egenhånd eller? :)

Mja, med god hjelp av dobbel Pergotime-kur, så!

Så morsomt, oppdaget nettopp at jeg har lest masse på bloggen din! Hadde ingen forhåpninger om at de små pillene der skulle funke, så jeg lette på nettet etter personlige erfaringer med IVF, og bloggen din er både personlig og underholdende :)

Ja første forsøk begge gangene! Så han legen som sa jeg kom til å slite med å bli gravid eller i det hele tatt ikke klare bli det, han skulle virkelig pensjonert seg!! ;)

Mja, med god hjelp av dobbel Pergotime-kur, så!

Så morsomt, oppdaget nettopp at jeg har lest masse på bloggen din! Hadde ingen forhåpninger om at de små pillene der skulle funke, så jeg lette på nettet etter personlige erfaringer med IVF, og bloggen din er både personlig og underholdende :)

Å så koselig at du har vært innom bloggen da :D Takk for tilbakemeldingen, kjempegøy :D

Du har da vært heldig som har sluppet med "bare" den pergokuren da ;)

Ja første forsøk begge gangene! Så han legen som sa jeg kom til å slite med å bli gravid eller i det hele tatt ikke klare bli det, han skulle virkelig pensjonert seg!! ;)

Wow, så flott - herlig :D
Er nok en stykk lege som skulle hatt hakket bedre opplæring i PCOS ja :P

Første forsøk her og :) Dette er nr to, med første tok det 7-8 måneder.

Termin 19 februar <3

Hvilke symptomer har dere med pcos?

Det varierer gjerne på hvilke symptomer man har... men slenger opp en liten symptomliste allikevel. Det er tre symptomer som er uthevet, og for å kunne stille diagnosen PCOS må to av disse tre være tilstede. Sykdommen kan komme når som helst i fruktbar alder. Selv utviklet jeg PCOS da jeg sluttet å røyke og gikk opp 12 kilo, så jeg har rundt 20 kg for mye til sammen.

- væskefylte blærer på eggstokkene (kommer av at kroppen ikke klarer å fullføre en eggløsning, så eggfollikelene som begynner å utvikle seg bare stopper i utvikling og blir liggende i eggstokken)
- sjelden/mangelfull eggløsning
- vektproblemer - lett å legge på seg, vanskelig å ta av seg. Fettet samler seg hovedsaklig rundt midjen
- insulinresistens - ergo lettere for å utvikle diabetes 2
- forhøyet nivåer av testosteron, og en hormonell ubalanse i de kvinnelige kjønnshormonene
- mandig hårvekst
- uren hud
- nupper i huden
- infertilitet

Det finnes ingen kur for PCOS, men mange av symptomene kan holdes tilbake om man har et sunt kosthold og mosjon. Men mange sliter med dette da alle hormonnivåene i kroppen vanskeliggjør vektreduksjon. Noen kan ha hjelp av diabetesmedisinen glucophage, bedre kjent som metformin.

Ble du klokere? :)

Håper ikke jeg skriver i feil forum/tråd nå!
(Mitt første innlegg så kanskje det er noen rare ting jeg skriver :smiley-ashamed008 )

Jeg har fikk påvist PCO i fjor, etter mistanke i noen år. Symptomene jeg har et sen/sjelden eggløsning/mens, cyster på eggstokkene (mest på venstre) og nupper i huden(det viste jeg ikke var av pco'n men leser ditt innlegg MrsMeoh og vil tro det er derfor).

