Partner og alkohol

Jeg syns det er helt greit at mannen drikker øl/vin selv om jeg er gravid! Selv om jeg blir litt fristet av god vin. Han er jo ikke gravid, så det er helt uproblematisk. Hvorfor vil du ikke at han skal drikke i ditt nærvær?

Jeg har ikke noe problem med at min samboer drikker alkohol, verken i nærheten av meg eller med andre. Men så har jeg ikke noe sterk trang til å drikke alkohol selv.

Sjokolade og annen veldig usunn mat, derimot, DET har han fått beskjed om at han ikke får ete i mitt nærvær om ikke jeg også får spise det. Får jeg svangerskapsdiabetes og må holde meg unna sjokolade, kan han gi faen i å sitte og slafse det mens jeg bare må sitte og se på.

Jeg synes ikke det er urimelig å kreve litt sympatiavholdenhet fra ting. Det er urettferdig at det bare er vi damene som må lide for at vi sammen skal få et barn.

Last edited:
Jeg har ikke bedt ham om å slutte å drikke nei, det blir jo veldig rart. Jeg var ikke avholds da han gikk på antibiotika i 3 mnd liksom... Men jeg må si det er fascinerende hvor fort man merker endring i personlighet på folk som drikker. Har aldri tenkt over det da jeg selv drakk, men nå skjønner jeg virkelig hva de refererer til i den "av og til"-kampanjen om at små barn er veldig bare på froeldrenes alkoholbruk. Tror det blir vanskelig å rettferdiggjøre mer enn 1-2 glass vin i årene fremover...

Når det nærmer seg termin har jeg bedt han holde seg edru. Vi har 2 timer å kjøre til sykehuset på kronglete vestlandsveier, og jeg har ikke lyst til å måtte kjøre selv med rier. Og det har han holdt de to andre gangene, så det regner jeg med han gjør denne gangen også. Synes det er tull at han ikke kan drikke eller ta seg en øl. Eller spise noe bare fordi jeg ikke kan/ vil. Da går jeg heller en annen plass. Eller finner på noe annet.

Har ikke noen problemer med det, men så drikker vi sjelden. Mannen drakk i selskap til bestevenninna mi nå i september, så skal han få drikke på julebord. Mer festligheter vet jeg ikke om nå, men blir kun siste måneden eller sånn der avhold blir nødvendig.

Jeg har ingenting imot at samboer drikker alkohol selv om jeg ikke kan det :)

Jeg stopper ikke mannen for å drikke og er vi på en fest i lag, så sier jeg bare i fra dersom jeg vil gå. Da har han valget om å fortsette festen eller å være med hjem, men blir han veldig sent hjemme så går han ofte å legger seg i et annet rom.
Det eneste jeg har sagt til han er at dersom han skal ta et glass konjak hjemme, så kan han ikke forvente seg kyssing eller kjæling, likte ikke lukten som ikke-gravid og lukter det enda mer nå :P

Men nei, er ikke urimelig å spørre, men kan kanskje bli urimelige å kreve det.

Han får drikke som normalt, pleier ikke å være så voldsomt mye det da. :) Men to-tre uker før termin frem til når enn baby kommer får han være helt avholds, selv om jeg ikke er avhengig av sjåfør e.l. (så et glass vin/øl eller to hadde ikke vært krise sånn sett, jeg bare orker ikke å på noen som helst måte merke at han er brisen eller noe sånt i en viktig situasjon).

Her og!
Kunne ikke brydd meg mindre om han tar seg en real fest eller øl/vin til maten. At jeg er gravid betyr ikke at han ikke kan kose seg[emoji4]

Men da termin nærmer seg, siste to-tre ukene, blir det alkonekt her og. Jeg har ikke tenkt til å kjøre sjøl til føden med rier om det kan unngås [emoji4]

Mannen min drikker sjeldent i utgangspunktet, men nå som jeg er så kvalm orker jeg ikke lukten av alkohol, så da drikker han ikke hvis han skal være i samme hus som meg... dette har han funnet ut heeelt på egenhånd :woot:

Jeg syns det er helt greit at mannen drikker øl/vin selv om jeg er gravid! Selv om jeg blir litt fristet av god vin. Han er jo ikke gravid, så det er helt uproblematisk. Hvorfor vil du ikke at han skal drikke i ditt nærvær?
Det er nok fordi det pleide å være vår greie å dele en god flaske vin i helgene, og nå savner jeg det skikkelig! Det blir det samme som at hvis han skulle sittet og spise sjokolade foran meg og ikke delt med meg [emoji23] Jeg nekter han absolutt ikke noe, men jeg blir glad når jeg ser at han er solidarisk og lar være å drikke sammen med meg i helgene. Det gjør meg kanskje egoistisk, men jeg er ganske grei ellers [emoji85]

