PCOS og IVF

Kinelill

Glad i forumet
Mailykken 2025
Hei dere! Jeg vil gjerne ha litt statistikk her på hvordan det går med PCOS under IVF... Jeg får inntrykk av at noen får mange (og kanskje dårlige) egg, mens andre får få som er av god kvalitet?

Jeg har hatt følgende resultat:
IVF 1 - 7 egg ut, ingen normal befruktning, avbrutt
ICSI 1 - 10 egg ut, ingen normal befruktning (forsinket befruktning), ingen overlevde til blasto, avbrutt
ICSI 2 - 9 egg ut, ingen normal befruktning på dag 1 (forsinket befruktning), innsett dag 3, SA. Ingen overlevde til blasto...

Jeg håper jo at et uttak snart gir noen bedre egg, men jeg har jo tydeligvis store problemer med at de ikke vil utvikle seg... De befruktes ikke normal og utvikler seg saktere enn de skal... Finnes det noen solskinnshistorier her? PS: Jeg er normalvektig og går på metformin 2*850 mg per dag. Har testa Rekovelle, Fostimon og Pergoveris til nå som stimulering.

Hilsen ei som prøver å se noe positivt mens vi venter på at SA skal bli ferdig :Heartred

Jeg føler forresten at største problemet mitt er dårlig befruktning og at eggene utvikler seg sakte (befruktes senere enn de burde etc) . Og klinikken (offentlig) har ingen formening om hvorfor. Hva i alle dager gjør man?

Er det mulig å bestille videotime eller noe sånt fra en privat klinikk for å høre om de har erfaring med dette?

Kan det være en idé å teste ut melatonin? Det skal jo kunne virke bra for eggkvalitet. Det er jo også bra for søvnen.. så win-win. :) det er jo reseptfritt i tillegg.

Kan det være en idé å teste ut melatonin? Det skal jo kunne virke bra for eggkvalitet. Det er jo også bra for søvnen.. så win-win. :) det er jo reseptfritt i tillegg.
Kanskje det! Lavterskel-tiltak er jeg alltid åpen for :happy:

Last edited:
Jeg dytter denne, jeg. Det kan da umulig være bare meg som har dårlige egg? :confused1

Ja, kanskje det er veien å gå! Jeg har veldig lyst til å finne noen som kanskje har erfaringer med dette. Hva som funket for dem etc. Jeg er redd for å bruke flere år på feil regime :oops:
Klinikkene sitter på mye erfaringer :) Ha klar statistikk over forsøkene dine, medisiner, støttemedisiner og når eggene faller fra i samtalen med dem. Så er jeg sikker på at en embrylog/lege på klinikk kan gi deg noen svar og vet hva som kan være neste steg å gå :happy119

Jeg sitter dessverre ikke på mye erfaring, men jeg lurer på hvordan du kan være så sikker på at det er dine "dårlige" egg som er den avgjørende faktoren her? Har mannen din blitt grundig utredet? Kunne det være aktuelt med en analyse av DNA-skade i hans sædceller?

Jeg sitter dessverre ikke på mye erfaring, men jeg lurer på hvordan du kan være så sikker på at det er dine "dårlige" egg som er den avgjørende faktoren her? Har mannen din blitt grundig utredet? Kunne det være aktuelt med en analyse av DNA-skade i hans sædceller?

Han har barn fra før som har blitt til på naturlig vis uten mye prøving. Det er vel ikke konkludert 100% på at det er meg, men det er vel en overhengende fare for det.

Hei igjen!

Kom på at jeg har hørt en podcast episode som kanskje er relevant for deg/dere :)
Sjekk ut Medicus podden og episoden som heter "en historie om å ikke gi opp drømmen om ønskebarnet"

Handler om et par som ikke får noe befruktet, gang på gang. Så prøver embrylogen en ny metode som fører til befruktning og baby :)

Hei igjen!

Kom på at jeg har hørt en podcast episode som kanskje er relevant for deg/dere :)
Sjekk ut Medicus podden og episoden som heter "en historie om å ikke gi opp drømmen om ønskebarnet"

Handler om et par som ikke får noe befruktet, gang på gang. Så prøver embrylogen en ny metode som fører til befruktning og baby :)
For et nydelig menneske du er! Jeg skal høre med en gang :Heartred

Jeg har også dårlige egg, men vårt største problem er kanskje at det også er få. Har fått ut 3 og 2 stk på mine forrige uttak. Vi har fått 2 og 1 befruktet, men de utvikler seg også treigt og stopper på dag 4. Har desverre ikke noen gode tips eller råd, men jeg forstår frustrasjonen og den utrolig vanskelige situasjonen det er når klinikken ringer med de dårlige nyhetene etter uttak ❤️

Jeg har også dårlige egg, men vårt største problem er kanskje at det også er få. Har fått ut 3 og 2 stk på mine forrige uttak. Vi har fått 2 og 1 befruktet, men de utvikler seg også treigt og stopper på dag 4. Har desverre ikke noen gode tips eller råd, men jeg forstår frustrasjonen og den utrolig vanskelige situasjonen det er når klinikken ringer med de dårlige nyhetene etter uttak ❤️
Uff, det er så vanskelig med alle de dårlige nyhetene! Jeg har jo hatt flere egg enn deg, men med like dårlig befruktning og utvikling...

Ut fra journalen min ser det ut om ingen av mine egg er befrukta normalt etter dag 1, men at de befruktes litt forsinka.

Håper det ordner seg for oss begge :Heartred

Uff, det er så vanskelig med alle de dårlige nyhetene! Jeg har jo hatt flere egg enn deg, men med like dårlig befruktning og utvikling...

Ut fra journalen min ser det ut om ingen av mine egg er befrukta normalt etter dag 1, men at de befruktes litt forsinka.

Håper det ordner seg for oss begge :Heartred
Har du fått innsyn i journalen? Eller står det i epikrisen? Syns vi får litt lite info.

Har du fått innsyn i journalen? Eller står det i epikrisen? Syns vi får litt lite info.
Har ikke fått innsyn, nei, men det står i epikrisen etter innsett. Har skjønt at de bruker et annet system for løpende oppfølging, sånn at informasjonen må flyttes derfra til journalen min ved innsett/avbrytelse.

Pcos her og fikk ut mange egg, som du sier. 40-50 follikler, 16 egg som var store nok(måtte ta de litt tidlig pga. Overstimulering). Av mine ble 8 blasto og 4 av aller beste kvalitet, så det trenger ikke alltid være dårlig kvalitet på de:) ble gravid på 3 forsøk da, så var to av de excellent som ikke gikk, men tror det handlet mer om at kroppen min ikke var særlig velvillig.

Back
Topp