PCOS og kosthold :)

Milliemor

Andre møte med forumet
Heihei :) Jeg var på tidlig UL for 4 dager siden, og fikk påvist PCOS.. Det har alltid vært en mistanke om at jeg har det, men nå ble det altså bekreftet.. Gynekologen mener jeg bør begynne på Metformin med en gang frem til uke 12, men jeg prøvde de tablettene før jeg ble gravid, og jeg holdt ikke ut (masse (sorry detaljer) diaré).. Så jeg tenker å droppe den medisinen.. Jeg tenker derfor å kutte sukker helt ut av kostholdet mitt nå, men stemmer det at jeg også må kutte ut brød, melkeprodukter, ris, poteter osv. helt? Det er jo nesten alle matvarer jo! Hva gjør dere andre som har PCOS? Vet dere om det er økt risiko for SA hvis jeg spiser brød, ris, poteter og melkeprodukter? Jeg hadde 3 SAer i fjor, så jeg er veldig redd for at det kan skje igjen, spesielt hvis PCOS har forårsaket dem..

Jeg har pcos og spiser helt normalt. Er normalvektig og har foreløpig ingen utslag på blodsukker. Koser meg når eg vil og spiser sunt når eg vil. Hadde ingen problemer sist svangerskap og gjør det samme denne gangen ;-)

Jeg har pcos og spiser helt normalt. Er normalvektig og har foreløpig ingen utslag på blodsukker. Koser meg når eg vil og spiser sunt når eg vil. Hadde ingen problemer sist svangerskap og gjør det samme denne gangen ;-)
Takk for svar! :) Så godt å høre.. Og du bruker ikke Metformin? :)

Ofte er årsaken til SA hos kvinner med pcos et resultat av dårlig eggkvalitet og ikje nødvendigvis kosthold. Så om du er gravid no, (Vet ikje kor langt du er på vei?) så ville eg rett og slett prøvd å tenke at det går bra denne gangen! Det kan dessuten være farligere for kroppen din å kutte ut alle de matvarene du nevner, fremfor å spise dem. Men om du absolutt vil kutte noe, så er jo sukker en fin plass og starte. Bytt ut alle matvarer til grove produkter, grov ris/naturris, grovt mel, grov pasta. Ja, du skjønner?

Var med i studie under forrige svangerskap så vet ikje om eg fikk metformin eller placebo. Men gikk på metformin i forkant av begge svangerskap (ivf). Slutta når eg ble gravid ;-)

Fikk forøvrig beskjed fra overlege på ivf klinikken at eg ikje sku fortsette på metformin i svangerkapet denne gangen. Heller begynne på det om blodsukkeret ikje holder seg stabilt. Ska vel inn til glucosebelastning i løpet av svangerskapet grunnet økt risiko (men ikje nødvendigvis fasit) for svangerskapsdiabetes ;-)

Tror grunnen til at vi blir anbefalt å unngå sukker er pga vi har høyere risko for å få svangerskapdiabetes. Min gyn anbefalte å spise som om jeg har det allerede for er mulig det forebygge.
Har ikke vært så flink til nå annet at jeg har kuttet kraftig på cola og ikke liker sjokolade lengre. Har planer om å lese meg litt opp på å leve med diabetes etterhvert og bli flinkere på det [emoji4]

Ofte er årsaken til SA hos kvinner med pcos et resultat av dårlig eggkvalitet og ikje nødvendigvis kosthold. Så om du er gravid no, (Vet ikje kor langt du er på vei?) så ville eg rett og slett prøvd å tenke at det går bra denne gangen! Det kan dessuten være farligere for kroppen din å kutte ut alle de matvarene du nevner, fremfor å spise dem. Men om du absolutt vil kutte noe, så er jo sukker en fin plass og starte. Bytt ut alle matvarer til grove produkter, grov ris/naturris, grovt mel, grov pasta. Ja, du skjønner?
Tusen takk! Nå ble jeg betraktelig roligere! :) Jeg er 6+3 i dag... Tenker å i hvert fall kutte ut sjokolade og sånn, siden jeg allerede er overvektig.. Jeg tror jeg hadde gått ned mye bare av å kutte ut det.. Da skal jeg prøve å slappe av og handle inn masse grove produkter :D

Tror grunnen til at vi blir anbefalt å unngå sukker er pga vi har høyere risko for å få svangerskapdiabetes. Min gyn anbefalte å spise som om jeg har det allerede for er mulig det forebygge.
Har ikke vært så flink til nå annet at jeg har kuttet kraftig på cola og ikke liker sjokolade lengre. Har planer om å lese meg litt opp på å leve med diabetes etterhvert og bli flinkere på det [emoji4]
Heldig du som ikke liker sjokolade lengre! :D Jeg var slik det første svangerskapet mitt.. Likte ikke søte ting da.. Men denne gangen er det helt motsatt!

Jeg har pcos, litt på oversiden av vektskalaen da det ikke er lenge mellom 2 og 3. Har ikke hatt utslag på glykose på noen av de to andre barna mine. Spiser normalt, får ikke noe tabletter eller noe sånt:-) ikke fått beskjed om å være forsiktig heller i grunn.

Jeg burde kanskje nevne at jeg er godt overvektig (eller litt rund i kantene som han sa) og det er derfor gyn ba meg tenke på kosten.

Jeg gikk på metformin og spiste lavkarbo 6 mnd før jeg ble gravid:)
Fikk beskjed av legen og gynokologen å slutte med metformin og øke karboinnholdet til 100-150 gr om dagen:)

Jeg er også godt overvektig, men de mente at metforminen ikke hadde noe utslag uansett under svangerskap.

Jeg fikk også streng beskjed at å plutselig begynne på lavkarbo under svangerskap var strengt forbudt. Man skulle ikke spise lavkarbo hvis kroppen ikke var vandt til det:) det er veldig fort gjort at man går i ketose når man plutselig slår om til lavkarbo og det kunne være direkte farlig for fosteret:)
Lykke til:)

Jeg er i uke 37 og har pco. Jeg har bare spist normalt. Hadde også normal glukosebelastning prøve.

Jeg har pcos, fikk det påvist for 10 år siden ca.. ikke endret kosthold men bør det siden jeg er overvektig og pcos blir værre da...

Back
Topp