Nei, øl er en hobby for min samboer (i form av brygging, ikke at han drikker masse [emoji28]), så ville ikke følt det var riktig om han ikke skulle fått lov å nyte det han lager :)
Men det er aldri snakk om mengder han drikker her hjemme.
Jeg drikker knapt selv ellers, så det er egentlig ingen spesiel endring her hjemme. Dessuten er mannen sååå snill og har gjort alt av husarbeid her hjemme de siste mnd fordi jeg ikke orker, uten å klage, så om han kan belønne seg med øl så er det tipp topp :)

Nei, øl er en hobby for min samboer (i form av brygging, ikke at han drikker masse [emoji28]), så ville ikke følt det var riktig om han ikke skulle fått lov å nyte det han lager :)
Men det er aldri snakk om mengder han drikker her hjemme.
Jeg drikker knapt selv ellers, så det er egentlig ingen spesiel endring her hjemme. Dessuten er mannen sååå snill og har gjort alt av husarbeid her hjemme de siste mnd fordi jeg ikke orker, uten å klage, så om han kan belønne seg med øl så er det tipp topp :)
Nei, da hadde det blitt dumt å be han om å holde seg unna [emoji28] Veldig kjekk hobby da!

Det er nok fordi det pleide å være vår greie å dele en god flaske vin i helgene, og nå savner jeg det skikkelig! Det blir det samme som at hvis han skulle sittet og spise sjokolade foran meg og ikke delt med meg [emoji23] Jeg nekter han absolutt ikke noe, men jeg blir glad når jeg ser at han er solidarisk og lar være å drikke sammen med meg i helgene. Det gjør meg kanskje egoistisk, men jeg er ganske grei ellers [emoji85]
Sniker litt fra januar jeg [emoji14]

Det er "vår greie" og.. Men jeg har reagert helt motsatt fra deg [emoji1]

Mannen min synes ikke det er koselig og nyte vin uten meg, og drikker derfor ikke lenger vin til f eks lørdags-biffen. Så her er det jeg som spør om ikke han skal ta seg noen glass, fordi jeg ikke vil at han skal gå glipp av tilgjengelig kos bare fordi jeg er gravid [emoji6]

I tillegg prøver jeg og oppfordre ham til å dra ut med kompiser, siden jeg vet han/vi liker øl [emoji108]

Har forresten vært edru på fest, og syns det var helt uproblematisk! Gikk hjem kl1 istedenfor kl4, men koste meg og kjente ikke noe på at jeg var den eneste edru der.

Sniker litt fra januar jeg [emoji14]

Det er "vår greie" og.. Men jeg har reagert helt motsatt fra deg [emoji1]

Mannen min synes ikke det er koselig og nyte vin uten meg, og drikker derfor ikke lenger vin til f eks lørdags-biffen. Så her er det jeg som spør om ikke han skal ta seg noen glass, fordi jeg ikke vil at han skal gå glipp av tilgjengelig kos bare fordi jeg er gravid [emoji6]

I tillegg prøver jeg og oppfordre ham til å dra ut med kompiser, siden jeg vet han/vi liker øl [emoji108]

Har forresten vært edru på fest, og syns det var helt uproblematisk! Gikk hjem kl1 istedenfor kl4, men koste meg og kjente ikke noe på at jeg var den eneste edru der.
Nei, samboeren min synes ikke det er koselig å drikke aleine heller, heldigvis [emoji4] Bare en øl innimellom da, og det funker fint for meg. Jeg var sånn som du beskriver deg selv helt i starten. Da var det morsomt og gøy at han drakk og vi var på fest sammen.
Jeg var litt redd for å bli misforstått med dette innlegget, for jeg er ikke "streng" med dette, men jeg synes nok at det er litt kjipt hvis en god vin skal stå fremme ofte. Men altså, han er veldig støttende, og lar være å ha så mye alkohol i huset, for å gjøre det lettere for meg å ikke drikke [emoji4]

Min drikke som han alltid han gjort, som faktisk er litt meir enn gjennomsnittet vil eg tru. Eg håper det blir uproblematisk og ikkje kranglete når det nærmer seg termin der eg såklart vil at han skal være edru og kjørbar. Eg er ikkje spesielt glad i alkohol fra før av, så det gjer meg ingenting at han drikke rundt meg så lenge han ikkje blir full heime "uten grunn".

Har ikke noe problem med det, syns det var litt slitsomt når vi fikk besøk hjemmefra og de skulle vorse hjemme til oss, men ellers går det bra [emoji14] var på fest med han og noen venner forrige helg, og koste meg veldig! Da kunne jeg være skyss i tillegg, og det var egentlig bare gøy å være edru å kunne le av alt de gjorde [emoji28]

Back
Topp