Pass til de små

Siadle

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Junilykke2018
Er vi flere som reiser utanlands med de små i løpet av sommeren/høsten, og trenger pass?

Tips fra meg; ta passbildene selv! Nfoto tilbyr fremkalling av bilder i rett format til 10kr (+49kr i forsendelse), og det er langt billigere enn de 400kr fotografen her tar for å ta passbilder av baby.

Jeg la bare lillegutt på knærne mine, med et hvitt håndkle under. Storebror på ni år fikk holde håndkleet opp bak, slik at hele bakgrunnen ble hvit. Jeg fikk med litt mye lys på den ene siden, men det gikk bra all den tid det ikke skapte noen skygger i ansiktet hans.

Det man må passe på er;

Fotoet skal være skarpt, riktig eksponert og i fotokvalitet

Fotoet kan være i svart/hvitt eller i farger

Fotoet skal ikke være eldre enn 6 måneder

Fotoets størrelse skal være ca. 35 x 45 millimeter

Fotoet må tas rett forfra (fokuser på øynene), og mot en lys bakgrunn

Fotoet skal vise hele hodet og toppen av skuldrene, ingen slagskygge

Ansiktet skal dekke 70-80 % av bildeflaten, dvs. at avstanden fra isse til hake skal være minst 30 millimeter

Øyne skal være åpne og klart synlige, øynene må ikke dekkes av hår

Både hake, panne og begge kinn skal være synlige

Munnen må være lukket

Ved bruk av briller: Ikke farget glass, innfatningen må ikke skjule noe av øynene, det må ikke være refleksjon i glassene

Hodeplagg skal ikke benyttes på passbilder. (Capser, luer, hatter, hårbånd, skjerf etc.

5d01039928a00e2a04cfa0b492986f9c.jpg
143b73a72edf9c91830d8e2404177a4c.jpg

Så kjekt at du legger ut dette!! Vi må skaffe pass til alle utenom meg i løpet av juli! Skal prøve å få tatt bilde i morra!
Her har de maskin som tar bilder på politistasjonen, så kun babyen vi må ha med bilde av!

Det var en del rimeligere enn fotografen! Vi brukte Japan foto når storebror skulle ha passbilde som baby. Husker ikke prieb, men var nok dyrere enn å gjøre det selv. Skal gjøre som deg denne gangen.
Veldig fint bilde av lille gutt :)

Så kjekt at du legger ut dette!! Vi må skaffe pass til alle utenom meg i løpet av juli! Skal prøve å få tatt bilde i morra!
Her har de maskin som tar bilder på politistasjonen, så kun babyen vi må ha med bilde av!

Vi fikk ta bilde av babyen også på politistasjonen [emoji4] Men mulig det er forskjellig fra sted til sted.

Sniker fra desember 2017. Tar de 400 for et barn der? :eek: vi betalte 500 for to her :) men lurt å ta selv. Vi fikk vite at de nå prøvde å ta på politistasjonen her, hadde vært kjekt å vite før vi gikk til fotograf :hilarious:

Vi fikk ta bilde av babyen også på politistasjonen [emoji4] Men mulig det er forskjellig fra sted til sted.
Det står på politiet sine sider at man skal ha med bilde av barn under tre år, så jeg ville i hvert fall hørt med mitt lokale passkontor i forkant. Hos oss blir man avvist når man ikke har med bilde, og må da booke ny time.
Sniker fra desember 2017. Tar de 400 for et barn der? :eek: vi betalte 500 for to her :) men lurt å ta selv. Vi fikk vite at de nå prøvde å ta på politistasjonen her, hadde vært kjekt å vite før vi gikk til fotograf :hilarious:
Liten plass, og bare et sted som tilbyr passfotografering av barn, så de kan ta omtrent så mye de vil. :( Babyer tar de 100kr mer for enn litt større barn, fordi det krever mer visstnok.

Det står på politiet sine sider at man skal ha med bilde av barn under tre år, så jeg ville i hvert fall hørt med mitt lokale passkontor i forkant. Hos oss blir man avvist når man ikke har med bilde, og må da booke ny time.
Liten plass, og bare et sted som tilbyr passfotografering av barn, så de kan ta omtrent så mye de vil. :( Babyer tar de 100kr mer for enn litt større barn, fordi det krever mer visstnok.
Skjønner, så irriterende :facepalm: vi må kjøre 15min for å komme til politistasjon, og der har de flere fotografer, så hjelper jo :) i all verden, her var det verre å ta av 2åringen enn av han som da var 4mnd (selv om det generelt gikk fint) :eek:

Ååja. Ja, da er det lurt å sjekke først. Vi møtte bare opp vi [emoji1] Flaks at de tok bilder av yngre barn hos oss da [emoji28]

Ser at de har blitt strengere mtp pass i Sverige nå. Må vi seriøst ordne pass for snuppa på 9 dager for å ta en tur på grensa for litt harryhandel? Noen som vet?:)

Back
Topp