Parmesan

Komme an på typen. Parmesan av pasteorisert meg går fint. Hvis ikkje må du varma an me middagen rett og slett.

Jeg har også vært i tvil. Fant ut at den ikke var pasturisert mens jeg stod å lagde pasta carbonara.. Så her endte det med at "sausen" med rå egg og parmesan fikk et ekstra langt oppkok (ifølge oppskriften skulle de bare røres inn etter man hadde tatt pannen av varmen). Det ble litt kornete/grynete pasta carbonara, men tror da det burde gå fint om den er varmebehandlet???

Jeg har også vært i tvil. Fant ut at den ikke var pasturisert mens jeg stod å lagde pasta carbonara.. Så her endte det med at "sausen" med rå egg og parmesan fikk et ekstra langt oppkok (ifølge oppskriften skulle de bare røres inn etter man hadde tatt pannen av varmen). Det ble litt kornete/grynete pasta carbonara, men tror da det burde gå fint om den er varmebehandlet???
Går fint når du har kokt eller stekt den ja :-)

Jeg syns den lukter så vondt nå når jeg er gravid at jeg helst bare vil kaste den ut vinduet uansett. Syns vanligvis det er godt :)

spiser.... Holder meg kun unna matvarer der det er klare anbefalinger å styre unna. Ellers gidder/orker jeg ikke å være redd for alt under svangerskapet.

Jeg var sikker på at parmesan var trygt, er det ikke det altså? Det er jo en fast ost.

Jeg var sikker på at parmesan var trygt, er det ikke det altså? Det er jo en fast ost.
Det er litt forvirrende, men den er somregel upasturisert. Men som linket til over her, så står det "Tubeoster og fastoster som Norvegia, Jarlsberg, gauda og parmesan er trygge.", i en brosjyre utgitt av helsedirektoratet.
Her brukes det bare til pasta carbonara, så gir den et lite oppkok for å føle meg sikker ;)

Har spist en del uten å koke/steke siden den er fast/hard. Var i Spania forrige uke og måtte la vær å spise alt som var godt men sa ja takk til parmesan to ganger. Det er vel lite sannsynlig en blir smittet med noe så satser på det går bra.

Jeg har spist masse parmesan (var jo i Italia nylig). Men nå ble jeg sannelig usikker, så jeg søkte litt rundt. Fant dette fra svenske myndigheter:

"I vanlig hårdost och parmesanost kan listeria inte växa eftersom ostens pH och vattenhalt är för låg."

Se også tabellen over ja- og nei-oster på siden her:

http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-...isteria-monocytogenes/Listeria-monocytogenes/

Norske matportalen sier dette:
"Faste oster av upasteurisert melk/rå melk anses som tryggere, fordi Listeria ikke har mulighet til å vokse, i produktet. I løpet av den lange modningstiden, vil Listeriabakterien ikke ha mulighet til å vokse og formere seg slik de andre andre bakterietypene i osten kan."

Så jeg tror jeg fortsetter med parmesan når det faller seg naturlig. :)

Back
Topp