Pasientskadeerstatning?

lille rødtopp

Forelsket i forumet
Jeg revnet grad 3c under fødselen, dvs helt forfra og bakover og nesten gjennom hele ringmuskelen.
Grunnen var at babyen var nesten 5 kg, noe både jeg og jordmor på helsestasjonen hadde forstått på forhånd.
Jeg ble sendt på vekstestimering på sykehuset, og de påsto at hun garantert ikke var over 4 kg.
Legen sa at jeg burde ikke føde en unge over 4,5 kg, men det var jo ikke noe problem for denne jenta var ikke stor.
Og ut kom en kjempejente!
Fødselen var lang og forferdelig, jeg skal IKKE føde igjen.
I tillegg måtte jeg ligge 1 døgn og vente på å bli sydd på operasjonsstua.
Sykehuset har bestemt at jeg får keisersnitt hvis jeg skal ha flere barn.
Nå var jeg på kontroll på sykehuset denne uka, og det viser seg at jeg må opereres både foran og bak.
Fastlegen min mener jeg må søke om pasientskadeerstatning, iallefall for å få dekt egenandelene til alle undersøkelsene og behandling/operasjoner.
Jeg vet ikke hva jeg vil jeg.... Hadde ikke tenkt tanken på å søke erstatning en gang.
Noen her som vet noe om erstatning?
Mener du at sykehuset har noe ansvar for det som har skjedd?

Tusen takk for deg som orker å lese alt dette!

Uff, dette hørtes helt forferdelig ut. Vet dessverre ingenting om temaet, men det bør jo ligge et visst ansvar på sykehuset her. Ønsker deg lykke til og håper andre har erfaringer å dele med deg.

Jeg vet ingenting om det dessverre[&:] Men synes du burde prøve å søke erstatning.. De sa jo at du ikke kunne føde en over 4,5 kg og påstod at hun bare var 4 kg.. Pga at hun var MYE større enn forventet fikk du jo en kjempefæl fødsel med masse stress i ettertid... Jeg hadde søkt..!

Jeg hadde absolutt søkt hvis jeg var deg.

Det burde du søke om. ikek at penger kan erstatte det du har opplevd og må igjennom , men det kan få fagfolkene på sykehuset til å rette fokus på andre pasienter som kommer etter deg igjen at de faktisk kan ta feil og at de må skjerpe seg osv videre i fremtiden.

ORIGINAL: 2.Gangsmamma

Det burde du søke om. ikek at penger kan erstatte det du har opplevd og må igjennom , men det kan få fagfolkene på sykehuset til å rette fokus på andre pasienter som kommer etter deg igjen at de faktisk kan ta feil og at de må skjerpe seg osv videre i fremtiden.

Det var et godt argument! Takk!

ORIGINAL: 2.Gangsmamma

Signerer denne!

jeg er helt uten ord...syns du absolutt bør søke. vet mormor fikk når de oppererte benet hennes (legen gjorde en feil som gjør at hun har vondt når hun går).

får helt vondt, søstern min ende opp med haste keisersnitt da hun skulle føde. gutten satt fast og ikke så rart når han veide også over 5 kg

ORIGINAL: Nataleen

Jeg vet ingenting om det dessverre[&:] Men synes du burde prøve å søke erstatning.. De sa jo at du ikke kunne føde en over 4,5 kg og påstod at hun bare var 4 kg.. Pga at hun var MYE større enn forventet fikk du jo en kjempefæl fødsel med masse stress i ettertid... Jeg hadde søkt..!

sign! du taper ingenting på å prøve :)
God bedring[:)]

ORIGINAL: engelimagenmin

Uff, dette hørtes helt forferdelig ut. Vet dessverre ingenting om temaet, men det bør jo ligge et visst ansvar på sykehuset her. Ønsker deg lykke til og håper andre har erfaringer å dele med deg.

enig

Det hørtes jo helt forfedelig ut! OG ja, jeg mener at sykehuset har ansvar!

ORIGINAL: engelimagenmin

Sign[:o]

Du kan gå inn på www.npe.no og lese mer om pasientskadeerstatning. Man fyller ut et skademeldingsskjema der og så vil de innhente nødvendig informasjon alt etter hva skaden gjelder. Jeg hadde nok søkt om du har hatt utgifter pga dette. Verste som kan skje er at du får avslag og da har du iallfall prøvd [&:]

Det skader vel ikke å søke så jeg ville søkt. Vil si sykehuset har et ansvar når de sier ungen ikke er 4 kg en gang og så kommer en på 5 kg. Jeg ville søkt. 

DU BURDE SØKE OM PASIENTSKADEERSTATNING! Og ikke nok med det... Helsepersonell er FORPLIKTET  til å informere deg om hvordan du søker og de er FORPLIKTET til å hjelpe deg med søknad!
Snakk med fastlegen din. Dette skal han/hun hjelpe deg med!

Lykke til!
Hilsen fra en Sykepleier![;)]

Back
Topp