PCOS og gravid

VenterPåLillesøster

Betatt av forumet
Jeg er helt ny til dette forumet, og vi fant ut for 4 dager siden at jeg er gravid (da 12 dpo).
Helt utrolig å tenke at det endelig klaffet!! Vi har prøvd i over ett år og skulle henvises til IVF om to måneder pga dette og at jeg har PCOS. Kan ikke tro at det har skjedd av seg selv! :woot::dance008:dance018

Noen flere her som har denne diagnosen og som er gravide?
Kjenner selv på bekymringer for SA grunnet denne diagnosen, men håper inderlig dette går bra. Blir i såfall vårt første barn begge to med termin 5. januar!

Er i veldig lik situasjon! Prøvde i ett år før spiren nå satt (med hjelp av letrozol). Har pcos, men har en jente på 3 år som vi klarte å "lage" uten problemer (nok før pcos) :-) Er livredd for SA selv!! Ringte gyn i dag og skal til kontroll med ul om to uker!

Jeg har nok pco, og spiren satt vha letrozol. Jeg har vært gravid tre ganger før, og har to barn, så jeg prøver å senke skuldrene, der går somregel bra

Tusen takk for svar!
Jeg har tatt metformin i ett år snart og syklusen min normaliserte seg til 27-32 dager med eggløsning regelmessig. Desverre tok det lang tid før vi fikk det til, men det har ingenting å si nå. Har aldri hatt en positiv graviditetstest før!

Når skal dere fortelle de rundt dere om det? Kjenner at jeg er litt redd for å spre nyheten for tidlig om det skulle gå gale. Godt å høre at om lav SA statistikk, Sara! Håååper det går bra her også :)

Har lest at man har 2-4 ganger så stor sjanse for SA med pcos :-( Derfor vil jeg ikke fortelle til noen før jeg føler meg veldig trygg, regner med at jeg venter til magen kommer (om jeg klarer det). Og kan skjule magen en stund fordi jeg har en del ekstra kilo ;-) Men tar ikke metformin, føler at jeg i grunnen bør det! Hmm...

Sniker fra "prøver" forumet.. Kan man ta metformin selv om man er blitt gravid?

2-4 ganger så stor sjangs, av en i utgangspunktet bitteliten prosent, er jo reelt sett ikke STOR sjangs for å miste da.

Jeg har tenkt å holde det skjult noen uker denne gangen, vi har alltid fortalt tidig før, men det å måtte dele av vi mistet sist var tungt, og derved antar mange at vi prøver videre, og å da dele at vi er gravid igjen nå, og evt miste... det orker jeg ikke. Så vi holder det for oss selv en liten stund.

Jeg skal antakelig på tidlig ul hos gyn i mai, og etter det tenker jeg at jeg deler med familien, på jobb venter jeg til de 12 ukene er gått, trolig. Om jeg klarer det.

Jeg er slank fra før, så magen synes somregel ganske fort...

Du har rett Sara, det er ikke stor sjanse, men nok til at jeg ihvertfall bekymrer meg... Er livredd for skuffelsen! Spesielt fordi vi endelig har fått det til etter ett helt år med prøving. Og kanskje mest fordi jeg stresser med at kommende storesøster blir så stor...

Jeg har lest en del av forskningen som er gjort på feltet, og det viser seg at metformin er trygt å bruke i svangerskapet og trolig også under ammingen.
Jeg har også lest at metformin senker risikoen for SA ganske betraktelig, men jeg er ingen lege.
Har ringt min gyn i dag og skulle få tilbakemelding i morgen ang dosering igjennom svangerskapet, men jeg "nekter" å slutte på de etter å ha lest noen studier.

Mia1986: Du kan jo evt høre med legen din, men er usikker på om det bare er spesialister som skriver ut metformin for pcos?! usikker! nå spekulerer jeg kanskje litt..

Du har rett Sara, det er ikke stor sjanse, men nok til at jeg ihvertfall bekymrer meg... Er livredd for skuffelsen! Spesielt fordi vi endelig har fått det til etter ett helt år med prøving. Og kanskje mest fordi jeg stresser med at kommende storesøster blir så stor...

Jeg skjønner hvordan du tenker.

Hvor stor er den kommende storesøster?

Hos oss er ungene nå 4 og 6,5, og vi har prøvd siden jeg fikk igjen mens etter siste fødsel for 2,5 år siden. Jeg hadde tenkt meg en mindre aldersfoskjell ja, helt klart, det er 2,5 år mellom dem og altså fyller yngste 5 i februar 2016.

Hun ble 3 år i februar, så det er ikke helt krise. Men det er litt tungt å tenke på at dersom jeg hadde blitt gravid med en gang så hadde det vært akkurat 3 år mellom dem og de hadde forhåpentligvis hatt masse glede av hverandre!

Hadde ikke jeg mistet i SA hadde den lille vært født få uker før lillesøster her i huset ble 3 ja. I stedet blir det altså halvannen mnd før hun blir 5, gitt at jeg ikke mister denne.

Grattis :D

Gratulere :-)

Back
Topp