Parlodel - ammeslutt

Lillan90

Blir kjent med forumet
Har fått parlodel for å avslutte amming - står at jeg skal ta dem i 2(!) uker.

Jeg pumpet meg "tom" fredag ettermiddag, og startet på tablett kuren samme kveld (morgen/kveld), og brystene føles like "myke" idag (søndag) som på fredag.

Jeg har ikke pumpet/ammet noe etter den ene gangen på fredag.

Spørsmålet mitt er om jeg må fortsette på tablettene ut kuren eller om jeg kan gi meg nå..? Har ingenting spreng (trodde jeg fikk det hvis jeg fortsatt hadde melk), og blir ganske sliten av disse tablettene..

Vil ikke gjøre noe dumt... :eek: :)
 
Hvorfor kan du ikke bare la være å amme?
Har du overproduksjon? :)

Du trenger ikke ta pillene lenger enn nødvendig om du ikke produserer melk så du får spreng.
Det gir seg uansett av seg selv etter noen dager. :)
 
Det gjør vel noe med hormonnivået og bør taes lenge nok for å lage en permanent endring?
 
Kuren bør tas tiden ut eller kan brystene begynne å produsere melk igjen selv om de ikke gjør det nå.

Det hender faktisk at produksjonen tar seg opp igjen etter endt kur også. Det er en av grunnene (i tillegg til ganske mange bivirkninger), at parlodel ikke er førstevalget når det kommer til ammeslutt. Men klarer man ikke å redusere gradvis med amming/pumping eller er i en situasjon der det er foretrukket å slutte brått, er det god hjelp i parlodel.
 
Hvorfor kan du ikke bare la være å amme?
Har du overproduksjon? :)

Du trenger ikke ta pillene lenger enn nødvendig om du ikke produserer melk så du får spreng.
Det gir seg uansett av seg selv etter noen dager. :)

Jeg ammer ikke, sluttet egentlig med amming onsdag/torsdag - men pga veldig spreng så fikk jeg tablettene og pumpet meg tom fredag.

Blir så sliten av tablettene :eek: :/
 
Det gjør vel noe med hormonnivået og bør taes lenge nok for å lage en permanent endring?

Derfor jeg ville spørre her først..

Håpte at siden brystene ikke var noe stimulert siden fredag å kun litt stimulert (to ganger daglig) siden onsdag/torsdag så "ga det seg av seg selv"...

Men vil ikke ta sjansen på å få spreng igjen :(
 
Kuren bør tas tiden ut eller kan brystene begynne å produsere melk igjen selv om de ikke gjør det nå.

Det hender faktisk at produksjonen tar seg opp igjen etter endt kur også. Det er en av grunnene (i tillegg til ganske mange bivirkninger), at parlodel ikke er førstevalget når det kommer til ammeslutt. Men klarer man ikke å redusere gradvis med amming/pumping eller er i en situasjon der det er foretrukket å slutte brått, er det god hjelp i parlodel.

Takk for svar :)
 
Derfor jeg ville spørre her først..

Håpte at siden brystene ikke var noe stimulert siden fredag å kun litt stimulert (to ganger daglig) siden onsdag/torsdag så "ga det seg av seg selv"...

Men vil ikke ta sjansen på å få spreng igjen :(
Hvor gammel er babyen. I begynnelsen styres melkemengden både av hormoner og stimuli.

Det er ingenting som er quick-fix, hvertfall ikke hvis man må jobbe mot kroppen;) Så du må nok bare være sliten et par uker, hvis du skal stoppe det med piller. Har du lest på ammehjelpen sin side hvordan de anbefaler å stoppe melkeproduksjonen uten medikamenter? Det er et annet alternativ du har. Men da må du velge mellom å være sliten eller "ta den jobben".
 
Last edited:
Hvor gammel er babyen. I begynnelsen styres melkemengden både av hormoner og stimuli.

Det er ingenting som er quick-fix, hvertfall ikke hvis man må jobbe mot kroppen;) Så du må nok bare være sliten et par uker, hvis du skal stoppe det med piller. Har du lest på ammehjelpen sin side hvordan de anbefaler å stoppe melkeproduksjonen uten medikamenter? Det er et annet alternativ du har. Men da må du velge mellom å være sliten eller "ta den jobben".

Han er bare 6 måneder men nektet å ta pupp (har ei på 18mnd som også er hjemme), har delammet han siden han var 5mnd.

Dette resulterte i at jeg fikk så spreng, og prøvte flere ganger uten nytte så siste utvei ble da medikamenter etter 2-3dager med puppenekt..

Nå er baby kjempefornøyd med flaske og grøt men mor håpte på å slippe medisiner da jeg helst ikke vil være så "groggy" med både baby og 18mnd baby hjemme på dagene.. :p
 
Han er bare 6 måneder men nektet å ta pupp (har ei på 18mnd som også er hjemme), har delammet han siden han var 5mnd.

Dette resulterte i at jeg fikk så spreng, og prøvte flere ganger uten nytte så siste utvei ble da medikamenter etter 2-3dager med puppenekt..

Nå er baby kjempefornøyd med flaske og grøt men mor håpte på å slippe medisiner da jeg helst ikke vil være så "groggy" med både baby og 18mnd baby hjemme på dagene.. :p
Da er det nok ingen vei utenom desverre. Annet enn å pumpe og gi mm på flaske istedenfor mme. Hvis du velger å slutte på tablettene og melkeproduksjonen tar seg opp igjen (må sjekke om melken etter tabletter kan gies). Produksjonen vil jo gå ned etterhvert hvis du pumper mindre og sjeldnere. Han trenger jo fremdeles melk uansett :)
 
Sprenget varer bare noen dager, så går det over.
Spis persille og ikke gå med klær som gnisser mot brystvortene, så går det ikke lang tid før du slutter å produsere melk når ingen drikker den. ;)
 
Sprenget varer bare noen dager, så går det over.
Spis persille og ikke gå med klær som gnisser mot brystvortene, så går det ikke lang tid før du slutter å produsere melk når ingen drikker den. ;)

Det kommer helt ann på mengden melk man har. Å slutte brått mens man har mye melk, uten å få tømt brystene kan føre til brystbetennelse og i verste fall abcess.

Parlodel er et medikament med mange og kraftige bivirkninger så jeg tror og håper ingen lege har skrevet det ut uten god grunn.

Men med en baby på 6 mnd. som man ikke fullammer høres det ut som om man kunne gått utenom medikamenter, men det får være opp til lege og ts selv å avgjøre.
 
Back
Topp