Parvovirus

linegj

Glad i forumet
Sommerfuglene 2017
Har aldri hørt om det før, men det hørtes skummelt ut! :/

Det er påvist parvovirus i en av barnehagene jeg er vikar, er det noen som har noe erfaring med dette? Jeg skal kontakte legen når telefontiden er åpen igjen, men vil gjerne høre om noen av dere har vært i kontakt med eller blitt smittet av dette mens dere har vært gravide?
http://legeforeningen.no/Fagmed/Nor...rale-infeksjoner-hos-gravide/Parvovirus-B-19/
Det var mye prat om dette forrige gang jeg var gravid. Det er visst svært liten sjanse for at det skjer noe galt. Og ganske sannsynlig så har man selv hatt det og er derfor immun :)
Oppdater gjerne med svar fra legen.

Det kan faktisk være livsfarlig for babyen i magen. Alt avhengig av om man har antistoffer i kroppen fra før av eller ikke. Har du hatt infeksjonen tidligere så du har antistoffer går det som regel greit mener jeg å huske, men om du får førstegangsinfeksjon i svangerskapet kan det være veldig skadelig for babyen.
Du bør ihvertfall ikke jobbe der inntil du har fått svar på prøver fra legen om du har antistoffer, tenker jeg.

Det er ikke en prøve som tas av alle gravide, men noe du må be om. Nettopp fordi det er så vanlig at de går utifra at "alle" har hatt det...

Fikk ikke snakket direkte med legen, men de på legesenteret skulle høre om det var nødvendig med en konsultasjon og om det fantes en prøve for dette. Virket ikke som de jeg snakket med er klar over hvor alvorlig det kan være dersom jeg ikke har antistoffene.. Håper legen har mer kunnskap om det, og at jeg får svar i morgen. :)

Back
Topp