Er vi flere som reiser utanlands med de små i løpet av sommeren/høsten, og trenger pass?
Tips fra meg; ta passbildene selv! Nfoto tilbyr fremkalling av bilder i rett format til 10kr (+49kr i forsendelse), og det er langt billigere enn de 400kr fotografen her tar for å ta passbilder av baby.
Jeg la bare lillegutt på knærne mine, med et hvitt håndkle under. Storebror på ni år fikk holde håndkleet opp bak, slik at hele bakgrunnen ble hvit. Jeg fikk med litt mye lys på den ene siden, men det gikk bra all den tid det ikke skapte noen skygger i ansiktet hans.
Det man må passe på er;
Fotoet skal være skarpt, riktig eksponert og i fotokvalitet
Fotoet kan være i svart/hvitt eller i farger
Fotoet skal ikke være eldre enn 6 måneder
Fotoets størrelse skal være ca. 35 x 45 millimeter
Fotoet må tas rett forfra (fokuser på øynene), og mot en lys bakgrunn
Fotoet skal vise hele hodet og toppen av skuldrene, ingen slagskygge
Ansiktet skal dekke 70-80 % av bildeflaten, dvs. at avstanden fra isse til hake skal være minst 30 millimeter
Øyne skal være åpne og klart synlige, øynene må ikke dekkes av hår
Både hake, panne og begge kinn skal være synlige
Munnen må være lukket
Ved bruk av briller: Ikke farget glass, innfatningen må ikke skjule noe av øynene, det må ikke være refleksjon i glassene
Hodeplagg skal ikke benyttes på passbilder. (Capser, luer, hatter, hårbånd, skjerf etc.
Tips fra meg; ta passbildene selv! Nfoto tilbyr fremkalling av bilder i rett format til 10kr (+49kr i forsendelse), og det er langt billigere enn de 400kr fotografen her tar for å ta passbilder av baby.
Jeg la bare lillegutt på knærne mine, med et hvitt håndkle under. Storebror på ni år fikk holde håndkleet opp bak, slik at hele bakgrunnen ble hvit. Jeg fikk med litt mye lys på den ene siden, men det gikk bra all den tid det ikke skapte noen skygger i ansiktet hans.
Det man må passe på er;
Fotoet skal være skarpt, riktig eksponert og i fotokvalitet
Fotoet kan være i svart/hvitt eller i farger
Fotoet skal ikke være eldre enn 6 måneder
Fotoets størrelse skal være ca. 35 x 45 millimeter
Fotoet må tas rett forfra (fokuser på øynene), og mot en lys bakgrunn
Fotoet skal vise hele hodet og toppen av skuldrene, ingen slagskygge
Ansiktet skal dekke 70-80 % av bildeflaten, dvs. at avstanden fra isse til hake skal være minst 30 millimeter
Øyne skal være åpne og klart synlige, øynene må ikke dekkes av hår
Både hake, panne og begge kinn skal være synlige
Munnen må være lukket
Ved bruk av briller: Ikke farget glass, innfatningen må ikke skjule noe av øynene, det må ikke være refleksjon i glassene
Hodeplagg skal ikke benyttes på passbilder. (Capser, luer, hatter, hårbånd, skjerf etc.