Pasientreiser - fly til behandling

Lillafrosk

Firebarnsmamma♡
Tilgangsansvarlig
Assistert-jentene
Sensommerlykke 2017
Oktoberbarna 2021♡
Julilykke 2023
Marsfiolene 2026 ♡
Hei :)
Dere som reiser et stykke og tar fly til behandling, får dere dekket det av pasientreiser?
Er de i så fall vanskelige hvis man bestiller selv, eller MÅ man via pasientreisetelefon?
Spør fordi hvis man bare får dekket en viss sats.. Så var reisen med fly relativt billig om jeg bestiller nå, men er jo ikke garantert den prisen om jeg venter til i morgen og får pratet med pasientreiser :p

Hei, jeg reiser til Oslo fra Bergen og har alltid bestilt biletter selv og sendt inn skjema til pasientreiser etterpå. Det har aldri vært noe problem. På denne strekken så regnes fly som kollektivtransport slik jeg forstår det, siden tog/buss tar så ekstremt mye lengre tid. Så jeg har ikke vært nødt til å søke om å ta fly. Hvis det er det samme for deg så tror jeg det ska være greit å sende inn krav i etterkant. Jeg får aldrig dekket eksakt beløp, oftest litt i underkant av hva det kostet, men enkelte ganger har det gått andre veien. Tror de sjekker prisene et eller annet sted siden det varierer over tid. Det finnes også en mulighet å legge ved kvitteringer og søke om å få dekket faktisk beløp om det var en veldig dyr billett, noe det jo ofte er når man må booke kort tid i forveien. MEN, jag er usikker på hva som er riktig fremgangsmåte egentlig - ser jo det står noen steder at det i utgangspunkt er Pasientreiser som skal booke fly.

Vet ikke om det svaret var mye til hjelp egentlig.. :hilarious:

Tror jeg bare gjør det samme. Er 6 timers kjøretur herfra, og jeg orker ikke sitte 6 timer på tog igjen. Får så vondt i kroppen av de setene på "agendaen"

Hei :)
Dere som reiser et stykke og tar fly til behandling, får dere dekket det av pasientreiser?
Er de i så fall vanskelige hvis man bestiller selv, eller MÅ man via pasientreisetelefon?
Spør fordi hvis man bare får dekket en viss sats.. Så var reisen med fly relativt billig om jeg bestiller nå, men er jo ikke garantert den prisen om jeg venter til i morgen og får pratet med pasientreiser :p
Hvis det er offentlig får man visst dekket men ikke privat :(

Det beste er å bestille fly via pasientreiser. Har opplevd at dem ikke dekker alt verken fly, hotell osv. Om man sender inne kvittering etterpå.

Det beste er å bestille fly via pasientreiser. Har opplevd at dem ikke dekker alt verken fly, hotell osv. Om man sender inne kvittering etterpå.
Woops.
Jeg regnet ikke med de dekket alt, men om de så dekker bare standardsatsen pr km, så dekker det nesten hele beløpet. Kan komme av med resten selv, liksom.

Dekker de reise hvis man kjører selv i privat bil?

Ja,du får dekket en standard sats pr km. Men får ikke dekket bom og parkering, med mindre de anser bil som nødvendig av diverse årsaker.

Ja,du får dekket en standard sats pr km. Men får ikke dekket bom og parkering, med mindre de anser bil som nødvendig av diverse årsaker.
Aldri opplevd å fått avslag på kjøring av bil og fått dekket både parkering og bom hver gang :)

Aldri opplevd å fått avslag på kjøring av bil og fått dekket både parkering og bom hver gang :)

Ja, kan hende, men er det som står skrevet på sidene til pasientreiser. At det må ha trafikale eller helsemessige årsaker.

Dette var særregler under korona for å unngå at dokk tok unødvendig offentlig transport :)
Kan være. Men som f.eks meg som bor 1 time unna der jeg tar UL så har det aldri vært et tema engang å kjøre kollektivtransport som vil gjøre at hele reisen t/r tar 4 timer

Kan være. Men som f.eks meg som bor 1 time unna der jeg tar UL så har det aldri vært et tema engang å kjøre kollektivtransport som vil gjøre at hele reisen t/r tar 4 timer
Jeg har reist 3 t en vei til kontroll og 5 t en vei til uttak/innsett. Har da fått dekt en fast kilometersats, men ikke bom, ferge eller parkering. Foruten de to årene med corona, da var det full pupp med bom, ferge og parkering også.

Det er ganske sytalaust å booke via pasientreiser. De har alltid svart raskt på telefonen, så booker de reisen, du bekrefter på en epost også får du faktura i etterkant. Har du behandling på nærmeste behandlingssted i ditt område er egenandel 400. Har du behandling utenfor området du tilhører så er det 800 for tur/retur bestilling med fly. Deretter dekker de 650 ca for hotellovernatting om du må ha det. Så får man også dekket kjøring til og fra flyplassen. Sistnevnte tingene melder du inn etterpå. Vi booket alltid via pasientreiser. Er det for eksempel uvisst hva som skjer med timen i forhold til innsett osv, så kunne du få flex billetter, da ringte man bare de og fikk ombooket

Jeg har reist 3 t en vei til kontroll og 5 t en vei til uttak/innsett. Har da fått dekt en fast kilometersats, men ikke bom, ferge eller parkering. Foruten de to årene med corona, da var det full pupp med bom, ferge og parkering også.
Jeg fikk senest idag vedtak om at jeg fikk godkjent alt. :) så da kommer det vel brått Ann på saksbehandler :)

Back
Topp