Jeg har i alle år ønsker meg barn, og ikke blitt gravid, men nå tror jeg det har satt seg en spire :D!
MEN jeg lurer på hva dere andre med pco tenker rundt mine "graviditet-tegn" for jeg er så usikker og hver gang testen er negativ er det er forferdelig nederlag :(

Jeg hadde en negativ test for ca 2 uker siden, men tenker om det kanskje var tidlig og teste?
Hadde sist mens rundt 20-25 april, usikker rundt om jeg har hatt eggløsning men TROR det rundt 2-5 juni, og tror jeg ble befruktet den 4.juni (om jeg er gravid)

Symptomer:

Kjeeeempe vonde bryster, verker og stikker hele døgnet ser også ut til å ha blitt større! (mannen får ikke lov å klemme meg så vondt det er )=
Stikkninger i magen, hadde mest for ca 2 uker siden og i rundt 1 uke.
kvalme til tider
halsbrann!! HELE tiden!! har alltid hatt halsbrann men bare til tider og aldri i flere dager i strekk, nå har jeg uansett hva jeg spiser/drikker.
litt bedre luktesans.
noen ting smaker ikke som før.
mindre matlyst til tider.
mye trettere en før og kan sove kjempe mye og lenge !
blir oftere kald en før.
influensa symptomer.
Mensmurringer , ikke like mye denne uken som di siste 3 ukene.
Vondt i ryggen! korsryggen, greier ikke stå i oppvasken i mer en 15 min før jeg må sette meg ellers går jeg i bakken.
Skjelver og blir svimmel av å stå lenge

Kan jeg være gravid? og om jeg er gravid bør jeg kontakte lege fortest mulig? ser noen av dere har vært på tidlig UL, er det noe jeg også burde?

hilsen usikker ønskespire ! Håper virkelig det sitter en spire i meg !! :wav

Håper ikke jeg skriver i feil forum/tråd nå!
(Mitt første innlegg så kanskje det er noen rare ting jeg skriver :smiley-ashamed008 )

Jeg har fikk påvist PCO i fjor, etter mistanke i noen år. Symptomene jeg har et sen/sjelden eggløsning/mens, cyster på eggstokkene (mest på venstre) og nupper i huden(det viste jeg ikke var av pco'n men leser ditt innlegg MrsMeoh og vil tro det er derfor).

Jeg har i alle år ønsker meg barn, og ikke blitt gravid, men nå tror jeg det har satt seg en spire :D!
MEN jeg lurer på hva dere andre med pco tenker rundt mine "graviditet-tegn" for jeg er så usikker og hver gang testen er negativ er det er forferdelig nederlag :(

Jeg hadde en negativ test for ca 2 uker siden, men tenker om det kanskje var tidlig og teste?
Hadde sist mens rundt 20-25 april, usikker rundt om jeg har hatt eggløsning men TROR det rundt 2-5 juni, og tror jeg ble befruktet den 4.juni (om jeg er gravid)

Symptomer:

Kjeeeempe vonde bryster, verker og stikker hele døgnet ser også ut til å ha blitt større! (mannen får ikke lov å klemme meg så vondt det er )=
Stikkninger i magen, hadde mest for ca 2 uker siden og i rundt 1 uke.
kvalme til tider
halsbrann!! HELE tiden!! har alltid hatt halsbrann men bare til tider og aldri i flere dager i strekk, nå har jeg uansett hva jeg spiser/drikker.
litt bedre luktesans.
noen ting smaker ikke som før.
mindre matlyst til tider.
mye trettere en før og kan sove kjempe mye og lenge !
blir oftere kald en før.
influensa symptomer.
Mensmurringer , ikke like mye denne uken som di siste 3 ukene.
Vondt i ryggen! korsryggen, greier ikke stå i oppvasken i mer en 15 min før jeg må sette meg ellers går jeg i bakken.
Skjelver og blir svimmel av å stå lenge

Kan jeg være gravid? og om jeg er gravid bør jeg kontakte lege fortest mulig? ser noen av dere har vært på tidlig UL, er det noe jeg også burde?

hilsen usikker ønskespire ! Håper virkelig det sitter en spire i meg !! :wav
Så spennende! :)
Symptomene stemmer jo, så jeg hadde tatt en ny test om jeg var deg. Hvis du tok en test for to uker siden, kan det jo ha vært så tidlig som en uke etter befruktning, og det er gjerne ikke nok hCG til at det slår ut på en test så tidlig.

Back
Topp