Parkdress?

AnneS

Forumet er livet
VIP
Desemberlykke2017
Jeg føler meg som verdens teiteste nå, men må spørre. Googlet dette og fant veldig motsigende svar, så ble ikke så mye klokere.
Hva ER en parkdress egentlig? :hilarious:

Vi har jo flere tynne dresser av forskjellige merker, men kaller det kun for dress :p
Deles de tynne dressene opp i to : park eller softshell?

Parkdress er for meg en uforet dress. Softshelldress blir noe litt annet.

Her er en parkdress for meg, fra Stormberg.

Vedlegg

• 20190416_135447.jpg
    20190416_135447.jpg
    60,1 KB · Visninger: 10
Slenger meg fort på med et annet spørsmål som et like dumt jeg da, men hva pokker er softshell?

For noe som selges som det er visst vanntett og annet som selges som det er ikke mer vanntett enn et lag gasbind sånn ca.

Forbinder det bare med da jeg var barn, da var parkdress vinterdressen og vår/høstdresser fantes uansett ikke.

Legger forresten merke til at mor og svingermor bruker ordet parkdress om vinterdressen til mini. Men ordet kan jo ha fått annen betydning nå?

Slenger meg fort på med et annet spørsmål som et like dumt jeg da, men hva pokker er softshell?

For noe som selges som det er visst vanntett og annet som selges som det er ikke mer vanntett enn et lag gasbind sånn ca.
Softshell er et stoff som jeg syns er litt merkelig å ta på :p mykt stoff. Prøv å Google det, var vanskelig å forklare :hilarious:

Legger forresten merke til at mor og svingermor bruker ordet parkdress om vinterdressen til mini. Men ordet kan jo ha fått annen betydning nå?
Jeg aner ikke :p vært mamma i tre år, og vet ikke egentlig hva en parkdress er :hilarious:
Jeg sier bare vinterdress og tynn dress (hvis jeg skal forklare samboer hva han skal ta) :p

Parkdress er det samme materialet som skalltøy som voksne bruker.
Altså en dress i teknisk materiale med høy vannsøyle og slitestyrke. Feks reima, Bergans

Parkdress tenker jeg på en sånn teknisk tett dress ja.
. Mener yngste har en softshell nå, arvet sak. Den er vanntett da men jeg vet jeg har sett noe som var solgt som softshell og var ment som mellomlag. Det var ikke tett.

Så derfor blir jeg stadig usikker.

Vi pleier kjøpe tekniske dresser til ungene våre, de trenger noe vanntett først og fremst også har de ulikt under avhengig av været. De har foredle sånne dresser på vinteren.

Altså en dress i teknisk materiale med høy vannsøyle og slitestyrke. Feks reima, Bergans
Finnes det andre typer dresser enn parkdress og softshell? Jeg føler meg virkelig blond som ikke helt forstår :p vi har jo mange tynnere dresser, men aner ikke hvilke som kalles parkdress og hva de andre evnt kalles :hilarious:

Finnes det andre typer dresser enn parkdress og softshell? Jeg føler meg virkelig blond som ikke helt forstår :p vi har jo mange tynnere dresser, men aner ikke hvilke som kalles parkdress og hva de andre evnt kalles :hilarious:
Det finnes dresser som bare er vindtette også, feks nøstebarn sin.
På lappen på dressen står det alt av info om dressen, vannsøyle, slitestyrke, pusteevne, de som har høy vannsøyle er det jeg tenker er parkdress, eller skalldress.
Stoffet er da likt som skalljakker som vi voksne gjerne bruker.

Parkdress henger nok igjen, da man gjerne kalte det før (?)

Softshell er jo et helt annet stoff, har noe lavere vannsøyle, men ikke tapere sømmer ofte og da ikke like vanntette. Og puster dårligere.

Hvilket merke har du da?

Vil tro de du har går under kategorien parkdress.

Jeg er uenig. Parkdress er rett og slett en overtrekksdress. Uforet, tynn dress, ment for å beskytte klærne mot å bli møkkete (ved sandkasselek f.eks) ved utelek i tørt vær. Ingen vannsøyle eller noe teknisk.

Det finnes dresser som bare er vindtette også, feks nøstebarn sin.
På lappen på dressen står det alt av info om dressen, vannsøyle, slitestyrke, pusteevne, de som har høy vannsøyle er det jeg tenker er parkdress, eller skalldress.
Stoffet er da likt som skalljakker som vi voksne gjerne bruker.

Parkdress henger nok igjen, da man gjerne kalte det før (?)

