PCOS og metformin

splash

Elsker forumet
Mailykken 2025
Jeg har mest sannsynlig PCOS, og jeg fikk derfor beskjed om å begynne med Metformin. Resepten jeg fikk er på tabletter på 850mg (altså store tabletter), og jeg skal begynne med én daglig, for så å trappe opp til to etter en uke og så tre tabletter etter enda en uke. Dette skal jeg gå på til jeg evt blir gravid. Jeg synes dette høres forferdelig mye ut! 850mg x 3 på én dag.

Jeg har tatt én tablett daglig i to dager nå og har helt utrolige magesmerter om nettene, våkner flere ganger av at jeg ligger og vrir meg i smerte og må løpe på do selv om jeg ikke må på do... Jeg fikk jo beskjed om at det var vanlig med slike bivirkninger, men jeg må si jeg gruer meg til jeg skal øke dosen... Andre med slike store doser?

Jeg har lest litt rundt på nettet og ser at mange får verre smerter om de spiser mye sukker... *skyldig* Må jeg liksom slutte med det nå [8D]

Metformin kan gi magetrøbbel, men det går over etter en liten stund.
Metformin kan tas i doser på opptil 3000 mg pr dag (i samråd med lege vell å merke).
Så du skal bare fortsette med tablettene dine. Bivirkningene går snart over :)

Fikk beskjed å ta det sammen med mat for å dempe bivirkningene, det hjalp veldig på.

jeg går og på metformin, har gjort det i mange år nå, så det at jeg løp på do heletiden er over forlenge siden.
jeg går på 500mg*3[;)]

Min erfaring er at magen blir bedre hvis jeg passer litt på hva jeg putter i meg, mye sukker og fett gjør at magen slår seg mer vrang enn om du heller mer mot en fedon diett [;)]. Jeg har brukt 850 x3 i et år tidligere, merket stor forskjell på hvordan jeg responderte på medinsinene under forsøket. Ble gravid kort tid etter at jeg startet med det første gang. Lykke til.

nå vet jeg ikke hvilken beskjed du har fått fra legen/gyn din....men min sa iallefall at jeg kunne øke dosen forsiktig på egenhånd, altså vente til bivirkningene roa seg litt før jeg økte osv...bedre å øke sakte men sikkert enn å øke fort...da blir bivirkningene bare sterkere..

ORIGINAL: * Babysyk *

Brukte 500 mg x 3. Har også PCOS. Ble veldig dårlig i magen, måtte springe på do hele tiden. Skikkelig ubehagelig, men holdt ut. Begynte før IVF forsøket og gikk på de til jeg var var ca 3 mnd på vei, for de kan øke sjansene for å ikke miste.

Takk for alle svar [:)] Fikk beskjed om å slutte på dem med én gang jeg satt med positiv test [8|]
I natt våknet jeg ikke med smerter! [:D] Fortsatt ikke helt god i magen, men det kommer seg. Passer på å ta tabletten sammen med middagen [:)]

Back
Topp