parfyme, neglelakk, sminke etc.

Syn=)

22/10-13<3
Oktobermirakler 2013
VIP
Novemberlykke 2015
Hva er dine meninger omkring dette og småjenter?:)

Er det for eks ok med rød leppestift på ei jente på 4år?

Er det noe verre og lakke neglene på ei jente på 3år enn å dolle henne opp i blondekjole og stort hårbånd??

Det kommer an på hele settingen, synes jeg. At en jente på 4 vil herme etter mamma med rød lebestift en dag, er helt ok. At hun bruker lebestift ofte og at fokuset er å være "fin, pen", osv synes jeg ikke er ok.

Neglelakk er helt ok. Om snuppa vil ha rosa, lilla, blå eller grønne negler - helt greit! Hun graver ikke noe mindre i sanden av den grunn. Dessuten kjenner jeg flere gutter på samme alder som synes neglelakk er kjempegøy - værsågod :)

Med andre ord er det årsak og fokus som blir viktig for meg.

Det kommer an på hele settingen, synes jeg. At en jente på 4 vil herme etter mamma med rød lebestift en dag, er helt ok. At hun bruker lebestift ofte og at fokuset er å være "fin, pen", osv synes jeg ikke er ok.

Neglelakk er helt ok. Om snuppa vil ha rosa, lilla, blå eller grønne negler - helt greit! Hun graver ikke noe mindre i sanden av den grunn. Dessuten kjenner jeg flere gutter på samme alder som synes neglelakk er kjempegøy - værsågod :)

Mhm, følger deg på dette:)
Syns det er interesant og høre andres meninger omkring dette...da det virker som om meningene er veldig delt.

Jeg er jo avhengig av rød leppestift omtrent, så skal ikke se bort fra at det blir aktuelt her:P

Er tante til ei på 4år og hun elsker når jeg lakker neglene hennes. Er jo veldig kos og blir jo en sosial greie:)

Signerer denne jeg!

Pluss at når min eldste ville ha lipgloss og sånn, så får hun ikke bruke lekesminke. Da kjøper jeg noe ordentlig fra bodyshop for eksempel. Så minimerer vi sjangsen for at hun skal få en reaksjon.

Edit: parfyme derimot er no-no fremdeles for datteren min på 6,5 år

Last edited:
Det kommer an på. Jenta mi har fått litt neglelakk fordi hun hadde lyst på da jeg lakkerte mine negler. Det betyr ikke at hun får eyeliner eller leppestift, liksom. ;) Og oppdolling liker jeg ikke, så kler ikke ungen min opp i prinsesselkjoler heller.

Akkurat som jeg skulle sagt det selv! :) Jenta mi har egen lipgloss, bruker den langt i fra hver dag, men når hun skal være "litt ekstra fin" som hun sier selv :p (bursdager, selskap osv)

Veldig glad jeg har gutter så jeg slipper ta standpunkt til det:p
Men jeg tror ikke jeg syns noe om sminke på en 4 åring altså. Neglelakk syns jeg er litt mer OK, uten at jeg egentlig kan argumentere for hvorfor...

Enig med de over, det kommer helt an på settingen. Hvis jenta ber om å få ha på neglelakk er det helt ok, men ikke hvis det er foreldrene som tar det på etter eget ønske. Hadde aldri sendt en fireåring i barnehagen med sminke på.

Men jeg tror ikke jeg syns noe om sminke på en 4 åring altså. Neglelakk syns jeg er litt mer OK, uten at jeg egentlig kan argumentere for hvorfor...
Jeg tenker også at det er forskjell på neglelakk og sminke. Hos fireåringer hører sminke til å kle seg ut, ikke for å pynte seg i barnehagen. Synes jeg :p

Signerer denne jeg!

Pluss at når min eldste ville ha lipgloss og sånn, så får hun ikke bruke lekesminke. Da kjøper jeg noe ordentlig fra bodyshop for eksempel. Så minimerer vi sjangsen for at hun skal få en reaksjon.

Edit: parfyme derimot er no-no fremdeles for datteren min på 6,5 år

Det er nok veldig lurt. Billig lekesminke er vel ikke akkurat bra nei.

Det kommer an på. Jenta mi har fått litt neglelakk fordi hun hadde lyst på da jeg lakkerte mine negler. Det betyr ikke at hun får eyeliner eller leppestift, liksom. ;) Og oppdolling liker jeg ikke, så kler ikke ungen min opp i prinsesselkjoler heller.

Eyeliner hadde vært drøyt ja:P

Er det kanskje litt mindre voldsomt? Kan jo lakke neglene i en dus farge? I tillegg kanskje mer vanlig med neglelakk blant damer generelt enn knallrosa leppestift? hmm..:)

Enig med de over, det kommer helt an på settingen. Hvis jenta ber om å få ha på neglelakk er det helt ok, men ikke hvis det er foreldrene som tar det på etter eget ønske. Hadde aldri sendt en fireåring i barnehagen med sminke på.
Hadde vært pussige foreldre tenker jeg ja....

Sønnen min er glad i neglelakk, og han jeg tar på det på han når han spør. Jeg går jo med det selv, og jeg ser ikke problemet med akkurat neglelakk :) Ikke blir han mobbet for det i barnehagen heller... jo mer glitter i lakken, jo bedre, ifølge han ;) Nå får jeg ei jente denne gangen, og jeg kommer til å la henne gå med neglelakk selv om hun ikke skal pynte seg noe spesielt.
Syns ikke noe om parfyme på barn, men lipgloss eller litt leppestift når de skal i selskap, det er helt ok. Husker jeg fikk det selv da jeg var lita da jeg skulle i bursdager, og det var jo stas :)

Neglelakk av og til syns jeg er greit. Vesla på seks har klart seg lenge med lipsyl og en pudderkost uten noe på, samt en disneypartyme av og til når det passer seg å pynte seg litt ekstra (den lukter bare frukt og forsvinner raskt). Syns det holder for denne aldersgruppen, egentlig. :)

Samme synes jeg ;)

Her får 3 åringen bruke neglelakk og hun får som regel når hun spør :) jeg bruker bare leppomade med og uten farge her så hender hun får det. Parfyme får hun ikke.

Mine tanker er:
- Minst mulig kjemiske stoffer på små kropper.
- Bevisste holdninger rundt skjønnhet og tilbakemeldinger som kan gi press på utseende.
- Ingen forskjell på gutter og jenter.

Neglelakk er greit oglipgloss men annen sminke er ikke greit før de starter på ungdomsskolen

Back
Topp