PCOS

P

Pcosogprover

Guest
Hei!

Jeg er fortvilet. Jeg vet jeg ikke er alene, tvert imot, men samtidig føler man seg jo så alene når man ikke klarer det man i grunn er skapt til - å få barn. Jeg har hatt PCOS siden jeg sluttet på ppiller da jeg var 18 år, og siden da har jeg hatt flere plager. Uren hud, smerter, aldri mensen (kanskje 1-2 ganger i året), men verst av dem alle; infertilitet.

Jeg er normalvektig, og har ikke spesielt usunn livsstil vil jeg si. Jobben min gjør at jeg er forholdvis aktiv, og klarer daglig det anbefalte med 10 000 skritt per dag. Nå skal jeg forsøke å kutte ut sukker så godt jeg kan, hvertfall for en periode.

Dersom noen har historier å komme med, tips eller råd, så leser jeg gjerne! Har lest mye om metformin, men dette vil jeg helst ikke prøve ettersom at jeg for noen år siden måtte kaste det i søpla da jeg i to uker var plaget med løs mage, jeg taklet ikke mer rett og slett, hehe..
 
Hei. Jeg har Pco, og har fått et barn for noen år siden, og er igjen gravid nå. Så det er ikke umulig. Første gangen fikk vi det til uten hjelp, etter ett år med prøving.
Denne gangen prøvde vi ett år før vi fikk hjelp i form av Letrozol, for å få bedre eggløsning.
Det funket på første forsøk. Jeg tror jeg har hatt manglende eggløsning pga Pco.
Har du blitt utredet?
Jeg har gått til en privat gyn og fått hjelp der.
 
Jeg har også PCOS, vi er flere av dem her inne, så vi er ikke alene.
Men ingen god diagnose å ha.

Jeg hadde også veldig løs mage de første ukene på Metformin, da jeg starta i 2009 husker jeg, men heldigvis bedra det seg :)

Så mange tips og råd har jeg ikke å komme med. Jeg har prøvd mye, men til nå har det meste ikke fungert så bra.
("Feirer" 12 år som prøver i juli) Så har lite tips og komme med.
 
Har også PCOS. Etter et år uten prevensjon hadde jeg flere runder med pergotime som ikke fungerte ble vi henvist til ivf. Tok seks ferskforsøk og ni innsett før en eskimo satt hele veien. Mini er født rundt seks år etter vi startet prøvingen.
Litt løs mage har jeg også hatt på metformin, men det har stabilisert seg etter en stund

Søsteren min har også PCOS, hun har fått to barn ved hjelp av metformin og pergo/letrozol
 
PCOS. Aldri brukt prevensjon, og har hatt fast partner siden jeg var 26 år, så "ga litt opp" da jeg passerte 35 år. Overraskelsen var detfor stor da jeg testet positivt for aller første gang i januar 2017. Var da litt over 2 mnd på vei, svangerskapet gikk veldig greit og jeg jobbet frem til permisjonen startet. Rakk å fylle 40 år før lillemor kom til verden i august 2017.

Gjør nå noen forsøk til på søsken før det er for sent. Ble gravid igjen i september 2018, men denne gangen endte det dessverre i MA oppdaget i uke 14. Utviklingen hadde stoppet 8+5.

Har brukt Metformin siden i sommer for å stabilisere syklusene mine. Tidligere har de variert fra 35 dager til flere måneder. Etter oppstart av metformin har de vært mellom 30 og 35 dager. Er veldig vanlig med løs mage i forbindelse med oppstart av metformin. Det går over etter ett par uker.

Ønsker deg masse lykke til:)
 
Last edited:
Hei og takk for svar!! Jeg får kanskje gi Metformin en sjangse til, om en stund. Jeg har gått tre uker nå på myo-inositol, og har merket tydelige forandringer disse tre ukene. Etter noen dager med «merkelig» utflod, testet jeg idag positivt for første gang på eggløsningstester!! Jeg er så utrolig spent. Såklart blir jeg lykkelig om en graviditetstest slår ut positivt om et par uker, men jeg blir også veldig glad om jordbæruka melder sin ankomst, da vet jeg hvertfall at ting begynner å fungere igjen!
 
Jeg har nettop fått diagnosen pco, og føler meg også veldig «alene» da ingen av mine venninner har erfaring med dette i forbindelse med prøving. Det gjør godt å lese om andre som får det til, og veien de har gått for å få barn :dummy::dummy1:

Jeg heier på oss!
 
Har selv lett pco og uregelmessige sykluser. Har blitt gravid lett tidligere, men syntes det tok lengre tid denne gangen (6 mnd før den satt). Jeg prøvde lav dose metformin 500 mg i litt over en måned og ble gravid syklusen etter jeg begynte med det og EL kom mye tidligere, hadde ikke EL slim i 10 dager som jeg vanligvis har. Jeg er heller ikke overvektige, men prøvde meg likevel på lavkarbo i et par uker og mistet 3 kg på en mnd. Det er lurt å begynne med lav dose metformin 500 mg x 1, for så å øke etterhvert hvis du tolererer det dårlig pga løs mage. Jeg tålte bra 500 mg x 1. I tillegg tok jeg det etter måltid. Lykke til!
 
Back
Topp