Parmesan ost

Troika

Glad i forumet
Septembermødre <3
Har lest på matportalen at parmesanost er tryggt å spise... Har fått litt dilla på nb sørensens cæsarsalat og den er det jo strødd en go del parmesan på :) regner jo med at all parmesanost er tryggt? Eller noen som hadde vært skeptisk?

Hvis det står på Matportalen at det er trygt, ville jeg stolt på det :)

Spurte betjeningen på caffeen i dag, hun sa at det stod på osten at den var upasterisert?? Fikk helt sjokk jeg... Har sendt mail til matportalen faktisk, spiste dette for bare noen uker siden også ...

Sent from my iPad using BV Forum

Trodde alt av oster i Norge var pasteurisert jeg....? Spiser parmesan selv, på min står det pasteurisert melk....... Men er vel uansett myke oster som er den største risikofaktoren........

Selv om parmesan er laget av upasteurisert melk, skal det visst være trygt fordi det er en hardost. Listeria formerer seg ikke i dem.

All ost er ikke pasteurisert i Norge, men det skal stå merket hvis den er upasteurisert! I andre land kan man ikke vite. Har en permesan kjøpt i Sverige her, men vet ikke om jeg kan spise den :/ legg gjerne ut svaret fra matportalen!
Jeg har forstått det som at det vokser dårlig i parmesan (i motsetning til myke oster som brie), men hvis det er laget på upasteurisert melk med listeria så er det der, mens i brie kan det komme etterpå selv om den er pasteurisert ... Hadde vært greit med svar fra noen ordentlige kilder!

Sent from my iPad using BV Forum

Men ville ha raspet parmesanen selv, i steden for sån ferdigraspet.

Skal legge ut svarer når og hvis jeg får svar... Må jo kose oss med det me kan kose oss me... Er jo såå masse godt vi må styre unna hele sommeren! Beste me et svar fra ekspertene ja :)

Ærh.. Får ikke til å lime inn svaret fra matportalen... De skrev bare at parmesan ikke er et problem og henviste til en link... Hvis dere går inn på matportalen og spørsmål og svar, deretter om gravide og oster så står det der at det går ann og spise upasteriserte hardoster som parmesan :) wohho for cæsarsalat :)

Å så bra :)). Takk for info! Leste på de spm og svar nå og, stod masse nyttig der! Visste ikke at det var, har bare sett på den brosjyren.,

Sent from my iPhone using BV Forum

Back
Topp