L
Luthien05
Guest
Er det flere enn meg som syns merkingen på varer er dårlig????
Er philadelpia ost fra pasteurisert eller ikke, f.eks??
Er philadelpia ost fra pasteurisert eller ikke, f.eks??
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
ORIGINAL: Tøsa
ORIGINAL: AUG27
Nå skal det sies at jeg har en meget streng fransk lege, og skal vist nesten ikke spise noen ting jeg, satt på spissen ;-)
Men man skal vist være forsiktig med sånn som brie feks. tiltross for at denne er pasteurisert, den skal være 100% fersk, jeg har selvsagt fått beskjed om å holde meg unna, denne også.....
Hmmm, ikke lett.... Jeg krysser fingrene for at jordmor er av den avslappende typen, så det veies litt opp her :-DDDD
Ja dette med at pasteurisert = trygt er ikke helt sant...
Som sagt, Brie er pasteurisert og IKKE trygt.
Er vel den osten hun spiste hun som mistet tvillingene sine på sykehuset tror jeg.
Fra matportalen.no:
Myke og halvmyke oster
Listeria er også påvist i myke og halvmyke oster - som for eksempel Brie og Camembert - og i muggoster som Gorgonzola, selv om disse er laget av pasteurisert melk. Selv om Listeria forekommer svært sjelden i disse ostene, er man helt på den sikre siden dersom man velger å unngå dem under svangerskapet. Hvis gravide likevel ønsker å spise denne type ost, bør den i hvert fall inntas ferskest mulig. Dette skyldes at mengden av eventuelle listeriabakterier stiger over tid og når en topp ved slutten av holdbarhetstiden.
ORIGINAL: Celezte
Det er MYE hysteri ute å går over hva man kan og ikke også.. I ett blad så stod det at gravide IKKE måtte spise mykoster i det hele tatt, selv om det var pastauriserte pga fare for listeria og spotanabort. Snakk om å skremme sarte sjeler!!!
det er jo opp til hver enkelt hvor "hysterisk" man vil være.
men det er jo ren fakta de kommer med da, selv om sjansen er liten.
så får alle bruke de opplysningene til hva de vil, synes de skal og bør opplyse om all potensiell fare uansett om sjansen er liten eller stor.
Det er MYE hysteri ute å går over hva man kan og ikke også.. I ett blad så stod det at gravide IKKE måtte spise mykoster i det hele tatt, selv om det var pastauriserte pga fare for listeria og spotanabort. Snakk om å skremme sarte sjeler!!!
så får alle bruke de opplysningene til hva de vil, synes de skal og bør opplyse om all potensiell fare uansett om sjansen er liten eller stor.
Og ren fakta at alle mykoster er farlige har jeg aldri hørt om andre steder enn bare i de bladet.
står jo ikke det! står jo bare at det KAN være fare for listeria...
Og ren fakta at alle mykoster er farlige har jeg aldri hørt om andre steder enn bare i de bladet.
står jo ikke det! står jo bare at det KAN være fare for listeria...
ORIGINAL: *bondekone*
Ut fra det som blir sagt med pasteurisert eller ikke så er så og si all ost i norge det samme med melk, for eller så er det i teorien ikke lov å selge pga bakterier
Selv drakk jeg bare upasteurisert melk under begge mine graviditeter tenkte faktisk ikke over det i det helle tatt siden jeg har i over 7 år bare drukket melk rett fra fjøse. Legen min sa at grunnen til at de gikk ut med advarsel på slike produkter var at folk idag ikke er vant til å spise eller drikke upasteuriserte produkter og da tåler ikke kroppen de bakteriene mens de som har drukket eller spist slike varer som ikke er så tåler de de bakteriene.Vi slitter idag med å få ungene til å drikke melk fra butikken så vi må ofte til naboen nå for å hente melk
Men jeg synes det blir feil måte å skrive det på... Og det er min mening. Og da skjønner ikke jeg hvordan uger ble til før i tiden. Ble friske de også. Selvfølgelig synes jeg at det er bra de opplyser om farer, men synes noen ganger det kan bli litt mye [:)]
joda, de kunne kanskje utdypa det litt mer... men det er jo bedre å advare for mye enn for lite da.
men enig i at det kan bli FOR mye noen ganger ja...