Softshell er jo et helt annet stoff, har noe lavere vannsøyle, men ikke tapere sømmer ofte og da ikke like vanntette. Og puster dårligere.

Hvilket merke har du da?

Vil tro de du har går under kategorien parkdress.
Disse vi har er arvet og jeg har dem ikke rundt meg for øyeblikket. Men den ene til frøkna er reflex, den er littegrann fôret, men ikke veldig mye. Den blir ikke våt gjennom. Hun har brukt den på vinteren med gjerne to lag ull under, og holdt henne varm. På høst og vår er den fin med bare vanlig tøy under :)
Mulig parkdress henger litt igjen fra tidligere, ja. Prøvde å Google, men da fant jeg svar som at vinterdress også kunne være parkdress o.l :p

Jeg er uenig. Parkdress er rett og slett en overtrekksdress. Uforet, tynn dress, ment for å beskytte klærne mot å bli møkkete (ved sandkasselek f.eks) ved utelek i tørt vær. Ingen vannsøyle eller noe teknisk.
Det er ikke jeg enig i. Det finnes vel knapt sånne dresser på markedet lenger. Men når jeg var liten var det mer sånne dresser, kun gummi på rumpe og knær og bevernylon (?) på resten. Dette har jo utviklet seg til det vi bruker i dag.
Vi bruker uansett skalldress uansett vær, så sant det ikke er tørt og varmt. Den har høy vannsøyle og slitestyrke og puster godt. Brukes som regntøy og generelt ute når det er behov for det.

Disse vi har er arvet og jeg har dem ikke rundt meg for øyeblikket. Men den ene til frøkna er reflex, den er littegrann fôret, men ikke veldig mye. Den blir ikke våt gjennom. Hun har brukt den på vinteren med gjerne to lag ull under, og holdt henne varm. På høst og vår er den fin med bare vanlig tøy under :)
Mulig parkdress henger litt igjen fra tidligere, ja. Prøvde å Google, men da fant jeg svar som at vinterdress også kunne være parkdress o.l :p
Tror det gjør det. Selv hadde jeg parkdress med gummi på rompe og knær og bevernylon på resten og dette har nok utviklet seg til dresse vi bruker i dag.

Den fra Reflex er det jeg ville kalt parkdress, da evnt skalldress (som jeg anser som det samme)

Det er ikke jeg enig i. Det finnes vel knapt sånne dresser på markedet lenger. Men når jeg var liten var det mer sånne dresser, kun gummi på rumpe og knær og bevernylon (?) på resten. Dette har jo utviklet seg til det vi bruker i dag.
Vi bruker uansett skalldress uansett vær, så sant det ikke er tørt og varmt. Den har høy vannsøyle og slitestyrke og puster godt. Brukes som regntøy og generelt ute når det er behov for det.

Jeg har to som er kjøpt i fjor, fra hhv Stormberg og Helly Hansen. Ikke bevernylon, og ikke gummi på verken rumpe eller knær. Tynn, uforet dress, som ikke er vanntett. Helt lik de jeg hadde til eldste (17 år) når hun var liten. Perfekt til tørrvær, for å beskytte tøyet mot å bli skittent, men ikke dugelig i regnvær.
20190416_134108.jpg

Jeg har to som er kjøpt i fjor, fra hhv Stormberg og Helly Hansen. Ikke bevernylon, og ikke gummi på verken rumpe eller knær. Tynn, uforet dress, som ikke er vanntett. Helt lik de jeg hadde til eldste (17 år) når hun var liten. Perfekt til tørrvær, for å beskytte tøyet mot å bli skittent, men ikke dugelig i regnvær.
Vis vedlegget 295221
Det regna jeg jo heller ikke med, jeg er 29 år, så sier seg jo selv. Poenget var at dette var en vanlig dress når jeg var liten og da gjerne det man kalte parkdress. Dette henger med enda og verden har utviklet seg og de dressene vi har nå er mye bedre.
En dress uten vannsøyle og slitestyrke er etter min mening helt ubrukelig og bortkasta fordi man gjerne må ha en dress til med vannsøyle og regntøy. Vi kan bruke kun et sett til alt, da pga høye vannsøyle, gode pusteevner og høy slitestyrke.
Og om du går inn på Stormberg sine sider ser du at vinterdress, softshell dress og skalldress ligger under parkdresser, så begrepet er vidt og alle sier og kaller det forskjellig.
Så for meg er en parkdress en vanlig dress, med relativt høy vannsøyle, gode pusteevner og høy slitestyrke.

Enig med deg

Back
Topp