Pavlova - anbefale en god oppskrift?

icsimamma09

Forelsket i forumet
Ja. Er det noen som har ei god oppskrift å dele/anbefale? Skal lage det i morgen, aldri laget det før. Vuderer denne oppskriften. Noen som har prøvd den?

bruker denne fra detsoteliv.no

Ingredienser:

Marengsbunn:
4 eggehviter
200 g sukker

Gul krem:
4 eggeplommer
2 dl sukker
1 dl kremfløte
1 ss potetmel
1 ss kaldt vann
1 ts vaniljesukker
50 g smør

Pynt:
3 dl kremfløte
1 ss vaniljesukker
jordbær, blåbær, kiwi
høvlet kokesjokolade eller sjokoladedråper (fra Freia)

Fremgangsmåte:

Pisk eggehviter og sukker til tykk marengs (ca 10 min med elektrisk mikser).

Tegn en sirkel (24 cm i diameter) på baksiden av et stykke bakepapir. Legg bakepapiret på en stekeplate og legg marengsen i sirkelen. Jevn til overflaten med en smørekniv. Det skal bli en tykk, rund marengsbunn.

Stekes midt i ovnen ved 120°C i 2 timer. Avkjøl bunnen.

Til den gule kremen has eggeplommer, sukker og kremfløte i en liten kjele. Kokes over svak varme under stadig omrøring til kremen tykner. Ta kjelen av platen. Løs opp potetmel i kaldt vann og bland inn i kremen. Sett kjelen tilbake på platen og gi blandingen et nytt oppkok under omrøring. Ta kjelen av platen og rør inn vaniljesukker og smøret. Avkjøl kremen i kjøleskapet til den er tyktflytende.

Ha marengsbunnen på et kakefat. Fordel den gule kremen over marengsbunnen. Pisk kremfløten og smak til med vaniljesukker. Legg den piskede kremen over det gule fyllet. Pynt med massevis av jordbær, blåbær, kiwi og mørk sjokolade.

Tips:

Oppbevar kaken i kjøleskapet frem til den skal serveres. Kaken smaker best samme dag som den er laget. Dagen etter er den fortsatt veldig god, men marengsen blir etterhvert bløt av fyllet oppå kaken.

Selve marengsbunnen kan godt lages et par dager i forveien. Oppbevares tørt og i romtemperatur.

For å få skikkelig stiv marengsbunn bør du piske opp eggehviten først, og så ha i sukkeret litt etter litt.. Da blir det godt med luft i den og den blir stiv :)

Takk. Da skal jeg prøve den.

Pleier å piske eggehvitene godt først, og så ha i sukkeret i ei tynn stråle når jeg lager verdens beste/Kvæfjordkake. Blir flott marengs av det, ja :-)

Har lagd denne:
http://detsoteliv.no/print.php?407
og denne:
http://detsoteliv.no/print.php?278

Begge smakte godt :)
Bruker ikke rips på da, som den første der har... men jordbær, bringebær, blåbær og/eller bjørnebær, alt ettersom hva jeg finner i butikken når jeg handler...

Bruker også vaniljekrem i tillegg til vanlig krem :) mmm.. supergod kake, og ikke så vanskelig å få til heller :) men viktig å vispe lenge nok da :)

Den toro posen med marengsbunn er knallgod.. Kjøper aldri sånne ferdig kakepakker, men den anbefales :) kjempeenkelt, seig og god :) til fyll bruker jeg en boks kremfløte og en pakke vaniljekrem, blander de.. Og tar på den frukten jeg har. Sist hadde jeg kiwi, blåbær, jordbær og druer :) den var knallgod :)

Den oppskriften du linker til er den jeg alltid har brukt, fantastisk god..så kan du variere med å f.eks ha is på istedet for vaniljekrem, ev yoghurt. Så kan du bare ha på det du liker av frukt og bær MMmmm 

Jeg lager den vi syns er best! 

4 eggehviter
200 gram melis 

- stivpiske eggehvitene og ha i litt og litt melis.. 

Stekes på 180 grader i en time.. (dette blir en kake som er nesten en langpannestr)

Vi pisker masse krem med litt vaniljesukker og vanlig sukker..

Skjærer opp maaasse forskjellig frukt og har på og en boks med ananas 

Man tar eggeplommene, en del sukker(100 gram mener jeg)  og ananassaften i en kasserolle og rører på svak varme til sausen er blitt tjukk.. Denne helles over frukten i tynn stråle.. 

Anbefaler pasjonsfrukt på kaken.Heelt nydelig!!!!!!

fy dere, får lyst til å lage kake no, men orker ikkje!!!!!   rekner med det er det med å vere gravid som gjør eg får lyst på sånn kake, siden eg egentlig ikkje liker marengs. 

Back
Topp